اقتصادی

تقاضای کاذب بازار خودرو فروکش کرد/ تا نوروز ۱۴۰۰ نوسانی در بازار خودرو نیست!

کد خبر : 37955

ثبات نسبی دلار، افت مسافرت ها و تقاضای خودرو و نیز لغو مصوبه افزایش قیمت کارخانه ای خودروها سه عاملی هستند که برای ثبات قیمت ها در بازار خودرو مطرح می شوند.

صبح مشهد– فعالان بازار همچنین پیش بینی می کنند که بازار تا نوروز، همچنان با همین روند ادامه خواهد داد.به گزارش خبرگزاری فارس، با آرام گرفتن نوسانات بازار ارز، قیمت‌ها در بازار خودرو نیز تا حدی ثابت مانده است. در این باره سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگا‌ه‌داران خودرو با بیان این که قیمت‌های خودرو در بازار نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است، اظهار کرد: با توجه به این که قیمت دلار از کانال ۲۲ هزار تومان به کانال ۲۴ هزار تومان رسید و نوسانات ارزی لحظه‌ای اتفاق افتاد، کاهش قیمت خودرو در بازار تقریبا متوقف شد ولی افزایش قیمتی نیز نداشته‌ایم.

وی پیش‌بینی کرد تا نوروز ۱۴۰۰ نوسانی در بازار خودرو اتفاق نیفتد و قیمت‌ها افزایش نداشته باشد. به گفته وی اکنون تقاضای کاذب در بازار خودرو فروکش کرده و تقاضایی برای سرمایه‌گذاری در خرید خودرو و فروش آن در بازار شب عید وجود ندارد.کاهش مسافرت ها عامل دومی است که در باره افت تقاضا و ثبات قیمتی بازار مطرح می شود. یکی از فعالان بازار خودرو در این خصوص ‌گفت: بازاری که هم اکنون شاهد هستیم ،برای شب عید نیز برقرار خواهد بود و نوسان قیمتی قابل توجهی در بازار خودرو نخواهیم داشت. به گفته وی، اکنون فروشنده خودرو به ویژه برای خودروهای صفر مدل ۹۸ در بازار زیاد است و در این شرایط با کاهش تقاضای خرید به دلیل کاهش سفرها روبه رو هستیم.

از سوی دیگر افت قیمت خودرو در بازار در شرایطی اتفاق افتاده که مصوبه وزارت صنعت برای افزایش سه ماهه قیمت کارخانه‌ای خودروها ملغی شده است. در واقع در پی مخالفت سازمان بازرسی با فرمول جدید شورای رقابت برای گرانی خودرو و با توجه به روند نزولی نرخ ارز، افزایش قیمت خودرو برای سه ماه آخر سال منتفی شد و شورای رقابت از موضع خود برای رشد مداوم قیمت خودرو عقب نشینی کرد. این موضوع بر روند رشد قیمت خودرو در بازار نیز تاثیرگذار بوده است.شورای رقابت به تازگی فرمول جدیدی را برای افزایش قیمت خودروهای داخلی مصوب کرده بود که بر اساس آن قیمت‌گذاری ۵۵ درصد تولید خودروسازان که خودرو‌های اقتصادی‌تر و مورد تقاضای عامه مردم است، از دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت تبعیت می‌کرد و ۴۵ درصد خودرو‌ها نیز مشمول فرمول جدید قیمت‌گذاری می‌شدند.این دستورالعمل شورای رقابت مورد انتقاد سازمان بازرسی قرار گرفت و پس از آن شاهد عقب نشینی شورای رقابت از فرمول جدید قیمت‌گذاری خودروها بودیم و به گفته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، از این پس قیمت‌گذاری خودرو‌ها به جای سه ماهه، هر شش ماه یا سالانه تعیین خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن