یادداشت روز

خدمت به انیس النفوس وظیفه ملی است

کد خبر : 51775

نویسنده: دکتر حسین رضائی؛ فعال حوزه گردشگری و مشاور گردشگری مذهبی کشور

صبح مشهد- آمار ها نشان میدهد که همه پای کارند، گزارشات رسیده از پیش بینی های سطح خدمات مدیران ستاد های خدمات سفر تا مدیران کشوری، مشهد درنوروز ۱۴۰۲ را اماده نشان میدهد. پس زایرین با خیالی اسوده به این شهر سفر کرده و از نعمات حضور در بارگاه قدس رضوی برخوردار شوند.

انتظار است دستگاههای نظارتی عملکرد دستگاههای اجرایی را مورد رصد قرار داده و در پایان دوره سفر های نوروزی ارزیابی نمایند. اکثر مسافرین نوروزی بدون وسیله شخصی، اتوبوس، قطار یا هواپیما را انتخاب میکنند و نگرانی کمبود بلیط یا گرانی ان دغدغه این مسافران است، هر چند وزیر محترم راه تاکید داشته هیچگونه افزایش قیمتی در حوزه حمل ونقل برای سفرهای نوروزی اتفاق نمی افتد و پیش بینی ۱۲هزار اتوبوس و ۱۰رام قطار فوق العاده برای حمل و نقل انجام شده، رییس شرکت های تعاونی مسافربری اعلام کرده نرخ بلیط ها ۲۵%افزایش خواهد داشت و بعید است با حجم مسافری که عازم مشهد است تغییر نرخ در سفرهای هوایی انجام نشود.

همچنین برای منتخبین سفر جاده ای با نقلیه شخصی تمهیداتی بایدانجام شود، توجه به افزایش سهمیه سوخت جایگاههای در مسیر، نظارت بر اماکن اقامتی از لحاظ بهداشتی و نظافتی، افزایش سهمیه ارد نانوایان در مسیر، و امادگی هلال و اورژانس و خدمات خودرویی، ونظارت بر رستوران های بین راهی از نظر کیفیت و کمیت و کاهش نقاط حادثه خیز توسط راهداری میطلبد ستادهای شهرستان های در مسیر به این نیازها توجه کنند.

اصلاح ۴۰۰ کیلومتر مسیر تردد در سطح استان که مورد تاکید استاندار محترم خراسان رضوی بوده و بررسی اماری میزان تلفات جادهای که از سال ۹۶ تا۱۴۰۱ از ۸۷۴ نفر به ۱۱۴۶ نفر را نشان میدهد، میطلبد بودجه ای ملی برای حذف نقاط حادثه خیز در نظر گرفته شود، حضور نظارتی ویژه پلیس راه و اطلاع رسانی صدا و سیما در رعایت قوانین، اعلام قوانین بازدارنده و اعلام شماره های وضعیت راهها و هواشناسی میتواند در کنترل و کاهش این تلفات موثر باشد،

بررسی نیازهای مسافران و توقف انان در شهرهای مسیر راه، می طلبد امادگی لازم در خدمت رسانی توسط ستادهای خدمات سفر، برنامه ریزی و ایجاد شود.

شهرداری مشهد علاوه بر ۶۲ مکان اقامتی ایستگاههای استقبال از زایرین را ایجاد کرده که با برنامه ریزی میتوان نیازهای زایرین و مسافرین را در بدو ورود پالایش کرده و با توجه به نوع نیاز، خدمت لازم انجام گیرد و اطلاعات لازم برای اقامت، خدمات درمانی، و سایر نیازها ارایه شود.

اعلام و پیش بینی ۶۰۰ هزار نفر شب خواب در اقامتگاه های رسمی، موقت، اضطراری و افزایش رشد ۲۶ درصدی مسافر در ایام نوروز توسط مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، بایستی زایرین را بر حسب نیاز به سمت اسکان ارزان یا رایگان هدایت کنند. پیشنهاد میشود از ظرفیت های نهادهای مردمی، منازل شخصی، مساجد و شبکه خدمتگزاران خصوصا سازمان های مردم نهاد مانند جمعیت خدمتگزاران در این رابطه استفاده شود.

در مقایسه خدمتی بین ۶میلیون زایر بارگاه رضوی در طول سال و بیش از ۵۰۰ هزار زایر پیاده در دهه اخر صفر و کمتر از ۱۰۰ هزار نفرزایر حج، برای رفاه حال زایرین مشهدی، اقدامی ملی لازم است و یکی از راهکار های ان توجه به بودجه زیارت است. اگر چه دولت دهم در ۸ابان ۸۸ با تاکید به جایگاه مشهد بودجه زیارت را پایه گذاری کرد، اما طی این ۱۴ سال، همزمان با رشد و توسعه و افزایش جمعیت زایرین، بودجه زیارت معکوس عمل کرده، و کم کم از ردیف بودجه ملی حذف شده است که نمایندگان استان در اعاده این خدمت پیگیری نمایند. و طرح های ملی در حوزه بهداشت و درمان، آزاد راه حرم تا حرم و آزاد راه مشهد چناران و قطار سریع السیر را که جزیی از مطالبات مردم است پیگیری نمایند و سعی کنند در برنامه توسعه هفتم نیازهای مشهد لحاظ شود.

اگر قبول کنیم که مشهدالرضا پایتخت معنوی ایران است و این کشور با نام انحضرت عجین شده و بسیاری از مردم برای اینکه دل به دریای معرفت رضوی بسپارند، در برنامه گردشگری خود زیارت را اولویت اول قرار میدهند، لازم است مشهد را شهری فراملی ببینیم و کاری جهانی کنیم بر منطقه ای که متبرک بنام امام رضا (ع)است. اگر به ۷۰ قدمگاه در مسیر تردد حضرت توجه کنیم و سایر قابلیت های فرهنگی مذهبی را نشان دهیم ظرفیت گردشگری مذهبی را بالابرده و میتوانیم ادعا کنیم (گردشگری مذهبی) میتواند پیشران اقتصاد گردشگری باشد. و نکته اخر اینکه؛ وظیفه مجاورین در قبال زایرین چیست؟

مجاورین حضرت، به پاس قدردانی، مجاورت، خدمتگزار زایرین باشند از راننده تاکسی تا کاسب بازاری و اصناف اطراف حرم، باید حرمت زایرین را داشته باشند، از اجحاف در حق انان بپرهیزند، از تندخویی و بد رفتاری حذر کنند، ناموس انان را ناموس خود بدانند و با احترام رفتار کنند، در همه جا زایر را مقدم بر خود بدانند، خصوصا زایرین خارجی.

باید قبول کنیم که خود امام هشتم (ع)میزبان مهمانان و زایرین خود هستند و بر این باور باشیم که در محضر امام معصوم هستیم و همه چیز برای ایشان قابل درک و رویت است، چون او انیس النفوس است، زیرا انیس النفوس به کسی گفته میشود که وقتی بااو صحبت میکنی با جان و دل به شما گوش میدهد و براحتی با شما انس میگیرد.

همچو اینه اگر صاف شوی

همه جا انجمن. دیدار است.

🔹دکتر حسین رضائی

🔹فعال حوزه گردشگری و مشاور گردشگری مذهبی کشور

۱۴۰۱٫۱۲٫۲۷

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن