اقتصادی

تیغ دو لبه چک های برگشتی ۱۴۰۱

کد خبر : 52404

متوسط مبلغ هر فقره چک برگشتی استان در اسفند سال گذشته به ۶۸ میلیون تومان رسید

روزنامه خراسان نوشت،  داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد ارزش هر فقره چک برگشتی استان خراسان رضوی در اسفند بیش از ۶۸ میلیون تومان بوده که دو برابر ارزش آن ها در فروردین‌ بوده، اما هم سهم استان از کل چک‌های برگشتی کشور و هم سهم چک‌های برگشتی از کل چک‌های صادر شده در استان کاهش یافته است.به گزارش خراسان رضوی، بانک مرکزی روز گذشته داده‌های عملکرد چک‌های مبادلاتی در استان‌های کشور در اسفند سال گذشته را منتشر کرد که بر اساس این داده‌ها، در اسفند ۶۰۷ هزار و ۳۰۰ فقره چک به ارزش بیش از ۵۱ هزار و ۱۲۴ میلیارد تومان توسط فعالان اقتصادی کشور برگشت ‌خورده است و صادرکنندگان نتوانسته‌اند مبالغ تعهد خود را عملیاتی کنند.

سهم خراسان رضوی از چک‌های برگشتی

این داده‌ها نشان می‌دهد در استان خراسان رضوی در اسفند تعداد ۴۳ هزار و ۹۰۰ فقره چک به ارزش بیش از ۲۹۸۹ میلیارد تومان برگشت ‌خورده است. به لحاظ تعداد چک‌های برگشتی، استان خراسان رضوی ۷٫۲ درصد کل چک‌های برگشتی کشور و به لحاظ مبلغی ۵٫۸ درصد کل مبلغ چک‌های برگشتی کشور را به خود اختصاص داده است.داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد استان تهران به‌تنهایی حدود ۳۰ درصد تعداد چک‌های برگشتی کشور را به خود اختصاص داده است و استان‌های اصفهان و آذربایجان غربی در رده‌های بعدی قرار دارند و استان خراسان رضوی در رتبه چهارم قرار دارد. به لحاظ مبلغ کل چک‌های برگشتی کشور، استان تهران حدود ۴۰ درصد، استان اصفهان حدود ۷٫۸ درصد و استان خراسان رضوی در رتبه سوم قرار دارد. درخور تامل آن که استان قم در رتبه چهارم مبلغ کل چک‌های برگشتی استان‌های کشور در اسفند سال گذشته قرار گرفته است.

سهم استان از چک‌های برگشتی کم شد

این در حالی است که استان خراسان رضوی در فروردین‌ امسال حدود ۸٫۱ درصد کل تعداد چک‌های برگشتی کشور را به خود اختصاص داده بود و به لحاظ مبلغی ۶٫۵ درصد کل ارزش چک‌های برگشتی کشور متعلق به این استان بوده است.از این لحاظ سهم استان خراسان رضوی در طول سال گذشته کاهش یافته است.

۶۸ میلیون متوسط مبلغ هر فقره چک برگشتی

این داده‌ها نشان می‌دهد متوسط مبلغ هر فقره چک برگشتی در کشور در اسفند سال گذشته ۸۴ میلیون تومان بوده، در حالی که متوسط هر فقره چک صادرشده در کل کشور در اسفند ۶۸ میلیون تومان بوده؛ یعنی به‌طور متوسط ارزش هر فقره چک برگشتی ۲۰ میلیون تومان بیشتر از چک‌های صادر شده در کشور بوده است. متوسط مبلغ هر فقره چک برگشتی در استان خراسان رضوی در اسفند نیز ۶۸ میلیون تومان بوده، اما متوسط هر فقره چک صادرشده در این ماه برای این استان ۵۰ میلیون تومان و مبلغ هر فقره چک برگشتی ۱۸ میلیون تومان بیشتر بوده است.این در حالی است که طبق داده‌های بانک مرکزی، متوسط هر فقره چک برگشتی برای کل کشور در فروردین ‌سال گذشته ۴۳ میلیون تومان و برای استان خراسان رضوی ۳۴ میلیون تومان بوده که به‌تناسب مبلغ چک‌های برگشتی استان و کشور در انتهای سال گذشته نسبت به ابتدای سال دو برابر شده است. علاوه بر این، نکته مثبتی که می‌توان در مسئله چک‌های برگشتی استان ملاحظه کرد کاهش سهم چک‌های برگشتی است.

تغییرات مثبت در برگشتی‌ها

از کل چک‌های صادرشده در استان در فروردین‌ سال گذشته بیش از ۱۲٫۷ درصد کل چک‌های صادرشده در استان به لحاظ مبلغی برگشتی بوده و این نسبت در اسفند به ۹٫۸ درصد رسیده که عوامل زیادی در این موضوع دخیل است که از جمله آن ها می توان به قانون‌های جدید چک و سخت‌گیری‌های بانک مرکزی و بانک‌های عامل در صدور چک اشاره کرد. شاید بتوان دلیل دیگر را رونق کسب‌وکار بعد از خروج کشور و استان از بحران کرونا دانست.در نگاه اول شاید کاهش سهم چک‌های برگشتی با افزایش مبلغ چک‌های برگشتی در تناقض باشد، اما با توجه به کاهش سهم چک‌های برگشتی در استان دلیل اصلی افزایش مبلغ چک‌های برگشتی را می‌توان در رشد مبلغ کلی چک‌ها و مبادلات چکی دانست که متأثر از نرخ تورم است. البته در سال‌های گذشته نیز متوسط مبلغ چک‌های برگشتی ۲۰ میلیون تومان و کمتر بوده است که طی دو سال گذشته شاهد جهش آن بوده‌ایم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن