دانش و فناوری

روباتی که بر پایه هوش مصنوعی اتاق را مرتب می‌کند

کد خبر : 53223

فیلم‌هایی که سعی می‌کنند آینده‌ای جذاب را به‌تصویر بکشند، به‌طور معمول چند ویژگی ثابت دارند که شامل امکانات ارتباطی ویژه، خودروهای هوشمند و خودران و البته یک روبات است که تمام کارهای خانه را انجام می‌دهد. اگر فکر می‌کنید تا آن روز فاصله زیادی داریم اشتباه می‌کنید چون لااقل مورد آخر ساخته شده است. یعنی یک روبات همه‌فن حریف به‌نام «تایدی‌بوت» که یک خدمتکار تمام عیار برای خانه است. با معرفی این روبات همراه ما باشید.

مرتب کردن اتاق یک نوجوان
دانشمندان دانشگاه پرینستون دستگاهی به نام «تایدی‌بوت» ساخته‌اند که لباس‌های شسته را مرتب می‌کند، اسباب‌بازی‌ها را در جعبه‌های مناسب قرار می‌دهد و حتی زباله را در سطل زباله می‌اندازد. نشریه تلگراف گزارش می‌دهد مهندسان این دانشگاه طی سناریویی واقعی مشابه اتاق به‌هم‌ریخته یک نوجوان، متوجه شدند که تایدی‌بوت قادر است تا ۸۵ درصد اشیای مختلف را در جای درست بگذارد. مفهوم سازمان دهی برای هر فرد با دیگران متفاوت است، بنابراین این گروه با استفاده از فناوری هوش مصنوعی به کاربر امکان داده است که براساس ترجیح شخصی خود، دستگاه را برنامه‌ریزی کند تا اجسام مدنظر را در مکان‌های مشخصی بگذارد.

دستور بدهید، اتاق تمیز تحویل بگیرید
تلگراف می‌نویسد این دستگاه به دو دوربین، یک بازوی روباتی چند مفصلی و یک پایه مربع سنگین که می‌تواند به اطراف حرکت کند، مجهز است. محققان در این سناریو هشت موقعیت واقعی که در هریک از آن‌ها ۷۰ شی‌ء مختلف روی زمین پراکنده بود، ایجاد کردند. این دستگاه باید آن‌ها را دسته‌بندی کند و در یکی از ۱۱ ظرف موجود قرار دهد. کاربر دستور خاص خود را براساس یک الگوی زبانی هوش مصنوعی می‌دهد تا روبات کارها را انجام دهد. عملکرد این دستگاه در ۸۵ درصد موارد موفقیت‌آمیز بود، یعنی از میزان موفقیت ۹۱ درصدی که در یک تجربه ساده‌تر آزمایشگاهی مشاهده شد، کمی کمتر بود.

شخصی‌سازی عملکرد روبات
جیمی وو، نویسنده اصلی این مطالعه و دانشجوی دکترای دانشگاه پرینستون، می‌گوید: «هر فرد برای مرتب کردن خانه‌اش براساس سلیقه و نیاز شخصی خود تصمیم می‌گیرد که اشیای خاص را کجا بگذارد. یکی از مهم‌ترین چالش‌های نظافت روباتیک خانگی، تصمیم‌گیری درباره جای درست اشیاست. ترجیح افراد ممکن است با هم بسیار متفاوت باشد و به سلیقه شخصی و سابقه فرهنگی بستگی دارد. ممکن است کسی بخواهد پیراهن‌ها را داخل کمد بگذارد و فرد دیگری دوست داشته باشد آن‌ها را داخل قفسه قرار بدهد.» او می‌گوید که زبان «ال‌ال‌ام» مانند چت جی‌پی‌تی «روشی موثر» برای حل این مسئله است. فرد می‌تواند به این دستگاه نمونه‌هایی از جاهایی را بدهد که می‌خواهد اشیا در آن قرار بگیرند، مثلا قوطی‌ها در قسمت بازیافت، پیراهن‌ سیاه روی لباس‌های تیره و اسباب‌بازی‌ها داخل کمد؛ تا دستگاه بتواند براساس این فهرست کوچک، نحوه قرار دادن اشیای مشابه را تشخیص بدهد.

نمونه بده، اتاق مرتب تحویل بگیر
دانشمندان در مقاله‌ای که در «آرکایو» منتشر شده، نوشته‌اند: «رویکرد ما مسیری امیدوارکننده برای توسعه سیستم‌های روباتیک شخصی‌سازی‌شده ارائه می‌دهد که قادرند صرفا با مجموعه‌ای کوچک از نمونه‌ها، تنظیمات عمومی کاربر را به‌سرعت و به شیوه‌ای موثر یاد بگیرند. برخلاف رویکردهای کلاسیک که به جمع‌آوری داده‌ها و آموزش الگو‌های پرهزینه نیازمند است، نشان داده‌ایم که از الگو‌های زبانی می‌توان به صورت مستقیم برای دستیابی به تعمیم در روباتیک استفاده کرد و از قابلیت‌های خلاصه‌سازی قدرتمندی که از حجم عظیمی از داده‌های متنی یاد گرفته‌اند، بهره گرفت.»

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن