اسلاید شواقتصادی

رییس خانه معدن خراسان رضوی در نشست خبری دومین نمایشگاه بین‌المللی سنگ مشهد:

وجود ۱۴۵ معدن سنگ ساختمانی در خراسان رضوی/ به دلار استخراج میکنیم به ریال میفروشیم

کد خبر : 53423

رئیس خانه معدن خراسان رضوی گفت: پتانسیل بالایی در استان وجود دارد و رتبه اول ذخایر کشور را داریم اما متاسفانه توجه لازم به حوزه سنگ ساختمانی صورت نگرفته و نسبت به خیلی از استان ها عقب هستیم.

به گزارش صبح مشهد، غلامرضا نازپرور در نشست خبری دومین نمایشگاه بین‌المللی سنگ مشهد با اصحاب رسانه افزود: بارها گفته ایم خراسان رضوی یک استان معدنی است و تنوع معدنی بالایی دارد و رتبه اول تنوع را داریم. از ٨١ نوع ماده شناخته شده، ۵٣ نوع را در خراسان رضوی داریم که نشان از پتانسیل بالای استان دارد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی سنگ در مشهد ادامه داد: اولین بار است که به صورت تخصصی نمایشگاه سنگ برگزار می شود. تمام تلاش خود را کرده ایم تا از کل بهره برداران سنگ ساختمانی دعوت کنیم تا در نمایشگاه باشند.

نازپرور افزود: حدود ۱۴۵ معدن سنگ ساختمانی در استان داریم که فعال هستند و یک دهم آن نهایتا جنبه صادراتی دارند. همچنین از ۲۰۰ مورد سنگ بری شاید دو الی ٣ مورد ماشین آلات جهانی و استاندارد دارند. در بحث تجارت خارجی در استان بسیار ضعیف عمل کرده ایم.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص حضور بازدیدکنندگان بین المللی از نمایشگاه مشهد گفت: هیات های زیادی از کشورهای دیگر دعوت شده اند تا در نمایشگاه پیش رو حضور داشته باشند. ظرفیت های زیادی در حوزه تجارت و صادرات داریم که باید از آن استفاده کنیم.

نازپرور افزود: ورود سنگ مرمر و تراورتن افغانستان به کشور ممنوع است که جای تعجب دارد. زیرا بسیاری از خدمات این کشور مانند آب از کشور ما می رود و از آن استفاده می‌کنند و خدمات زیادی به اتباع این کشور می دهیم. اما در این موارد نتوانسته ایم کار کنیم.

وی در خصوص ورود ماشین آلات معدنی گفت: در بحث تجهیزات نیز بسیار عقب هستیم و نتوانستیم ماشین آلات جهانی و مدرن را وارد کنیم.به ویژه در حوزه گمرک باید تسهیل شود و نهایت همکاری با واردکنندگان صورت گیرد و کاغذبازی اداری بسیار کمتر شود.

نازپرور با گلایه از برخی سخت گیری های اداری بیان کرد: معادن حقوق دولتی زیادی را پرداخت می‌کنند. این در صورتی است که معدن کاران با حداقل امکانات در حال کار کردن هستند و باید این سخت گیری ها در بحث حقوق دولتی کمتر شود تا معدن کاران بتوانند برای کشور موثرتر واقع شوند.

رئیس خانه معدن خراسان رضوی گفت: در معدن اگر رشد تولید داشته باشیم جریمه می‌شویم. از ابتدا باید زیر ساخت ها درست و قوانین تسهیل شود. زیرا معدن کاران با مشکلات فراوانی روبرو هستند. ما الان به دلار استخراج میکنیم و به ریال می‌فروشیم. متاسفانه توجه لازم به حوزه سنگ ساختمانی صورت نگرفته و نسبت به خیلی از استان ها عقب هستیم.

وی افزود: تنها انتظار ما از دولت این است که در کار معدن کاران سنگ اندازی نکند و بخشنامه های ضد تولید و خلق الساعه را حذف کند. بسیاری از مدیران ذره ای آشنایی با حوزه معدن ندارند اما تصمیمات مهمی برای فعالان این حوزه می‌گیرند که این آسیب بزرگی است.

حضور۶۵شرکت در دومین نمایشگاه بین‌المللی سنگ مشهد

محمد حلاجیان برگزار کننده این نمایشگاه نیز گفت: حدود ١۴ سال به صورت تخصصی در حوزه سنگ کار میکنیم که خوشبختانه برگزاری این نمایشگاه بین المللی نیز بر عهده ما است.

وی ادامه داد: پتانسیل خیلی ویژه ای در کشور داریم که استان خراسان رضوی رتبه اول ذخایر کشور را دارد. اما حجم بازار جهانی سنگ ٣۵ میلیارد دلار است که متاسفانه سهم ایران کمتر از یک درصد است. همچنین حدود ۶ هزار واحد فرآوری سنگ و سه هزار واحد تجهیزات سنگ در کشور داریم. به لحاظ تکنولوژی نیز نیاز به ورود ماشین آلات جدید داریم. هرچند که کشور به خودباروری در این حوزه رسیده اما کافی نیست.

مدیر روابط بین الملل انجمن سنگ ایران اظهارداشت: کشور ما بیشتر سرانه مصرف سنگ ساختمانی در آسیا را دارد و در این بین، شهر مشهد رتبه اول کشور را دارد. پتانسیل شهر مشهد با بالاترین میزان سرانه مصرف سنگ در کشور بسیار مهم است. به طوری که ٣٠ سنگ بریده کشور فقط در مشهد مصرف می شود.
وی با بیان اینکه پیشینه تولید سنگ به دهه ۴٠ شمسی برمی‌گردد، ادامه داد: حجم بازارهای بین المللی اطراف شهر مشهد نیز موقعیت خوبی را برای فعالان این حوزه ایجاد کرده که با نگاه توسعه صادرات این نمایشگاه را برگزار خواهیم کرد.

برگزار کننده نمایشگاه سنگ مشهد افزود: در این نمایشگاه حدود ۶۵ شرکت کننده از استان های مختلف حضور دارند که ١۵ شرکت از خراسان رضوی و ۵٠ شرکت از کل کشور را شامل می شود. همچنین یک شرکت از کشور اسپانیا در این نمایشگاه حضور دارد.

حلاجیان با تقدیر از همکاری نهادهای مختلف در برگزاری این نمایشگاه بین المللی اظهارداشت: با رایزنی هایی که صورت گرفته از کشورهای مختلف همچون ایتالیا، عمان لبنان، پاکستان و چند کشور دیگر از این نمایشگاه بازدیدهایی صورت خواهد گرفت که بسیار مهم است. نگاه ما صرفا نگاه تجاری نیست و دوره های آموزشی مختلفی را برای افراد تدارک دیده ایم که برگزار کنیم. همچنین فضایی را برای تجارت بین الملل در نظر گرفته ایم و میز تخصصی کشور را نیز در محل نمایشگاه برگزار خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: پنج کشور در کل دنیا از جمله چین، هند، ایتالیا، ترکیه و برزیل در حوزه صادرات سنگ فعال هستند و عملا تامین کننده سنگ دنیا هستند و باید به حوزه بازار آسیای میانه توجه ویژه ای کنیم.

دومین نمایشگاه بین المللی سنگ مشهد از ١٣ الی ١۶ تیرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد از ساعت ١۶ الی ٢١ پذیرای عموم مردم خواهد بود.

دعوت از تولید کنندگان وتجار برای مشارکت فعال در نمایشگاه اختصاصی لبنان

معاون نمایشگاهی نمایشگاه بین المللی مشهد نیز دراین نشست با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته درخصوص برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کشور لبنان گفت: نمایشگاه اختصاصی کشورمان در بیروت پایتخت لبنان قرار است اوایل مهرماه سال جاری وبه همت نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شود.

علی جلوه بابیان اینکه نمایشگاه بین المللی مشهد ویترین اقتصادی استان وقطب صنعت نمایشگاهی کشور است ،برگزاری نمایشگاه های خارجی را از برنامه های جدی شرکت نمایشگاههای بین المللی مشهد عنوان کرد ویادآور شد:دراین راستا بهمن ماه سال گذشته نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان با موفقیت برگزارورکورد ویژه‌ای در خصوص متراژ و کیفیت برگزاری نمایشگاه های خارجی توسط نمایشگاه بین‌المللی مشهد ثبت شد.

وی از تجار و فعالان صنایع استان وکشور برای حضور گسترده در نمایشگاه اختصاصی لبنان دعوت کرد و افزود:باید از ظرفیت های عظیم موجود درلبنان نهایت استفاده را داشته باشیم و از طریق نمایشگاه های مختلف به معرفی ظرفیت های داخلی به بازار لبنان کمک کنیم.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن