اقتصادی

عبور از خط قرمز به نفع جامعه با طرح یک سؤال:

سرمایه و سرمایه‌دار خوب است یا بد؟

کد خبر : 51829

نویسنده: محمدحسین روشنک، رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی

صبح مشهد- این قلم سال‌هاست در صد‌ها یادداشت و این زبان در ده‌ها مصاحبه با رسانه‌ها، سؤال بالا را به شکل‌های مختلف از مخالفین سرمایه‌داری در کشور مطرح کرده، اما در بسیاری موارد بجز سکوت پاسخی دریافت نشد و در موارد نیز با شعار ضد سرمایه داری و توهین به سرمایه‌دار در نوشتار‌ها و گفتار‌های رسانه‌ای از جمله در صدا و سیما مواجه بوده‌ایم، لذا متأسفانه شعار‌های ضد سرمایه‌داری باعث ترس از بیان سرمایه‌دار بودن توسط افراد و فرار کارآفرینان و سرمایه‌ها به خارج کشور شده است.

قلم با عنایت به گلایه و اعتراض رهبری بزرگوار نظام جمهوری اسلامی در سخنان آغاز سال ۱۴۰۲ نسبت به عدم سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه در کشور می‌خواهد در این یادداشت سؤال دیگری را مطرح که اگر سرمایه‌دار نباشد سرمایه‌گذاری و کارآفرینی چگونه ممکن است؟

حتماً پاسخ این خواهد بود که ممکن نیست؛ مگر فقط و فقط با تسهیلات رانتی بانک‌ها که توسط حرفه‌ای‌ها مانند خودروسازان دولتی دریافت که پس نیز داده نمی‌شود و تورم‌زا است، واقعا این سرمایه‌گذاری نیست؛ بلکه رانت افت ارزش پول ملی به زیان جامعه بویژه کارگران و افراد کم درآمد و به نفع تسهیلات بگیران دولتی و خصولتی از طریق تورم سالانه ۵۰ درصد است.

فرض کنیم سود بانکی سالانه ۲۵ درصد برای تسهیلات بگیران که عمدتاً دولتی یا خصولتی هستند باشد، اگر ۲۵ درصد از تقریبا ۵۰ درصد کم شود، رانت تسهیلات حداقل ۲۵ درصد خواهد بود؛ لذا این سرمایه‌گذاری به نفع اقتصاد کشور و جامعه نیست، سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور زمانی مفید و ضد تورم خواهد بود که از نقدینگی سرمایه‌دار و کارآفرین برای ایجاد اشتغال استفاده شود.

حال وقتی برخلاف نظر مقام معظم رهبری جمعی در جامعه و رسانه‌ها بصورت دائم شعار ضد سرمایه داری و سرمایه‌گذاری و کارآفرینی و خصوصی سازی مطرح می‌کنند چگونه باید انتظار داشت سرمایه‌های مالی و انسانی به خارج از کشور فرار نکند.

بله سرمایه و سرمایه دار و سرمایه‌گذار و کارآفرین امنیت و احترام واقعی می‌خواهد، سرمایه‌گذار می‌خواهد در ایران نیز مانند همه کشور‌ها از ماشین خوب، خانه خوب و احترام خوب برخوردار باشد نه اینکه هر روز و هر ساعت شاهد بد و بی‌راه گفتن به سرمایه و سرمایه‌گذار و کارآفرین باشد.

خلاصه کشور و حاکمیت باید تکلیف خود را با سرمایه و سرمایه دار و کارآفرین روشن کند که آیا خوب است یا بد، اگر خوب است باید چون همه کشور‌ها برای سرمایه و سرمایه دار و سرمایه‌گذار و کارآفرین احترام و ارزش بالا قائل و از آن‌ها بصورت جدی حمایت شود و اجازه بی‌احترامی توسط دلواپسان به سرمایه‌داری حلال داده نشود و اگر سرمایه‌داری بد است که در فضای عمومی تاکنون اینگونه مطرح بوده، باید انتظار رفتن سرمایه‌ها را به ترکیه، انگلستان، امارات، کانادا، امریکا و…. داشته باشیم، در این صورت مانند حال حاضر باید جمعی بیشتر کارگزار حرفه‌ای آموزش داده شود تا از محل تسهیلات دولتی و بانکی که پس نیز داده نمی‌شود در امر سرمایه‌گذاری استفاده و تورم ۵۰ تا ۱۰۰ درصد سالانه نیز تحمل شود.

واقعاً توسعه خصوصی‌سازی و واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی بدون قبول و احترام به سرمایه داری حلال و سرمایه‌گذاری و کارآفرینی ممکن نبوده و نخواهد بود.
امیدوارم گفته نشود قلم چرا خط قرمزها را رعایت نکرده است.

محمدحسین روشنک
رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی
۸فروردین۱۴۰۲

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن