اجتماعی

اجرای طرح توانمندسازی توانخواهان ضایعه نخاعی در استان

بیش از ۲ هزار توانخواه ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی هستند

کد خبر : 50918

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: تعداد ۲۰۲۵ توانخواه ضایعه نخاعی در استان تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی هستند که از این تعداد ۵۳۱ نفر مبتلا به ضایعه گردنی، ۵۸۵ نفر ضایعه نخاعی سینه‌ای و ۹۰۸ نفر ضایعه نخاعی کمری می‌باشند.

به گزارش صبح مشهد، حمیدرضا علیزاده رضایی افزود: علاوه بر برگزاری جلسات آموزشی عمومی و اختصاصی به‌منظور ارتقای توانمندی‌های معلولین ضایعه نخاعی، باتوجه به اهمیت و ضرورت آموزش مراقبت‌های پرستاری و روش‌های نوین درمان زخم بستر، دوره‌ی آموزشی یک‌روزه برای افرادی که در ارتباط مستقیم با معلولین ضایعه نخاعی و سالمندان می‌باشند مانند پرستاران مراکز شبانه‌روزی، پرستاران مراکز ویزیت در منزل و افراد همکار در طرح توانمندسازی معلولین ضایعه نخاعی برگزار گردید.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۳۵۲ میلیون تومان علاوه بر خدمات مستمر و غیر مستمر جهت اجرای طرح توانمندسازی برای مددجویان ضایعه نخاعی توسط بهزیستی خراسان رضوی تخصیص یافته است، گفت: مراقبت از افراد دارای ضایعه نخاعی به دلیل گستردگی مشکلات و هزینه‌های سرسام‌آور درمانی آنها، تمامی اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار خواهد داد. قطعا اجرای طرح توانمندسازی افراد دارای آسیب نخاعی گامی موثر در جهت کاهش مشکلات این افراد و افزایش سطح کیفیت زندگی تمام اعضای خانواده خواهد بود. شایان ذکر است که این آموزش‌ها محدود نخواهد بود و دوره‌های تکمیلی نیز به‌زودی برنامه‌ریزی و اجرا می‌گردد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه تعداد ۲۰۲۵ توانخواه ضایعه نخاعی در استان تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی هستند، گفت: از این تعداد ۵۳۱ نفر مبتلا به ضایعه گردنی، ۵۸۵ نفر دچار ضایعه نخاعی سینه‌ای و ۹۰۸ نفر دچار ضایعه نخاعی کمری می‌باشند.این افراد علاوه بر اینکه در عملکرد های حرکتی خود دچار مشکل هستند، به‌دلیل فقدان کنترل اسفنگتری، زخم‌های فشاری، مشکلات گوارشی و تنفسی و عفونت‌های مکرر ادراری، مشکلات اجتماعی و… نیازهای درمانی و توانبخشی ویژه‌ای دارند.

وی افزود: یکی از اهدف این طرح، ارائه آموزش‌های کاربردی و آشنایی تسهیلگران مجری طرح و پرستاران مراکز معلولین و سالمندان با روش‌های نوین درمان زخم بستر و پانسمان‌های نوین می‌باشد .تسهیلگران ملزم هستند که این آموزش‌ها را به خانواده‌های افراد دارای معلولیت نیز انتقال دهند. استفاده از پانسمان‌های نوین باعث ایجاد یک محیط مناسب برای بهبود زخم‌ها خواهد بود. انتخاب درست یک پانسمان بعد از ارزیابی شرایط بیمار و نوع زخم او بسیار مهم است. در صورت استفاده بهینه از این پانسمان‌ها شاهد تسریع روند درمان زخم، جلوگیری از عفونت و صرفه‌جویی در هزینه‌های بالای درمانی ناشی از عمل‌های جراحی خواهیم بود.

علیزاده رضایی با بیان اینکه ضایعه نخاعی یکی از سخت‌ترین آسیب‌ها به‌دنبال تروما است، گفت: ضایعه نخاعی تمام جنبه‌های فیزیکی، اجتماعی و روانی زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وجود یک برنامه توانبخشی مدون به‌منظور رسیدگی به مشکلات افراد دچار آسیب نخاعی علاوه بر اینکه سبب کاهش عوارض ماندگار آنها شده، به استقلال بیشتر آنها کمک کرده و موجب کاهش تبعات اقتصادی واجتماعی برای خانواده‌های آنها و جامعه نیز خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن