اجتماعی

توصیه های یک مسئول برای حضور ایمن در مراسم اربعین

کد خبر : 54323

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: گرما و گرمازدگی یکی از مخاطرات جدی در تجمعات پیش‌رو از جمله تجمع اربعین و دهه آخر صفر است که در این زمینه باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا، علی نصیری در اولین همایش بین‌المللی مدیریت سلامت و بحران در جمعیت‌های انبوه دهه آخر صفر که امروز، ۳۱ مرداد ماه در مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد به ارائه درس آموخته‌های مدیریت تجمعات انبوه شهری پرداخت.

وی عنوان کرد: برای جمعیت انبوه تعاریف مختلفی ارائه شده است، اما به طور کلی، زمانی که بیش از ۴ الی ۵ نفر در یک مترمربع حضور داشته باشند، باید زنگ خطر به صدا درآید.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران افزود: در دنیا و در کشورهای مختلف نیز تجمعات انبوه با ابعاد مختلف را داریم از جمله تجمع کومب ملا هر چند سال یکبار در هند با ۵۰ تا ۷۰ میلیون نفر ، اربعین سالانه با ۲۰ میلیون نفر و حج ۳ تا ۴ میلیون نفر که اربعین بزرگترین تجمع انبوه سالیانه جهان است. ما در کشور ۵۰ روز رسمی تجمعات انبوه به غیر از تجمعات نماز جمعه و … داریم.

وی با بیان اینکه به نسبت بزرگی جمعیتی که در یک تجمع شرکت میکنند احتمال وقوع حوادث هم بالا است، اظهار کرد: بنا بر آمار جهانی ۶۵ درصد حوادث و دو سوم تجمعات انبوه که در آن حادثه رخ می‌دهد مربوط به رویدادهای مذهبی است.

نصیری خاطرنشان کرد: باید به تجمعات انبوه عینا به عنوان یک مخاطره مثل سیل، مثل زلزله و… نگاه شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران تروما شامل ضربه مغزی، شکستگی، سوختگی و…، گرمازدگی و سرمازدگی، بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های تنفسی، تشدید بیماری‌های مزمن شامل دیابت، کلیوی، قلبی و …، مسمومیت، ازدحام خطرآفرین و تهدیدات CBRNE را از جمله مهمترین مخاطرات جمعیت‌های انبوه برشمرد.

گرمازدگی یکی از مخاطرات جدی در اربعین و دهه اخر صفر است

وی گرما و گرمازدگی را یکی از مخاطرات جدی در تجمعات پیش‌رو از جمله تجمع اربعین و دهه آخر صفر دانست و گفت: باید خطر گرما و گرمازدگی را جدی بگیریم و بدانیم که گرمازدگی می‌تواند باعث مرگ افراد شود، بنابراین در این زمینه باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران به بیان تجربیاتی از برگزاری دو تجمع در شهر تهران از جمله تجمع امام رضایی‌ها در ابعاد کوچک و تجمع مراسم عید غدیر در ابعاد بزرگتر اشاره و بیان کرد: در مراسم جشن ۱۰ کیلومتری غدیر که حدود ۲ میلیون نفر حضور داشتند، توانستیم با مدیریت و پیش‌بینی مخاطرات، یک برنامه منسجم‌تر و با مخاطرات کمتر نسبت به مراسم پیشین داشته باشیم.

نصیری تاکید کرد: لازم است که در تجمعات انبوه فقط یک ستاد داشته باشیم و برای یک کار، چندین ستاد تشکیل نشود، هرچند مانعی ندارد که دستگاه‌های تخصصی مثل حوزه سلامت و… ستاد داخلی داشته باشند، اما ستاد فرا دستگاهی که قرار است هماهنگی‌ها را انجام دهد باید یک ستاد واحد باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر میدان کار کوچک است یک فرمانده داشته باشد و اگر میدان بزرگ است زون‌بندی شده و هر زون یک فرمانده داشته باشد که ما این تجربه را در مراسم عید غدیر ۱۰ کیلومتری داشتیم و تجربه موفقی بود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به توصیه‌هایی برای حضور ایمن در مراسم و تجمعات پرداخت و در این زمینه یادآور شد: در تجمعات انبوه علاوه بر تاکید بر وجود دستورالعمل‌های ایمنی، حتما باید یک خط اختصاصی برای تردد آمبولانس در نظر گرفته شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن