پایتخت فرهنگ اسلامی

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی مطرح کرد

ورود بنیاد پژوهش‌های اسلامی به مسائل روز دنیا با محصولات علمی جدید

کد خبر : 50011

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: محصولات علمی جدید بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی خبر از ریل‌گذاری جدیدی می‌دهد که براساس آن بنیاد پژوهش‌ها قصد دارد به مسائل روز ورود کند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا، احد فرامرز قراملکی، امروز ۲۰ آذر ماه، در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش که در سالن شیخ طوسی برگزار شد، اظهار کرد: همان‌گونه که شرکت‌های کسب و کار سال مالی دارند، بهتر این است که سال پژوهشی نیز داشته باشیم و در هفته پژوهش ره‌اوردهای پژوهشی را در معرض نقد رسانه‌ها قرار دهیم که وجدان بیدار جمعی کشورند و به‌حق می‌توانند فعالیت‌های پژوهشی را نقد کنند.

وی خاطرنشان کرد: مصوبه شورای انقلاب فرهنگی مبتنی بر ارتقاء بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به پژوهشگاه رسمی با حداقل ۳ پژوهشکده ابلاغ شده است؛ همچنین اعضای انقلاب فرهنگی و تولیت آستان قدس اساسنامه جدید را توضیح و حمایت کردند تا بنیاد پژوهش‌ها به پژوهشگاه ارتقاء یابد.

قراملکی با بیان اینکه این تفاوت یک تفاوت ماهوی است، افزود: در این تغییر هیأت مدیره به هیأت امنا تغییر می‌یابد که می‌تواند گروه‌های پژوهشی را تصویب کند و تصویب این هیأت به مثابه تصویب آموزش عالی است. در این فرآیند پژوهشگران به هیأت علمی تبدیل می‌‎شوند و فضای کارمندگرایی در پژوهش حل خواهد شد و بنیاد می‌تواند در پژوهش‌های کاربردی و مناقصه‌های دولتی شرکت و طرح‌های مفید را جذب کند.

وی ادامه داد: بنابراین آستان قدس رضوی با داشتن دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ۳ بازوی رسمی علمی مسلط در سطح کشور دارد.

قراملکی به شرح دیگر دستاوردهای پژوهشی سال پرداخت و گفت: تأسیس ۶ هیات اندیشه‌ورز برای استفاده از ظرفیت‌های علمی استانی و ملی در کنار ساختار رسمی، برگزاری جلسات حجاب، کلام، وقف، زیارت، حدیث رضوی و اخلاق خدمت با حضور دانشمندان مختلف از سازمان‌های علمی، انتشار ۱۹۰جلد کتاب مرتبط با مأموریت‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، برگزاری ۲۱ کرسی علمی ترویجی، برگزاری نشست‌های علمی هفتگی، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب در شهرهای دوحه، مسقط، نجف، کاظمین وکربلا با شعار «هر نمایشگاه کتاب یک پایگاه علمی برای آستان قدس رضوی» با فروش صددرصدی محصولات و بدون مرجوعی و … از جمله مهم‌ترین آن‌هاست.

وی با اشاره به کتاب «پند بیهوده» که آن را سرآغاز سلسله پژوهش‌های جدی دانست، خاطرنشان کرد: محصولات علمی جدید بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی خبر از ریل‌گذاری جدیدی می‌دهد که براساس آن بنیاد می‌خواهد با استفاده از ظرفیت‌های علمی و جهانی وارد مسائل روز شود که در این مسیر تمام مؤسسات و سازمان‌های علمی فرهنگی که به مسائل امروز و فردای جهان اسلام توجه خاصی دارند، همکاری خواهند داشت.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در خصوص دستاوردهای سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: براساس سند سیاست‌های کلان، آستان قدس رضوی راهبردهای مهمی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کسب مرجعیت علمی در حوزه‌های مرتبط و متناسب با ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل و پشتیبانی علمی از مأموریت‌های آستان‌ قدس رضوی با هدف ارتقاء گفتمان، فرهنگ و اندیشه رضوی و تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و پشتوانه علمی از مقوله زیارت و دستیابی به مرجعیت بین‌المللی در سیره، معارف و وجوه شخصیتی امام رضا(ع) و مباحثی همچون نذر، وقف و … اشاره کرد.

قراملکی تشریح کرد: حضور مؤثر با بیش‌ از ۱۱مؤسسه در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان خراسان، آغاز فرآیند همایش صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص)، رونمایی از محصول فناورانه، رونمایی از ۱۱ اثر جدید از آثار منتشره، پیگیری و تبیین ابعاد مکتب هنررضوی با همکاری دانشگاه هنر تهران و سایر دانشگاها، استفاده از ظرفیت طرح سربازان نخبه در طرح‌های پژوهشی، برگزاری کارگاه مسئله‌شناسی در آستان قدس رضوی، تهیه و تدوین کارنامه پژوهشی آستان قدس رضوی از جمله مواردی است که در سال پژوهشی گذشته اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: ۱۹۷۰ اقدام پژوهشی در سال گذشته صورت گرفته که انجام ۱۱۰ طرح پژوهشی، انتشار ۳۰۲ محصول مکتوب (کتاب، مقاله)، ۸۷۸ مورد راهنمایی، هدایت و حمایت از پایان‌نامه‌ها مرتبط با مأموریت‌های آستان قدس، ۲۸۹ نشست علمی، آموزشی و پژوهشی، ۷۱ دستاورد پژوهشی غیرمکتوب، ۳۲۰ عنوان برنامه توانمندسازی و مهارت‌افزایی پژوهشگران نوجوان و بیش از ۴۰ هزار نفر ساعت آموزش اخلاق خدمت به زائران را شامل می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن