اسلاید شواقتصادی

در نشست خبری افتتاح سه نمایشگاه تخصصی در نمایشگاه بین المللی مشهد مطرح شد: 

خراسان رضوی جزء پنج استان برتر رشد اقتصادی کشور است 

کد خبر : 54047

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه صنعت پلاستیک،رنگ و رزین،شوینده ها و محصولات بهداشتی مشهد این سه نمایشگاه تخصصی همزمان از ۱۸ الی ۲۱ مردادماه و از ساعت ۱۶ الی ۲۱ برگزار در نمایشگاه بین المللی مشهدمی‌شود.

رئیس خانه صمت خراسان رضوی در ابتدای نشست در جمع اصحاب رسانه ضمن فرارسیدن روز خبرنگار گفت : رسانه دارای بضاعتی است که می تواند با انعکاس اخبار ،درست راه های سخت را در حوزه صنعتی هموار سازد .

دکتر فیروز ابراهیمی افزود: در استان خراسان نرخ بیکاری ۵/۳ است که درتاریخ پس از انقلاب این رقم نظیر است و درواقع کمترین نرخ بیکاری سطح کشور متعلق به خراسان رضوی می باشد. همچنین میانگین رشد اقتصادی کشور ۳/۳ می باشد که خوشبختانه رشد اقتصادی استان ما۴/۴ می باشدو جزء پنج استانی می باشیم که بیشترین رشد اقتصادی را داشته است .

قابلیت جذب ۱۰ هزار کارگر 

وی با اشاره به این نکته که در شهرک صنعتی کمتر کارخانه ای را آگهی نیازمندی کارگر برروی آن نصب نشده است. این واقعیتی است که ما امروز دچار بحران کاری می باشیم و قابلیت جذب ۱۰ هزار کارگر راطی چندساعت در صنایع خواهیم داشت .

وی با اشاره به این نکته که درسال ۱۴۰۱ آمار تولید با رشد ۲۰ درصدی مواجه بوده است ، اظهار داشت : متاسفانه مشکلات جدی هم در این مسیر داریم که با مرتفع ساختن آن می توانیم ، موفقیت های بسیار بزرگتری را داشته باشیم ‌ . برای مثال دو روز طی هفته بدلیل نا ترازی ،انرژی قطع می شود ومتاسفانه گاه اخباری را می شنویم که برق به عراق و پاکستان صادر می شود و این حال دل تولید را خراب می کند که به اعتقاد من اولویت ما در تولید است، بجای آن که صادرات برق انجام شود.

رئیس انجمن پلیمر خراسان رضوی تصریح کرد: متاسفانه سیاست های کلان در سطح کشور نظام بانکی را مکلف به تسهیلات دهی تکلیفی کرده است و بالغ بر ۶۰ درصد تسهیلات بانک های استان صرف تسهیلات تکلیفی می شود و تقریباحوزه تولید از آن بی بهره می باشد و این در حالیست که طی یکی دوسال گذشته نیازبه نقدینگی باحدود سه برابر افزایش مواجه بوده است اما نظام بانکی ما برروی حوزه تولید تقریبا قفل می باشد و متاسفانه تسهیلات جدیدی تقریبا در کار نیست.

دکتر ابراهیمی اضافه کرد: سیاست هایی که دولت در خصوص اجبار نظام بانکی به تسهیلات تکلیفی پیش گرفته است که عملا نظام بانکی مان را به گل خواهد نشاند. من معتقدم این نوع سیاست ها انحراف مصرف دارد و امروزه یکی از دلایلی که ما با کمبود نیروی کارمواجه ایم‌، شاید تسهیلات خرد می باشد که فرد با خرید یک ماشین از مدار اشتغال مولد خارج می شود و به حوزه هایی می رود که عملا سودآوری برای کشور ندارد.

مشکل رفع تعهد ارزی 

رئیس خانه صمت خراسان رضوی با اشاره به مشکل رفع تعهد ارزی نیز بیان داشت : یک دلار از صادرات را به صورت دلار دریافت نمی شودو بالغ بر ۹۰ درصد مبالغ به ریال دریافت می شود و ارزی که درسال ۱۴۰۰ صادر کننده ما با ۲۰ هزار تومان صادر کرده است اما امروز باید ۵۰ هزار تومان تاوان بپردازد و عملا به معنای نابودی حوزه تولید می باشد .

من این قول را می دهم که اگر مانع تعهد ارزی رفع شود که مانع بسیار بزرگی است و ازروی دوش تولید صادرات محور ما برداشته شود،ما قادریم دریک بازده شش ماهه سرانه صادرات استان را۵۰۰ دلار ارتقاء دهیم و این در حالیست که صادرات سال گذشته ما یک و نیم میلیون دلار بوده است و با رفع این مانع قادرخواهیم بود این رقم به سه میلیارد دلار برسد .

میزبانی از هیات های تجاری 

معاون نمایشگاهی شرکت نمایشگاه های بین المللی مشهد در ادامه این نشست خبری گفت : پانزدهمین نمایشگاه تخصصی«صنعت پلاستیک ،ماشین آلات و صنایع وابسته »،سیزدهمین نمایشگاه تخصصی «رنگ ورزین،پوشش های صنعتی ،چسب ومواد شیمیایی و کامپوزیت ها»وهشتمین نمایشگاه تخصصی« شوینده ها ،موادپاک کننده،محصولات بهداشتی وماشین آلات» از چهارشنبه برگزار خواهندشد .

مهندس جلوه افزود:نمایشگاه در فضایی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع با ۱۲۵ شرکت کننده در این نمایشگاه حضور خواهند داشت که ۶۰ شرکت از خارج استان و از استان های تهران ، مازندران ، مرکزی ، اردبیل، آذربایجان شرقی، اصفهان، سمنان ، فارس ، قم، خوزستان و یزد می باشند.

وی تاکید کرد: همچنین در این نمایشگاه از هیئت های تجاری کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان و افغانستان نیز میزبانی آن ها را برعهده خواهیم داشت .

فرصت برای رقابت با رقبا

همچنین در ادامه دبیر انجمن پلیمر خراسان رضوی تصریح کرد: متاسفانه اگرچه حال صنعت استان خوب نیست اما خوشبختانه صنعت پلاستیک استان طی ده سال گذشته از رشد خوبی برخوردار بوده است .

مهندس اسلامی با اشاره به این نکته که ما با کشورهای آسیای میانه، افغانستان و پاکستان همسایه می باشیم اعلام کرد: از این رو از بازارهای صادراتی خوبی برخورار هستیم.

وی درادامه خاطر نشان ساخت: مشکلی که ما با آن مواجه ایم اینست که ما یک صنعت بسیارآسیب پذیری می باشیم و با کوچکترین تزلزلی ممکن است ،عده ای از مامجبوربه خروج ازاین عرصه باشند . از این روما نیاز مبرم به بازسازی و نوسازی ماشین آلات را داریم که از تولید سنتی عبور کرده و به سمت تولیدصنعتی و تکنولوژی روز گام برداریم تا امکان رقابت با کشورهای ترکیه و چین را داشته باشیم که رقیب سرسخت مان در بازارهای هدف صادراتی می باشند.

اسلامی با بیان آن که برگزاری این نمایشگاه را به فال نیک می گیرم ، اظهار داشت: معتقدم هر نمایشگاهی که در استان برگزار می شود کمک به وضعیت فکری و دید بهتر برای تولید خواهد شد .

فرصت رونق سرمایه 

ریاست اتحادیه تولید کنندگان پلاستیک مشهد نیز گفت :هدف از برگزاری این گونه نمایشگاه ها ارتقاء صنعت پلاستیک دانست . مهندس سینه چی خاطر نشان ساخت: نمایشگاه ها فرصت ارائه توانمندی های تولید کنندگان می باشد و امیدواریم سبب رونقی در بازار سرمایه و جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعه صادرات شویم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن