اسلاید شوشهری

معاون محیط زیست و خدمات شهری در گفتگوی اختصاصی با صبح مشهد مطرح کرد:

شهرداری مشهد آماده همکاری با گروه های حامی حیوانات در خصوص کنترل سگ های بی خانمان است/ قانون باید اجرا شود

کد خبر : 47661

طبق تحقیقات  زیست جانوری و بخصوص کارشناسان صاحب نظر در مورد سگ سانان  ، بدنبال احساس ترس از انقراض و کاهش نسل ،  هرچه تعداد انان یا  کشتار  کاهش یابد ،  به شکل برنامه ای نانوشته ، تعداد دفعات  زاد و ولد و همچنین تعداد  ماده زایی انان افزایش می یابند .

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد در مورد سگ های دوره گرد و بی خانمان  اظهار کرد: این یک  واقعیت است که انسان درراستای  گسترش حوزه نفوذ خود ، در حیطه زندگی سایر حیوانات مداخله می کند.

به گزارش صبح مشهد، دکتر علی نجفی روز شنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما افزود: در واقع اگر بخواهیم  واقعه بینانه نگاه کنیم این انسان است که برای طبیعت ایجاد مزاحمت می‌کنند لذا  منطقا و طبیعتاً نمی تواند  ان را بعنوان عارضه نامطلوب شناسایی کند .

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه  انسان وحیوان در طبیعت هرگز در تعارض نبوده است تصریح کرد: باید به سمتی برویم که هم  عناصر طبیعت که همانا سرمایه های اکوسیستمی و اکولوژیکی هستند حفظ شود هم جان انسان که باید کرامت و شان و آرامش و امنیت انان حفظ گردد.

دکتر نجفی با اشاره به اینکه باید ببینیم این چالش و اختلاف  ازکجا به وجود می آید ، خاطر نشان کرد: در وهله اول هر حیوانی در حیطه زندگی یک حوزه قلمرو  و نفوذ سلطه دارد ،  اگر  انسان وارد ان  حوزه بشود و در حیطه حاکمیت آن حیوان مداخله کنند این مداخله چه  مثبت یا منفی قطعا در تنظیم و تعادل  بقای حیوانات را برهم میزند.

وی ادامه داد : سگها افریده پروردگار حکیم اند و از دیرباز در کار  نگهبانی گله و زنده یابی در حوادث در کنار انسان بوده و هست لیکن حضور و تردد انها در  بافت زندگی انسانها قابل قبول و خوشایند همه نیست از طرف دیگر  باید به انواع حیوانات رقیب مانند شغال گرگ و روباه  اشاره کرد که در تعارض منافع با سگ شناخته شده‌اند  لذا هر چه حوزه نفوذ سگ  را در حاشیه شهر  کم کنیم  ،  حضور سایر حیوانات رقیب افزایش می یابد که این امر بدیهی و حتمی است.

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد  اضافه کرد: نکته دیگر این است بنا بر بررسی‌های انجام شده از سالهای قبل به همان تعداد که سگها معدوم شدند نه تنها در سال بعد تعدادشان کم نشده بلکه بیشتر شده است ..

وی با طرح این سوال که در این رابطه  چه باید  کرد گفت: بنده که  مسئولیتی را پذیرفته ام، و  موظف هستم  در چارچوب وظایف سازمانی دستورالعملی که ابلاغ می شود را اجرا نمایم .

معاون خدمات و محیط زیست  شهری شهرداری مشهد افزود : من و همکاران زحمتکشم تمایل به کشتن سگها نداریم اما  باید در حوزه  ارائه خدمات شهری ارامش خاطر و امنیت  روانی شهروندان را فراهم نمایم لذا باید  سگهای دوره گرد و بی خانمان را  جمع آوری و ساماندهی کنیم

دکتر نجفی اضافه کرد: ما طبق قانون ۵۵ شهرداری ها موظفیم دستورالعمل  کنترل جمعیت سگهای دوره گرد وبی خانمان را که از طرف وزارت کشورابلاغ شده عمل نمائیم .

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مشهد الرضا به شهر امام ضامن آهو معروف است سعی میکنیم با کسب مجوز های شرعی و قانونی از ظرفیت‌های  موجود این دومین  کلانشهر ایران استفاده و مفاد “دستورالعمل کنترل جمعیت سگهای دوره گرد.و بی خانمان ” را با خوانش اخلاقی و انسانی اجرا کنیم .

معاون خدمات  و محیط زیست شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه در زمان مسولیتم در نیشابور توفیق شد  با روش مناسب  و کمک بخش خصوصی ، سگ‌ها  عقیم سازی و واکسینه شوند،  نوید داد ما در مشهد هم این آمادگی را داریم  تا با همکاری بخش خصوصی و مردمی این اقدامات را انجام دهیم .

دکتر نجفی بیان کرد : شهربا فضای سبز و پرواز و نوای  پرندگان  زیباتر میشود   به نظر من همان طور که امروز در کوچه و خیابان انسان ها با گربه ها زندگی مسالمت آمیزی دارند اگر سگها هم عقیم سازی و واکسینه شده باشد می تواند در حومه شهر  زندگی کنند زیرا خطر ندارند و چرخه اکوسیستم نیز حفظ میشود که این مهم  نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وی ادامه : البته موضوع  حمایت از سگهای دوره گرد  با روشی که عرض کردم با نگه داری حیوانات به خصوص سگ به شکل شخصی در خانه و سگ گردانی در سطح شهر  فرق دارد و مد نظر من  ترویج این رویکرد نیست .

معاون خدمات و محیط زیست  شهری شهرداری مشهد  بیان کرد: ما در این راستا تلاش میکنیم تا این تضاد و تحدید  موجود را   به یک  فرصت همزیستی بدل نماییم به طوری که زندگی انسان و مسائل بهداشتی در آن حفظ شود ، سگها هم، حوزه نفوذ قلمرو و زندگی بی خطر خودش را داشته باشد و از طرفی ما نیز با روش های کارشناسی و  اخلاق مدار همانند مدل  برخی کشورها  مدیریت کنترل جمعیت این حیوان پر زاد و ولد را اجرایی کنیم .

دکتر نجفی یکی از مولفه های مهم در اجرای اخلاقی دستور العمل  کاهش و کنترل  جمعیت سگها ، وجود حامیان مهربان و وجود منابع غذایی فراوان در مشهد عنوان کرد و افزود  : منتظر بازتاب نظرات کارشناسان و حامیان هستیم تا طبق برنامه  مردم  همکاری کنند پسماند غذائی را  در زمان مناسب در مکانهای مشخص شده قرار بدهد  تا انگیزه حضور سگهای واکسینه و عقیم شده را از داخل شهر حذف کنیم .

وی گفت که شیوه نامه قبلی در حال بررسی است چون یک سری اشکالات  اجرائی داشته است که کارشناسان خبره ما به دنبال اصلاح انها هستند .

معاون  خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد خاطر نشان کرد همزمان با اصلاح  ساختار  این کار و شیوه نامه جدید  ، محددویت ها و موانع اجرائی مرتفع  و احداث زیر ساخت ها مد نظر قرار می گیرد و مهمتر از همه باید  راهکارهای جلب  مشارکت بیشتر بخش خصوصی و مردمی  رافراهم نماییم .

دکتر نجفی با بیان اینکه عده ی قابل توجهی   دوست دار سگها هستند، عنوان کرد: گروهای هستند که به نام حمایت از حیوانات در حال تجارت  و توله کشی میباشند حتی بعضی از این گروهای اعضایی در خارج کشور دارند که به عنوان حمایت از حیوانات پول به حساب این افراد می ریزند  که در برنامه جدید این سودجویان شناسایی میشوند .

وی این افراد را ستمگر  خواند و گفت: این موضوع باعث بی اعتمادی مردم به گروهای واقعی حامی حیوانات میشوند چرا که کمک بقیه افراد را زیر سوال می برند و جلو هر حرکتی دیگر حیوان دوستانه واقعی را هم می‎گیرند به نظر من آنها متهم اصلی این جریان هستند که این جریان در مشهد به شکست انجامید .

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه   اکنون چنانچه انجمن‌های حامی حیوانات و سمن های در این زمینه فعالیت میکنند بخواهند به این موضوع ورود پیدا کنند ما آمادگی همکاری جهت  عقیم سازی و واکسیناسیون سگها ی دوره گرد و بی خانمان را داریم .

دکتر نجفی در خصوص شرایط این گروهها گفت: اینها طبیعتا می بایستی موسسه رسمی تبت شده  داشته باشند و از دامپزشکی و سازمان حفاظت از محیط زیست مجوز کسب کنند تا  بتوانند با ما همکاری کنند .

وی در خصوص دادن مکانی برای این گروهای عنوان کرد: شهرداری مشهد  مکانی دارد که سگها بتواند فقط برای مدت یک هفته نگه داری و واکسیناسیون و عقیم سازی گردند .

وی خاطر نشان کرد طبیعتا گروه‌های حمایتی متقاضی داوطلبانه  میتوانند در محدوده تعین شده ،  سگهای واکسینه و عقیم شده را  ابرسانی غذارسانی و پایش نمایند  البته چنانچه  بتوانیم  فضا را برای نگه داری از این سگها  تامین نماییم  دریغ نمی کنیم .

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد در خصوص دادن زمینی برای این کار به گروه های دوستدار حیوانات گفت:  انشاله تلاش میکنیم زمینی مختص این کار تعریف گردد  البته به شرط  اینکه بعدا این زمین تغییر کاربری داده نشود ما حاضریم با این گروهای همکاری نموده و در کمیسیون امور زیربنایی و کمیسیون ماده پنج همراهی و شرایط را تسهیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه سالهای ۹۴و ۹۵ یک نفر  کینه ورزانه  یکسری  تصاویری دلخراش از وضعیت مدیریت جمعیت سگهای دوره گرد  توسط  شهرداری مشهد را منتشر کرده بود بیان کرد : این فرد در مرجع قضایی محکوم شد اماسازمان در آن مقطع با یک ملاحظاتی رضایت داد اما متاسفانه شاهد این هستیم این شخص اخیرا تصاویری را دوباره در فضای مجازی  منتشر نموده و موجب تشویش اذهان عمومی شده است اینها به دنبال چه هستند نمی دانم؟  شایددنبال عقده گشایی از محکومیت سابق هستند که این مسایل را نشر می هند!

دکتر نجفی  در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای رفع خطر این سگها در حاشیه شهر مشهد چیست؟ بیان کرد با برقرای هماهنگی بین سازمانی وظیفه واکسیناسیون سگها  با دامپزشکی  خواهد بود ضمنا با فرمانداری بخشداری و دهیاری ها همکاریهای لازم صورت میگیرد .

وی در خصوص معدوم سازی سگها که تبدیل به تجارت برای بضی ها  شده بود عنوان کرد: قبلاً به ازای هر قلاده سگی که می آورند مبلغ وجهی دریافت می‌کردند که این موضوع یک سری شائبه‌ها ی به وجود آورده بود که با کارشناسی موضوع این فرایند را تغییردادیم  و به جای وجه مقرر گردید اگر سگی در سطح محدوده شهری دیده شود ان پیمانکار را جریمه کنیم .

معاون  خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه ما یک سری وظایف قانونی داریم البته توان هماهنگ سازی و پیگیری  نیز داریم گفت : من قول میدهم در حد وظایف و اختیارات  به این گروه‌ها ی حمایتی کمک کنیم بطوریکه هم در شهر امام ضامن آهو کشتار و قتل عام سگها را نداشته باشیم هم در داخل شهر سگها را رها نبینیم هم در مورد حذف پدیده سگ گردانی فرهنگسازی کنیم و هم از  ظرفیت حمایت و مشارکت شهروندان حامی در حل و رفع مشکلات  کنترل جمعیت سگهای دوره گرد و بی خانمان استفاده نماییم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن