اسلاید شودانش و فناوری

نگاه ویژه دولت به حوزه نخبگان/ شناسایی بیش از ۲ هزار نخبه در خراسان رضوی

کد خبر : 48557

جامعه برای پیمودن مسیر رشد، نیازمند همراهی تمام آحاد خود است و حافظه تاریخی کشور نتایج پربار این با هم بودن را در مقاطع بسیاری به یاد می‌آورد، اما یقینا همراهی و نقش‌آفرینی نخبگان جامعه در طی کردن کم‌هزینه مسیر پرفراز و نشیب پیشرفت و توسعه، چیزی نیست که بتوان از آن چشم پوشید.

صبح مشهد- یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسوولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

به گزارش ایرنا، امسال نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی راهبرد کلان کشور را استفاده از نیروهای دانش بنیان برای ایجاد و فعال سازی شرکت های دانش بنیان برای ایجاد اشتغال به عنوان یکی از اصلی ترین موضوعات در رفع چالش بیکاری کشور در زمان اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار دادند.

لازم است تا با شناخت نقش و جایگاه نخبگان و از سوی دیگر فعالیت های دانش بنیان استان بتوان در مسیر معرفی توانمندی منطقه و تبیین این فعالیت ها گام برداشت و خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان رضوی با برپایی میزگردی کوشید مدیران مرتبط با این حوزه به برخی از این پرسش ها پاسخ گفته و مسیر حرکتی استان را بازنمایند.

بسیاری از مردم توانایی و استعداد خاصی نسبت به سایر افراد دارند که برخی از آنها را در شبکه های مجازی و یا برنامه های تلویزیونی شاهد بوده ایم ولی نخبگان دانشی، افرادی هستند که با دانش و تخصص خود سعی در حل یک مشکل یا چالش بزرگ در عرصه صنعت، نظام اداری و یا شاکله کلی کشور دارند، از این رو شناسایی و تفکیک این افراد برای استفاده در موقعیت های مناسب باید در دستور کار قرار گیرد.

رییس بنیاد نخبگان خراسان رضوی در این میزگرد با تاکید بر اهمیت این موضوع، گفت: تاکنون بیش از ۲ هزار نخبه در سطح استان خراسان رضوی شناسایی شده اند که بر اساس ارزیابی ها و برآوردهای موجود تعداد این افراد بیش از این آمار باید باشد.

سیدعبدالکریم سجادی افزود: هم اکنون در حال پایش، به‌روزرسانی و تکمیل اطلاعات و مشخصات نخبگان استان هستیم تا بتوانیم در مراحل و حوزه‌های مختلف با آنها در ارتباط بوده و از تخصص آنها در رفع نیازهای منطقه و کشور استفاده کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این بنیاد سعی کرده است تا با فراهم آوردن شرایط، امکاناتی نیز برای جامعه نخبگانی استان مهیا کند و بر همین اساس از ابتدای امسال ۴۰۰ نفر از نخبگان از تسهیلات مختلف در حوزه های نظام وظیفه، کسر خدمت و انجام طرح به جای خدمت بنیاد نخبگان استفاده کرده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: حدود ۵۰ اختراع در سال گذشته از سوی بنیاد نخبگان مورد بررسی قرار گرفته است و انتظار داریم امسال این تعداد افزایش پیدا کند؛ از سوی دیگر سامانه بررسی اختراعات به روز شده است و انتظار داریم تا با سرعت بیشتری امکان بررسی این اختراعات و ثبت آنها عملیاتی شود.

دستاوردهای هجدهمین سفر ریاست جمهوری

یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم به جریان انداختن سفرهای استانی با هدف ارتباط نزدیکتر بین عالی ترین مقام دولت با مردم است و حضور در جمع نخبگان هر استان و شنیدن نقطه نظرات آنها یکی از اصلی ترین برنامه های رییس جمهور مردمی است.

رییس بنیاد نخبگان خراسان رضوی با اشاره به این موضوع اظهار کرد: جدای از نشست نخبگان با رییس دولت، جلساتی هم با برخی از دولتمردان و دیگر مسوولان کشوری در استان برگزار شده است که ۵۴ گروه از نخبگان استان، در جریان سفر سه روزه دولت، به صورت فردی و جمعی به بیان نقطه نظرات، درخواست‌ها و ارائه راهکارهای مد نظر خود با مسوولان پرداختند.

سجادی افزود: برخی از درخواست‌ها، در همان جلسات با تصمیم‌گیری‌ها، حل و فصل شد و برخی نیز پس از دسته‌بندی مطالب به تهران منتقل شد تا در چهارچوب اهداف کاری بنیاد نخبگان و حل مشکلات و حمایت از نخبگان پیگیری و به نتیجه منتهی شود. همچنین پیگیر آن هستیم تا در هر زمان که امکان برگزاری جلسه به صورت حضوری و یا مجازی با دیگر مسوولان فراهم شد، موارد و مشکلات نخبگان برای حل آن منعکس شود.

وی گفت: نخبگان افرادی هستند که برتری هایی در تخصص خود نسبت به سایر افراد دارند و خوشبختانه توانایی خودشان را نیز اثبات کرده‌اند و اگر مراکز نیازمند بتوانند از وجود آنها استفاده کنند، می‌توانند در حوزه کاری خودشان پیشرفت قابل ملاحظه، همراه با توسعه فعالیت به دست آورند.

وی افزود: بر همین اساس استفاده از نخبگان به عنوان دستیار از جمله کارهایی است که پیگیر انجام آن هستیم تا از وجود این افراد در سازمانها و دستگاه های مختلف متناسب با نیاز و فعالیت آنها استفاده شود تا از ظرفیت نخبگان بهره برداری بیشتری شود. از سوی دیگر شکل گیری و برگزاری، هیات‌های اندیشه ورز، به عنوان یکی از مراحل معرفی و توانمندی نخبگان نسبت به گذشته با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود.

رییس بنیاد نخبگان خراسان رضوی بیان کرد: همچنین طرح های مساله محور نخبگانی با نام “شهید احمدی روشن” پیگیری می‌شود که امسال شمار این طرح ها تقریباً ۱۰ برابر شده است. این طرح ها، که به صورت مساله محور، تقاضامحور و یا دارای اولویت از سوی دستگاه ها، صنایع و سایر مراکز هستند بر اساس درجه اهمیت تقسیم بندی می شوند تا با کمک نخبگان منجر به حل یک مساله شود.

سجادی ادامه داد: در طرحی دیگر که تفاهم نامه آن نیز منعقد شده است اگر یک استاد راهبر به همراه تعدادی دانشجو بتوانند در حل یک مساله حوزه صنعت و یا دیگر بخش ها نقش آفرین باشند این بنیاد می تواند بخشی از هزینه های طرح را تا سقف ۵۰ درصد تقبل کند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: با توجه به شرایط پاندمی کرونا در سال گذشته، ما توانستیم بیش از ۵۰ عنوان برنامه فرهنگی در استان برگزار کنیم و اکنون با توجه به بهبود شرایط، در حال افزایش این طرحها و برنامه های فرهنگی هستیم.

وی با اشاره به تفاهم نامه هایی که این بنیاد با دستگاه‌های مختلف منعقد کرده است، گفت: در یکی از تفاهم نامه ها که با پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد منعقد شده است در نظر داریم تا افراد مخترعی که از این پارک معرفی می‌شوند برای ارتقای فعالیت آنها، آموزش های مکمل در نظر گرفته شود تا فرد بتواند سایر ایده‌های خود را نیز به اختراع تبدیل و یا محصولی را برای ارائه به بازار تجاری سازی کند.

سجادی ادامه داد: از جمله این تفاهم نامه ها که با دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی منعقد شده است، این است که بتوان از امکانات آن دانشگاه برای حمایت از نخبگان استفاده کرد. همچنین در تفاهم نامه با بسیج دانشجویی سعی داریم از ظرفیت این نهاد برای شناسایی نخبگان استفاده کنیم.

تلاش برای تاثیرگذاری بر اقتصاد استان

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی هم در این میزگرد گفت: هم‌اینک چهار مرکز رشد در شهرستان‌های سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه و گناباد فعال است که مراکز رشد سبزوار و نیشابور به زودی به پردیس ارتقا خواهند یافت.

مسعود میرزایی شهرابی افزود: هم اکنون ۸۰۰ شرکت فناور در خراسان رضوی حضور دارند که از آن میان ۳۷۰ شرکت زیر نظر پارک علم و فناوری استان فعال هستند و بیشتر اعضای این شرکتها جوانان تحصیلکرده زیر۳۰ سال هستند و پارک و علم و فناوری استان در دوره جدید و در دولت سیزدهم کار را با یک برنامه‌ریزی مشخص آغاز کرده و تلاش دارد تا به نوعی در اقتصاد کلان کشور تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: توجه ویژه به سرمایه‌های انسانی نخبگانی و اعطای فرصت تصمیم سازی به آنها، گسترش نفوذ فناوری در صنایع پایه و ظرفیت‌های مغفول مانده استان، کاهش زمان پاسخگویی به نیازهای بخش خصوصی دانش‌بنیان و حذف بروکراسی‌ها، افزایش شفافیت در اطلاع رسانی ها و گزارش ها به منظور باز شدن درهای پارک به روی جوانان، تقویت زیرساخت های مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان بومی و حل معضل استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در ۲ حوزه شهری و صنایع خارج شهر، از جمله اموری است که در پارک علم و فناری با جدیت پیگیری می‌شود.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به تقسیم اهداف این مجموعه با توجه به وضعیت استان، افزود: کشور ما یک درصد جمعیت و مساحت کره زمین و در مقابل چهار درصد ذخایر معدنی جهان را دارد. از مجموع ذخایر معدنی کشور ۷۰ درصد در شرق کشور و استانهای خراسان، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان متمرکز است.

تأسیس پردیس صنایع معدنی در شرق کشور

وی بیان کرد: منطقه خواف، به عسلویه شرق کشور معروف است که در جریان سفر فروردین ماه رییس جمهور به مشهد به طور مبسوط برنامه پارک در خصوص تأسیس پردیس صنایع معدنی در خواف و اهمیت چنین موضوعی از بُعد مادی، معنوی و راهبردی تشریح شد.

میرزایی شهرابی گفت: بر این اساس فولاد سنگان خواف قرار است تا در زیرساخت پردیس صنایع معدنی سرمایه گذاری کند. همچنین یک پردیس در مشهد ایجاد خواهد شد تا متخصصانی که نتوانند در خواف حضور یابند، در پردیس مشهد مستقر شوند.

وی ادامه داد: طرح دوم پارک علم و فناوری که مقدمات آن در دوره جدید آغاز شده است، ایجاد پردیس صنایع غذایی، کشاورزی و منابع طبیعی است که در طُرق راه اندازی می‌شود.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی اظهار داشت: هرچند ما در ابعاد مختلف شرکتهای دانش بنیان از جمله انرژی و آی. سی. تی قوی هستیم اما در حوزه صنایع غذایی، کشاورزی و منابع طبیعی ضعف داریم و بر همین اساس ایجاد پردیس صنایع غذایی، کشاورزی و منابع طبیعی در دستور کار است.

میرزایی با اشاره به افزایش دمای کره زمین و تغییر اقلیم به خاطر دستکاری انسان در طبیعت، افزود: چهارم آبان امسال در رویدادی با عنوان “فناوران، شیمیدانان و شعور طبیعت”، میزبان بیش از ۵۰ شیمیدان کشوری و بین المللی خواهیم بود تا صاحبنظران با استفاده از این فرصت به بازگویی یافته های خود از شعور طبیعت بپردازند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن