شهری

افزایش انگیزه‌کاری پرستاران برای پیشگیری از مهاجرت ضروری است

کد خبر : 49822

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: جامعه پرستاری یکی از ارکان مهم حوزه سلامت به شمار می رود، در شرایط کنونی افزایش انگیزه کاری و مهیا نمودن شرایط مناسب به منظور جلوگیری از مهاجرت آنان امری ضروری است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، دکتر امیررضا صالح مقدم روز یکشنبه در نشست خبری با موضوع اجرای دستورالعمل کارانه تعرفه گذاری خدمات پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در حال حاضر میل به مهاجرت در بین پرستاران فارغ التحصیل و دانشجویان پرستاری وجود دارد که افزایش سطح درآمد مالی و ادامه تحصیل از دلایل تمایل پرستاران به مهاجرت است.

وی اظهار داشت: اکنون در کشورهای پیشرفته ای همچون آمریکا و اروپای شرقی تمایل به استخدام پرستاران ایرانی به دلیل تخصص بالا و دارا بودن اخلاق حرفه ای و اسلامی زیاد است، بطوریکه بیشترین پذیرفته شدگان آزمون های تخصصی این کشورها پرستاران ایرانی هستند.

دکتر صالح مقدم افزود: همچنین در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته به حرفه پرستاری توجه ویژه ای می شود و پرستاران تنها در یک شیفت موظف به کار هستند و از مرخصی خود برای داشتن شرایط روحی و جسمی مناسبتری باید استفاده کنند، در حالیکه در ایران پرستاران به دلیل کمبود نیروی پرستاری و به دلیل درآمد پایین و برای تامین معیشت خود مجبور به اضافه کاری اجباری و فعالیت در ۲ یا سه شیفت کاری و بدون استفاده از مرخصی هستند.

وی خاطر نشان کرد: در کشورهای پیشرفته گاهی دستمزد یک سال یک پرستار معادل دستمزد ۳۰ سال فعالیت یک پرستار در ایران است و این امر سبب افزایش مهاجرت پرستاران به این کشورها می‌شود، لذا برای جلوگیری از مهاجرت آنان باید زمینه اشتغال، معیشت، آسایش و رفاه مالی پرستاران فراهم شود.

واریز علی‌الحساب کارانه‌ تعرفه خدمات پرستاری

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته پرداخت کارانه‌های تعرفه خدمات پرستاری برای پرستاران این دانشگاه آغاز شده است، گرچه رقم آن کافی نیست، اما نشان از توجه مسوولان به این موضوع دارد.

وی افزود: رقم پرداختی کارانه تعرفه خدمات پرستاری بین ۱.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان است که این مبلغ جدا از حقوق و اضافه کار آنان می باشد.

دکتر صالح مقدم بیان کرد: هم اکنون شاخص تعداد پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ۱.۸ است، در حالیکه این شاخص در مناطق زیر پوشش این دانشگاه ۰.۹ است یعنی شاخص تعداد پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در این دانشگاه نصف استاندارد کشوری است.

وی افزود: این دانشگاه برای جبران کمبود یاد شده نیازمند ۱۰ هزار کادر پرستاری شامل پرستار اتاق عمل، هوشبری و کمک پرستار دیگر است تا به استاندارد کشوری برسد.

وی با اشاره به این که آزمون استخدام پرستاری در اسفند ماه امسال و یا اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌شود، ادامه داد: در آزمون استخدامی پیش رو ۳۰ هزار پرستار در دانشگاه های علوم پزشکی کشور پذیرفته خواهند شد که بین ۶ تا ۸ درصد آن سهم دانشگاه علوم پزشکی مشهد خواهد بود.

فعالیت ۱۰۰ مرکز مجاز پرستاری

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: هم اکنون ۱۰۰ مرکز پرستاری دارای مجوز به منظور ارائه خدمات پرستاری در منازل در حوزه زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی فعال هستند که ۶۰ مرکز از این تعداد در شهر مشهد هستند.

دکتر صالح مقدم با بیان اینکه هزینه خدمات پرستاری در مراکز مزبور طبق تعرفه مصوب بوده و هیچ مرکزی حق دریافت هزینه اضافه را ندارد، افزود: در این مراکز ۷۰ نوع خدمات درمانی از جمله تزریقات، پانسمان، سونداژ و غیره ارائه می شود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیش از ۹ هزار دانشجو و حدود ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی، هم‌اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

این دانشگاه با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن