اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

ترنم کرامت، طلیعه جشن و سرور در سرزمین آفتاب

کد خبر : 52646

جشن و شادی شیعیان در ایام میلاد کریمه اهل بیت (س) و امتداد آن تا زادروز سلطان خراسان امام علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) که “دهه کرامت” نام گرفته، در اقصی نقاط کشور برگزار می‌شود و مشهد، به عنوان پایگاه فیض رضوی، پرچمدار این آیین سرور است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، اول ذی القعده سال ۱۷۳ هجری قمری، حضرت فاطمه معصومه (س) دیده به جهان گشود تا یار و یاورِ پدر و برادر غریبش باشد، یازدهم ذی القعده نیز آسمان امامت و ولایت به ولادت کریم کریمان اهل بیت و امام رئوف حضرت رضا (ع) نورانی شد.

وجود بارگاه منور این خواهر و برادر در ایران‌زمین، ارزشمندترین اتفاق معنوی در این دیار است لذا در تقویم ملی فاصله بین تولد کریمه و عالِم اهل بیت(ع) را دهه کرامت نام نهاده اند و در این ایام جشن و سرور در گوشه گوشه این سرزمین برپا می شود.

دیار خورشید و به ویژه مشهدالرضا (ع) کانون این جشن و شادی است و هر ساله برنامه های مختلفی به این مناسبت پیش بینی و اجرا می شود که آغازگر این برنامه ها فضاسازی شهری است.

جشنواره آذین‌بندی به وسعت شهر

فضاسازی شهری و آذین بندی از ابتدایی ترین اقدامات مدیریت شهری مشهد در ایام عید و جشن و سرور است و به مناسبت فرارسیدن دهه کرامت نیز گوشه و کنار شهر آذین شده است.

قائم مقام ستاد مناسبت های شهرداری مشهد در این خصوص اظهار کرد: به مناسبت دهه کرامت، نقاط مختلف شهر با نصب چهار هزار و ۵۰۰ آویز ستونی، چهار هزار پرچم بیرقی، هزار و ۵۰۰ بیرق سردری، ۲۰۰ هزار متر ریسه رنگی و ۶۰۰ پرچم با مضمون دهه کرامت آذین‌بندی شده است.

علی نجفی افزود: نصب هزار و ۸۴۵ مترمربع استرابورد و هفت هزار و ۴۸۹ مترمربع بیلبورد و نیز قاب عکس مفاخر از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: هماهنگی و نظارت بر تأمین روشنایی بوستان ها و میدان ها، هماهنگی و نظارت بر رفع نقص نورپردازی المان ها و آب نماها، کاشت المان های مناسبتی در بوستان های شهر، نصب گل نوشته در برخی میدان های شهر و طراحی چلنیوم شمس الشموس در آیلند بلوار احمدآباد نیز انجام شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: آماده سازی بستر اسکان اضطراری زائران و همچنین برگزاری جشن میلاد امام رضا(ع) در آرامستان بهشت رضا(ع) از دیگر برنامه ها در دهه کرامت است.

نجفی اضافه کرد: رفع نواقص پرچم های روی پل ها و میدان ها و رفع نقص همه آذین بندی ها و روشن بودن همه ریسه های چراغانی شهر نیز انجام شده است.

قائم مقام ستاد مناسبت های شهرداری مشهد در خصوص تمهیدات حمل ونقلی نیز بیان کرد: خطوط اتوبوس رانی در شب و روز ولادت امام رضا(ع) تا سقف ۱۰۰ دستگاه اتوبوس تقویت می شود.

نجفی افزود: سرویس دهی از نماز صبح روز ولادت امام رضا(ع) با ۴۰ دستگاه اتوبوس در محدوده حرم مطهر رضوی، تقویت گشت های انضباط ترافیکی در معابر پرترافیک با همکاری پلیس راهور، آماده باش مرکز کنترل ترافیک تاکسی رانی و آماده باش روسای خطوط در شهر از جمله تمهیدات حمل و نقلی ویژه این ایام است.

نورپردازی و گل‌آرایی مضجع شریف رضوی

حرم مطهر رضوی نیز به عنوان کانون برنامه های دهه کرامت، میزبان دوستداران اهل بیت (ع) است و این مضجع شریف به صورت خاصی نورپردازی و گل‌آرایی شده است.

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی با اشاره به آماده‌باش حدود ۲۸ هزار نفر از خدمه بارگاه منور رضوی برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران در دهه کرامت، افزود: گل‌آرایی ویژه دهه کرامت صحن و سرای حضرت رضا(ع) از ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ آغاز شده و در سالروز تولد امام رضا (ع) به اوج خود می رسد.

امین بهنام اضافه کرد: ۲۱ مجموعه گل با گل‌های بوته‌ای در گوشه و کنار حرم مطهر رضوی از جمله مرکز و اطراف صحن پیامبر اعظم(ص)، صحن کوثر، ورودی‌ها و آبنماها نیز ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: نورپردازی حرم مطهر نیز با نصب حدود ۲۹ هزار متر ریسه رنگی که در شب‌های ایام دهه کرامت در صحن و سرای رضوی، نصب بیش از ۱۰ هزار متر ریسه حبابی در برخی از صحن‌ها و المان‌های نوری در صحن‌های مرکزی بارگاه ملکوتی رضوی در ایام دهه کرامت انجام شده است.

بهنام در خصوص مراسم نقاره‌نوازی ویژه ولادت حضرت رضا(ع) نیز گفت: در شب ولادت حضرت، نقاره‌نوازی طبق روال قبل از غروب آفتاب انجام می‌شود، همچنین در صبح روز میلاد حضرت رضا(ع نیز سه مرتبه نقاره‌نوازی انجام خواهد شد.

قرار زیارت

در ایام دهه کرامت برنامه های فرهنگی مختلفی نیز توسط مدیریت شهری مشهد برنامه ریزی شده که “نوای کرامت و قرار زیارت” از آن جمله است.

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در حوزه فرهنگی و اجتماعی در این دهه ویژه برنامه تشرف گروهی اقشار مختلف مردم به حرم مطهر رضوی با محوریت مساجد مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر با عنوان “قرار زیارت»” از ۳۱ اردیبهشت تا ۱۰خردادماه اجرا می شود.

حسین باغگلی افزود: همچنین ۲ ایستگاه استقبال از زائر در پایانه مسافربری امام رضا(ع) و محور مشهد – نیشابور راه اندازی شده و فضاآرایی پایگاه های راهنمای زائر، اجرای سرود خوشامدگویی با نام “نوای کرامت” به مدت ۱۰ روز در ورودی ها و مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی، افزایش ساعات کاری پایگاه های راهنمای زائر، توزیع ۲ هزار محصول حوزه زیارت، برگزاری تور زیارت در نمایشگاه مفهومی زیارت در بوستان وحدت به مدت ۱۰ روز و آیین اختتامیه رویداد ملی سقاخانه از دیگر برنامه های حوزه فرهنگی شهرداری در این دهه است.

وی افزود: راه اندازی ایستگاه های “مشهد مهربان” در مناطق سیزده گانه شهری، مشارکت با تشکل های مردمی برای اجرای ۲۰۰ برنامه در شهر، برگزاری جشن های ویژه اقشار خاص، اجرای برنامه “ضرب نوازی” صدنفره در جلوخان آرامگاه فردوسی، برگزاری مسابقات کشتی باچوخه در گود چوخه فردوسی و اجرای برنامه های ورزشی ویژه برای هزار نفر از کودکان با بیماری های خاص و پیوند اعضا از دیگر برنامه های فرهنگی تدارک دیده شده این ایام است.

معاون شهردار مشهد ادامه داد: راه اندازی و راهبری مرکز اسکان موقت بوستان غدیر، نورافشانی در شب ولادت حضرت معصومه (س) و امام رضا(ع) در مناطق مختلف شهر مشهد، اجرای ۵۰۰ سرود در سطح شهر، برگزاری ویژه برنامه “به عشق رضا(ع)” در سالن شهید بهشتی نیز بخشی از این اقدامات است.

باغگلی گفت: اجرای جُنگ های شمیم کرامت، حمایت از فعالیت های مردمی در قالب نمایشگاه شمس کرامت، اجرای جُنگ قلب ایران و برگزاری جشنواره محله آرایی از دیگر برنامه های فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در دهه کرامت است.

جشنواره تفریحی – ورزشی “رافت کریمانه”

معاون سلامت و تربیت بدنی شهرداری مشهد نیز اظهار کرد: جشنواره رافت کریمانه همزمان با دهه کرامت در ۱۳ منطقه شهرداری مشهد برگزار می‌شود.

سیدحسین غیاثی افزود: این رویداد شهری، از سالروز ولادت حضرت‌ معصومه(س) در بوستان‌های مناطق سیزده‌گانه شهرداری مشهد آغاز می شود که به مدت ۱۰ روز، پذیرای شهروندان مشهدی و مجاوران امام رضا (ع) خواهد بود.

معاون سلامت و تربیت بدنی شهرداری مشهد اضافه کرد: همچنین به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب(س) و روز دختر، ویژه برنامه های “آیه‌های پاک” در بوستان مادر و کودک و جشنواره “بازی‌های آبی مادر و دختر” در سرزمین موج های آبی ویژه همکاران بانوی شهرداری برگزار می شود.

جشن های “دهه کرامت” از ابتدای ذی‌القعده همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه (س) آغاز شده که تا روز ۱۱ ذی‌القعده سالروز میلاد امام رضا(ع) ادامه خواهد یافت.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن