شهری

دادستان کل کشور: دادستان‌ها پیرامون مسایل امنیتی به روز باشند

کد خبر : 52627

دادستان کل کشور گفت: دادستان‌ها باید خود را پیرامون تمام مسائل امنیتی به روز نگه دارند و به همه مسائل روز که جامعه به آن مبتلا است اشراف داشته و ارتباط خود را با دستگاه‌ها و نهادهای رصد کننده در کشور گسترش دهند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در بیست و سومین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب، نظامی و ویژه روحانیت در مشهد افزود: اگر امروز مساله‌ای در فضای مجازی پیچید و منتشر شد، دادستانها باید بلافاصله آن موضوع را پیگیری کرده و به دنبال مستندات آن باشند.

وی اضافه کرد :اگر فردی بدون مبنا و سند حرفی را زد و جامعه را ملتهب و امنیت روانی را مخدوش کرد، نباید از آن گذشت کرد و البته اگر مستندات ادعا بود باید در جهت رفع نقص پیش رویم.

وی با بیان اینکه نیاز روز جامعه ایجاب می‌کرد که سه کارگروه تخصصی در همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب، نظامی و ویژه روحانیت تشکیل شود، افزود: کار گروه اول، کارگروه امنیت و جنگ ترکیبی است، کارگروه دوم به موضوع حقوق عامه و حمایت از تولید پرداخت و کارگروه سوم بر مساله تحول و تعالی در دادسراها تمرکز کرد.

حجت الاسلام منتظری اظهار کرد : دادستان‌ها و قضات سراسر کشور در سال گذشته توانستند با اقدامات خوب خود دشمن را در رسیدن به اهدافشان ناامید کنند.

وی گفت: این کار همکاران یک مکمل بسیار ارزشمند داشت و آن هم عفو و بخشودگی گسترده مقام معظم رهبری بود که یک اثر بخشی بسیار بالایی داشت و در خانه‌ها و خانواده‌ها و در بین مردم و افکار عمومی یک حال و شرایط خوب را ایجاد کرد.

دادستان کل کشور افزود: ایجاد وحدت رویه بین قضات و دادستان‌ها در تصمیم‌گیری‌ها برای داشتن رویه ثابت در مسائل مختلف، انتقال مسایل روز جامعه به دادستان‌ها و نیز انتقال تجربیات آنها به یکدیگر ، انتقال ابتکارات در استانها، فراهم شدن بستر برای موارد خاص که از طریق رسانه و پروسه‌های اداری امکان تشریح و تبیین آن وجود ندارد و همچنین انتقال مسایل دادستان‌ها به صورت حضوری به مقامات بالادستی از مهمترین اهداف همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب، نظامی و ویژه روحانیت در مشهد است.

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری در ادامه خاطر نشان کرد: تحول یک امر ضروری است، در موضوع تحول چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی باید همه موضوعات مورد دقت نظر قرار گیرد.

وی افزود: در دادستانی کل کشور یکسری مسوولیت‌ها و تکالیفی وجود دارد و باید بر نقاط ضعف و قوت آن متمرکز شده و در این خصوص تلاش کنیم.

مقوله امنیت امری حیاتی برای کشور است

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری اضافه کرد: مقوله امنیت امری حیاتی برای کشور است و برای مقابله با دشمن باید به این موضوع بیش از گذشته پرداخته و آن را مورد توجه قرار داد.

وی‌ گفت: یکی‌ از مساعدت‌های ما در حوزه اقتصاد، اقداماتی است که در چند سال اخیر قوه قضاییه ورود کرده و مانع تعطیل شدن بنگاه‌های اقتصادی متعددی شده است و بحمدالله در این سال‌ها توانسته ایم کمک‌های زیادی را به بخش خصوصی و دولتی داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در ادامه به موضوع فضای مجازی و تامین امنیت روانی مردم هم اشاره کرد و گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند تامین امنیت روانی مردم یکی از مصادیق حقوق عامه است و اکنون بخش زیادی از امنیت روانی مردم در فضای مجازی شکل می‌گیرد و ما باید به درستی این فضا را مدیریت نماییم تا امنیت روانی مردم مخدوش نگردد.

وی ادامه داد: در دستگاه قضایی اعلام کرده‌ایم با کسانی که در فضای مجازی امنیت مردم را هدف قرار می‌دهند، برخورد می شود.

وی خاطر نشان کرد: صیانت از آرامش روانی جامعه جزو وظایف ما است و فراهم شدن بستر آرامش روانی مردم در این است که با مخلان آن بلافاصله و در کمترین زمان برخورد شود.

دادستان کل کشور افزود: همچنین دادستان‌ها باید به طور مستمر به بنگاه‌های تولیدی و مراکز اقتصادی حوزه خود سر بزنند و اجازه ندهند کارخانه و یا کارگاهی تعطیل شده و فردی از کار بیکار شود.

وی گفت: برخی از اشکالات برای مرتفع شدن نیاز به قانون دارد و برخی هم با آیین نامه و دستورالعمل برطرف می‌شود.

دادستان کل کشور تصریح کرد: اگر خواهان تحول و تعالی هستیم باید دادسراهای ما متحول شود.

وی افزود: اشکالات دادسراها این است که برخی قضات تجربه کافی ندارند و این در حالی است که رسیدگی و تحقیقات در برخی پرونده‌ها به دادیار و بازپرس و حتی دادستان کاربلد و با تجربه نیازمند است.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری اظهار کرد: اگر می‌خواهیم تحول ایجاد شود باید قضات دادسرا را مستقر در دادسرا بدانیم، باید این افراد تجربه‌هایشان افزایش یابد.

وی خاطر نشان کرد: پیشنهاد این است که استخدام قاضی برای دادسرا و دادگاه از هم تفکیک شود، البته باید همه امتیازات دادگاه هم به قاضی دادسرا داده شود.

دادستان کل کشور تاکید کرد: همچنین باید بحث بازنگری در ساختار دادسرایی و نیروی انسانی و استفاده از فناوری‌های نوین را در دستور کار داشته تا بتوانیم در امر تحول موفق باشیم.

همایش ٢ روزه دادستانهای کل کشور با حضور رییس قوه قضاییه در مشهد برگزار شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن