اقتصادی

رییس انجمن قطعه سازان خودرو استان مطرح کرد:

قطعه‌سازان خراسان رضوی از قافله توسعه صنعت خودرو عقب افتادند

کد خبر : 50372

رییس انجمن قطعه سازان خودرو خراسان رضوی گفت: تولید کنندگان قطعه در استان به دلیل مشکلات موجود در تامین مواد اولیه و نقدینگی از قافله توسعه صنعت خودروی خراسان رضوی عقب افتاده و نمی توانند خود را همسو سازند.

به گزارش صبح مشهد، محمدمهدی شکورزاده روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران افزود: صنعت خودرو در خراسان رضوی افزایش تولید داشته و قطعه سازان نیز باید متناسب با صنعت خودرو تامین نقدینگی و تولید بیشتری داشته باشند.

وی بیان کرد: اما مشکل اساسی آن است که پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه سازان از قبل از طریق سیستم بانکی در قالب خرید دین یا انعقاد تفاهم نامه با بانک انجام می شده است اما در شرایط کنونی بانکها اعتبار کمی به این بخش (وصول مطالبات قطعه سازان از خودروسازان) اختصاص می دهند که باعث مشکل کمبود نقدینگی برای قطعه سازان شده است.

شکورزاده اظهار داشت: از سوی دیگر تامین مواد اولیه بویژه ورق فولادی برای قطعه سازان دشوار شده، زیرا هم عرضه ورق فولادی در بورس از سوی تولیدکنندگان کم است و هم قیمت آن افزایش یافته است.

رییس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی با بیان اینکه همیشه دور باطلی در عرصه صنعت خودرو و قطعه سازان وجود داشته است، افزود: در شرایط کنونی ظرفیت تولید خودرو بسیار بهتر از گذشته شده چرا که قبل از دولت سیزدهم، بعضا تولیدات خودرو ناقص می ماند و روانه توقفگاه های شرکتهای خودروسازی می شد.

شکورزاده افزود: اکنون خودروسازان خودرو را بلافاصله پس از تولید تحویل مشتری می دهند و هزینه شان را دریافت می کنند، از سوی دیگر عرضه خودرو در بورس نیز با توجه به اصلاح خوبی که در قیمتها انجام شده، می تواند نقدینگی خوبی را در اختیار خودروساز قرار دهد.

وی با اشاره به فعال بودن همه ۹۵ واحد تولیدی عضو انجمن قطعه سازان خراسان رضوی اظهار داشت: با این حال در مجموع باید زمینه نقدینگی بیشتری ایجاد شود تا خودروسازان بتوانند از سیستم بانکی کمک بگیرند.

محقق شدن نیمی از هدفگذاری امسال تولید خودرو

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با اشاره به فعال بودن یک واحد خودروسازی در استان با عنوان “ایران خودرو خراسان” گفت: تولیدات این واحد در سال جاری روند رو به افزایشی را طی کرده است.

ابراهیم ناصری افزود: ایران خودرو خراسان در ۹ ماهه امسال در مجموع ۸۴ هزار و ۸۱۶ دستگاه خودرو تولید کرده که شامل ۶۹ هزار و یک دستگاه پژو (پارس و ۴۰۵)، ۱۲ هزار و ۲۳۰ دستگاه هایما، سه هزار و ۵۸۵ دستگاه آریسان می شود.

وی اظهار داشت: این شرکت موفق شده تاکنون ۵۴ درصد از برنامه مصوب امسال در تولید را محقق کند، به طوریکه این میزان تحقق در تولید پژو (برنامه ۶۷ هزار دستگاه) ۱۰۲ درصد، تولید هایما (برنامه ۵۰ هزار دستگاه) ۲۴ درصد، تولید آریسان (برنامه ۴۰ هزار دستگاه) ۹ درصد بوده است.

معاون اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هدفگذاری این شرکت خودروسازی برای تولید تا پایان سال جاری را ۱۵۷ هزار دستگاه ذکر و بیان کرد: این در حالی است که کل تولید پارسال این شرکت ۹۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو بوده است.

شرکت ایران خودرو خراسان مستقر در نزدیکی شهر جدید بینالود، ظرفیت اسمی تولید آن در طول سال ۱۶۸ هزار دستگاه است، این شرکت به عنوان یکی از ۶ سایت زیر مجموعه گروه صنعتی ایران خودرو برای پنج هزار نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن