اسلاید شوشهری

بحران ترافیک نوروزی مشهد و تنها 3 اقدام

پیش بینی مسئولان از سفر تا ۱۰ میلیون زائر در نوروز ۱۴۰۱

کد خبر : 44908

امسال با برداشته شدن محدودیت های سفر، پس از دو سال به احتمال زیادشاهد حضور پر از برکت زائران در شهر امام رئوف خواهیم بود؛ حضوری که البته باید برای آن تمهیدات ویژه اندیشید و آماده شد چرا که پلیس راهور مشهد پیش بینی کرده شهر مشهد با افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی ورود زائر مواجه خواهد شد، به نحوی که تمام خیابان های مشهد مملو از خودروهایی با پلاک های مختلف از سراسر کشور خواهد شد و به گفته جانشین رئیس پلیس راهور مشهد نیز امسال در ایام تعطیلات نوروزی با بحران پارکینگ به ویژه در اطراف حرم مطهر رضوی مواجه خواهیم بود.

روزنامه «خراسان رضوی» نیز طی سال های گذشته با گزارش های متعددی کمبود پارکینگ در مشهد را پیگیری کرده است، طی سال های گذشته نیز موضوع ساخت پارکینگ در اطراف حرم مطهر رضوی مطرح می شد و یکی از سناریوها برای خارج کردن بافت مرکزی مشهد از بن بست ترافیک این بود که پارکینگ در ابتدای چهار خیابان اصلی منتهی به حرم مطهر احداث شود تا زائران خودروهای شخصی خود را آن جا پارک کنند و ادامه مسیر را با سرویس‌ها و وسایل حمل‌ونقل رایگانی که ویژه آنان تعبیه‌شده است، طی کنند. پیش از این نیز استاندار خراسان رضوی از تدبیر استان برای میزبانی از ۱۰ میلیون زائر نوروزی گفته و پیش بینی کرده بود که ۱۰ میلیون زائر در ایام نوروز وارد مشهد می شوند.

بحران پارکینگ
سرهنگ امامی جانشین پلیس راهور مشهد با بیان این که برای تعطیلات نوروز محدودیت های ترافیکی در نظر گرفته شده و اطلاع رسانی آن به زائران و مجاوران را در دستور کار داریم، به «خراسان رضوی» گفت: برای هماهنگی های بیشتر بیش از ۱۰ جلسه با مدیران دستگاه های مختلف برگزار شده است، روان سازی ترافیک، نصب بنر به منظور اطلاع رسانی دقیق و… از جمله اقدامات برای تعطیلات نوروز است، امسال با ورود زائران بیشتری مواجه خواهیم شد، به نحوی که مشهد با بحران پارکینگ روبه رو می شود و همه خیابان های مشهد پارکینگ خودروها خواهد شد.

پیش بینی افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی زائران نسبت به سال گذشته
وی تصریح کرد: پیش بینی می کنیم تعداد زائرانی که به مشهد سفر می کنند ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر باشد چرا که نسبت به دو سال گذشته که با کرونا درگیر بودیم امسال تعداد زائران بیشتر خواهد شد، به همین منظور برای تمهیدات بیشتر و برنامه ریزی بهتر برای ایام تعطیلات جلسات دیگری نیز برگزار می کنیم. وی همچنین با بیان این که از اول سال تا بهمن ماه نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰ درصد میزان تصادفات کاهش یافته است ،گفت: ۷۶ درصد تصادفات مربوط به عابران پیاده و رانندگان موتور سیکلت است. جانشین رئیس پلیس راهور مشهد نیز به زائرانی که قصد سفر به مشهدرا دارند توصیه ای کرد و گفت: توصیه می کنیم که زائران برای سفر به مشهد از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکنند و برای سفر به مشهد از حمل و نقل عمومی استفاده شود، اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتند که با وسیله شخصی به مشهد بیایند خودروی خود را در مسیر حرم مطهر رضوی پارک نکنند که به هیچ وجه ظرفیت لازم برای پارکینگ خودرو وجود ندارد.

کمبود ۵ هزار جای پارک در بافت مرکزی مشهد

همچنین هادی عطارزاده طوسی مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری مشهد با بیان این که کمبود پارکینگ در مشهد شرایط خاص و ویژه ای دارد به «خراسان رضوی» گفت: یکی از مشکلاتی که در مشهد وجود دارد این است که برخی صنوف مثل پزشکان، وکلا و جامعه مهندسان که طبق قانون خانه مسکونی را می توانند به محل فعالیت شغلی تبدیل کنند بعد از بهره برداری متاسفانه از این خلأ قانونی سوء استفاده کردند و پارکینگ ها را به کاربری دیگری تبدیل می کنند، همانند مشکلی که در منطقه احمد آباد و پرستار به وجود آمده است، متاسفانه سیستم نظارتی هم بعد از گرفتن پایان کار و بهره برداری وجود ندارد.

وی همچنین درباره اقدام مدیریت شهری برای احداث ۴ پارکینگ در بافت مرکزی مشهد اظهار کرد: این چهار پروژه قرار بود در چهار نقطه میدان شهدا، میدان شهید گمنام، میدان گوهر شاد و میدان بسیج ساخته شود که به جز میدان شهدا بقیه با مشکل تملک زمین مواجه شده است، هم اکنون در بافت مرکزی مشهد حدود ۵ هزار کمبود پارکینگ وجود دارد. وی در ادامه به موضوع کمبود پارکینگ در ایام نوروز اشاره کرد و افزود: شهرداری مشهد فضاهای بی استفاده را قرار است امسال برای پارکینگ خودرو در اختیار زائران قرار دهد، در منطقه ثامن مشهد ۳۵ هزار متر مربع فضای بی استفاده وجود دارد که برای این موضوع اختصاص داده می شود.

وی با بیان این که هم اکنون ۴ پارکینگ با ظرفیت ۴هزارو ۷۸۲ جای پارک خودرو در اختیار سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری در منطقه ثامن قرار گرفته است، گفت: علاوه بر این تعداد، ۱۳ پارکینگ کمکی با ظرفیت ۱۴۲۱ جای پارک برای ایام نوروز در نظر گرفته شده است که در صورت پر شدن پارکینگ ها، از این کمکی ها استفاده خواهد شد. عطارزاده طوسی با اشاره به رایزنی با آستان قدس رضوی برای حل کمبود پارکینگ در ایام نوروز گفت: یکی از پیشنهادات این بود که میزان ساعت پارک خودروها در پارکینگ های حرم مطهر تنها ۲ ساعت باشد که هنوز منتظر دریافت پاسخ از آن ها هستیم، حتی من شنیده ام که برخی از افراد ۴۸ ساعت خودروی خود را در این پارکینگ ها پارک می کنند و این اجحاف در حق دیگران است، همچنین پیشنهاد دادیم در این ایام پارکینگ خدام به جای دیگری انتقال داده شود تا زائران از آن استفاده کنند.

نقاط بحرانی کمبود پارکینگ در مشهد
وی همچنین به نقاط بحرانی شهر مشهد به لحاظ کمبود پارکینگ اشاره کرد و گفت: اکنون هسته مرکزی مشهد، احمد آباد، بولوار هفت تیر، بولوار جانباز و چهار راه آزاد شهر نقاط بحرانی کمبود پارکینگ در مشهد محسوب می شود.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن