اقتصادی

فاز نخست طرح توسعه دامپروری صنعتی موقوفات ملک در فریمان به بهره‌برداری رسید

کد خبر : 51009

فاز نخست طرح توسعه دامپروری صنعتی موقوفات ملک در فریمان، امروز در آئینی با حضور مدیران بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی و مسئولان این شهرستان به بهره‌براری رسید؛ طرحی که علاوه‌بر توسعه وقف، افزایش ظرفیت تولید و رونق اقتصادی در شهرستان فریمان را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش صبح مشهد به نقل از آستان نیوز، واحد دامپروری فریمان در سال ۱۳۹۰ در مساحت ۱۳٫۵ هکتار با چهار ایستگاه فری استال دام و پنج بهاروند احداث شد. پیش از این مساحت مسقف واحد دامپروری فریمان ۲۳۵۰۰ متر مربع بوده که با بهره‌برداری از طرح مذکور ۳۲۰۰ متر مربع به آن اضافه شده است

در مجموع دامداری‌های سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی، ۴۳۰۰ راس دام نگهداری می‌شود که ۲۳۰۰ راس آن به واحد فریمان اختصاص دارد.

سرمایه‌گذاری اثربخش آستان قدس رضوی در بخش دامداری

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی در این مراسم، واحد دامپروری سازمان موقوفات ملک در فریمان را یک مجموعه پیشرفته و نشانگر توسعه بخش کشاورزی آستان قدس رضوی دانست.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته توسط آستان قدس رضوی در بخش کشاورزی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای گفت: این سرمایه‌گذاری‌ها نه تنها در مشهد، بلکه در کل منطقه انجام شده است.

نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدواریم این زنجیره تولید به مصرف نهایی برسد و با کمک متولیان شهرستان زنجیره کاملی از تولید علوفه، مکمل‌ها تا واحدهای لبنی شکل بگیرد.

او با تاکید بر اهمیت توسعه وقف اظهار کرد: سازمان موقوفات ملک توانسته در این منطقه یک اثر اجتماعی ایجاد کند.

قاضی‌زاده هاشمی درباره وضعیت دام در ایران گفت: در کشور از لحاظ دام سنگین مازاد تولید وجود دارد و مشکل اصلی در حوزه دام سبک است. درحال حاضر قیمت گوشت به دلیل این‌که دولت نتوانسته توازنی برای تنظیم بازار در عرصه دام ایجاد کند، بالا رفته است.

افزایش ظرفیت تولید شیر و گوشت در واحد دامپروری فریمان

جعفر عباس‌پور مدیرعامل سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی در این مراسم اظهار کرد: با هدف افزایش تعداد دام‌های واحد دامپروری فریمان از نژادهای اصیل، در سال ۱۳۹۳ یک بهاروند و در سال ۱۳۹۷ دو بهاروند به آن اضافه شد.

شد.

 

او با اشاره به تولید سالانه ۱۳ هزار تن شیر در این مجموعه گفت: شیر تولید شده در واحد فریمان به لحاظ کیفیت در منطقه رتبه برتر دارد و در حال حاضر به چندین واحد تولید محصولات لبنی در استان و حتی خارج از استان به ویژه شمال و شمال غرب کشور ارسال می‌شود.

 

مدیرعامل سازمان موقوفات ملک ادامه داد: در این واحد همچنین سالانه ۱۸۰ تن گوشت تولید می‌شود که با بهره‌برداری از سالن فری‌ استال مذکور، ۵۰ تن به این ظرفیت اضافه خواهد شد.

 

او درباره مزیت‌های سیستم فری استال تصریح کرد: این سالن‌ها باعث سلامت و رفاه دام و در نهایت افزایش سلامت شیر تولید شده می‌شود.

 

عباس‌پور با اشاره به اشتغال ۶۵ درصدی نیروهای بومی در واحد دامپروری فریمان اظهار کرد: درحال حاضر ۶۴ نفر به صورت ثابت در این واحد مشغول به کار هستند که با بهره‌برداری از فاز نخست طرح توسعه گاوداری صنعتی موقوفات ملک در فریمان، حدود ۱۵ درصد به آن افزوده می‌شود.

 

او ادامه داد: این واحد همچنین زمینه اشتغال غیرمستقیم را برای ۱۹۲ نفر را فراهم کرده است.

 

عباس‌پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شکل‌گیری این سازمان براساس وقف مرحوم حاج حسین آقا ملک گفت: طبق خواسته او، این املاک وقف سلامت جسم و سلامت روح عموم شده است.

 

او ادامه داد: براساس منویات واقف، آبادانی موقوفه بر هر خرجی واجب است، از همین رو در تلاش هستیم این مهم به طور کامل محقق شود و نگاه اجتماعی را به این موقوفه و آستان قدس رضوی به عنوان متولی آن معطوف کنیم.

 

عباس‌پور، ایجاد شهرک گلخانه‌ای در منطقه فریمان را یکی از برنامه‌های در دستور کار سازمان موقوفات ملک عنوان کرد.

 

 

 

توسعه وقف با رویکرد خدمت به زائران و مجاوران

 

سید مهدی طالبیان معاون امور شرکت‌های بنیاد بهره‌وری موقوفات، توسعه وقف را یکی از رسالت‌های آستان قدس رضوی برای خدمت به زائران و مجاوران دانست و اظهار کرد: در احکامی که رهبر معظم انقلاب برای تولیت‌های این نهاد نوشته‌اند، بر خدمت به زائران تاکید شده است.

او ادامه داد: برند رضوی بیش از هزار سال قدمت دارد و مردم بدانند آنچه تحت نظر مدیریت این آستان مقدس است، به بهترین شکل اداره می‌شود.

معاون امور شرکت‌های بنیاد بهره‌وری موقوفات با اشاره به وقف هشت فقره وقفنامه توسط مرحوم ملک از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۴۴ گفت: در این وقفنامه‌ها نیات واقف کاملا مشخص بوده و در مباحث مختلف فرهنگی، اقتصادی، کشاورزی و درمانی صورت گرفته است.

او ادامه داد: از ۶۴ هزار هکتاری که در اختیار سازمان موقوفات ملک قرار دارد، حدود ۱۹ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز و با قابلیت کشت است که تاکنون عملکرد مطلوبی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

طالبیان افزود: این سازمان در تولید محصول استراتژیک گندم با رکورد کشور فاصله بسیار کمی دارد؛ تولید گندم در هکتار در کشور ۱۱٫۵ تن است که این رقم در برخی اراضی سازمان موقوفات ملک به ۱۰٫۱ هم رسیده است. موقوفات ملک همچنین در حوزه تولید شیر از متوسط تولید در دنیا بسیار بالاتر است.

او با بیان این‌که نگاه مردم به آستان قدس رضوی، مدیریت صحیح، دقیق و پیش‌برنده است، اظهار کرد: این موقوفه به نام مرحوم ملک به بهترین شکل ممکن اداره می‌شود.

طالبیان با تاکید بر اهمیت توجه بیشتر به اشتغالزایی در سازمان موقوفات ملک گفت: هر خدمتی که در این موقوفه انجام شود، آثار و نتایج مثبت آن به مردم منطقه بر می‌گردد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن