اجتماعیزندگی

آقای مغازه‌دار «عمو» نیست!

به کودکان خود بیاموزیم ،نه! به بدنم دست نزن!

کد خبر : 24810

به کودکان خود بیاموزیم باور کنید زود نیست! باور کنید یاد دادن چند قانون ساده برای محافظت از خود، چشم و گوش فرزندتان را باز نمی‌کند. برای جلوگیری از وقوع این آسیب، شما باید از همان سال‌های ابتدایی زندگی کودک شروع کنید.

برایتان دشوار است؟ می‌دانیم! کسی در سال‌های کودکی‌تان با شما از این قانون‌ها صحبتی نکرده و کسی به شما نگفته چطور باید از بدن‌تان مراقبت کنید! پس طبیعی است که راه و رسم گفت‌وگو در این مورد را ندانید. ما هم به بهانه همین ندانستن‌ها پای این موضوع را به میان آوردیم. شما در این صفحه، چند راه ساده برای یاددادن مراقبت از بدن را به فرزندتان خواهید آموخت.

بشنوید! بشنوید

به فرزندتان گوش دهید؛ هشیارانه تغییرات رفتاری‌اش را بررسی کنید. به او اجازه دهید که با شما حرف بزند. نه‌تنها از احساساتی که خطر آسیب جنسی را فاش می‌کنند، بلکه از احساسات هر روزه‌اش، افکارش. از این‌که چقدر موی گربه خیابانی نرم است، چقدر رنگ دیوار آزاردهنده است، چقدر طعم این غذا خوشایند است. به او اجازه دهید که در تمام روز، بدون ترس از قضاوت شدن با شما از احساساتش بگوید. کودکی که احساساتش را خوب می‌شناسد و توان بیان آن‌ها را دارد، کمتر در معرض این خطرها قرار می‌گیرد.

خانه را به پادگان تبدیل نکنید

درست است که شما به‌عنوان یک والد، گاهی حرف آخر را می‌زنید اما اجازه دهید حرف آخر، بعد از شنیدن احساسات، نظرات و افکار او بیان شود. به فرزندتان یاد دهید که با به رسمیت شناختن مرزهای اجتماعی و اخلاقی، حق بیان افکار و خواسته‌هایش را دارد. حق دارد نه بگوید و اجازه ورود کسی به مرزهای شخصی‌اش را ندهد. به فرزندتان بگویید که نباید از نه گفتن خجالت بکشد یا بترسد، یا این‌که به‌خاطر اصرار دیگران یا جایزه و تهدید نظرش را عوض کند.

لمس خوب و لمس بد را توضیح دهید

به او بگویید که وقتی اعضای خانواده بغل می‌کنند، یا دوستانت دست‌شان را به شانه‌هایت می‌اندازند، لمس خوب رخ داده اما وقتی کسی به اعضای خصوصی تو دست می‌زند، یا از تو می‌خواهد به اعضای خصوصی بدنش که با لباس زیر پوشانده می‌شود، دست بزنی درگیر لمس بد شده‌ای و باید از آن موقعیت خودت را خارج کنی.

ماجرای زنده سوزی کودک ۴ ساله مشهدی در مغازه

اندام‌های خصوصی را معرفی کنید

برای فرزندتان روشن کنید که اعضای خصوصی بدنش کدام هستند. بگویید اعضایی که با مایو یا لباس زیر پوشانده می‌شوند عضو خصوصی هستند و هیچ‌کس حق ندارد به آن‌ها دست بزند یا نگاه کند؛ مگر والدین در صورت ضرورت و پزشک در صورت حضور والدین و به منظور معاینه.

قانون «بدن من!» را آموزش دهید

قرار نیست شما گفت‌وگوی دقیق و بزرگسالانه‌ای با فرزندتان در این مورد داشته باشید و اسم آزار جنسی را برایش بیاورید، بلکه باید از همان ابتدا این قانون را به فرزندتان یاد دهید؛ بدن تو فقط متعلق به توست و هیچ‌کس قرار نیست با بدن‌تان کاری کند که تو دوست نداری یا احساس گنگ و ناخوشایندی در تو ایجاد می‌کند.

به کودکان خود بیاموزیم :راهکار های ساده ی مادرانه برای حفاظت از کودک

آقای مغازه‌دار «عمو» نیست!

برای کودک مشخص کنید که قرار نیست همه آدم‌ها، مورد اعتماد او باشند و بدنش را لمس کنند. قرار نیست. آقای مغازه‌دار لپش را بکشد و او اعتراض نکند. قرار نیست یک غریبه در پارک او را در آغوش بگیرد یا ببوسد

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن