اقتصادی

یک فعال صنعت چاپ:

رونق صادرات محصولات صنعت چاپ در گرو حمایت نهادهای حاکمیتی/ فعالیت در بازارهای بین‌المللی، نیازمند یک سرمایه اولیه کلان است

کد خبر : 49392

یک فعال صنعت چاپ گفت: امروزه کمتر از ۱۰ واحد صنعتی در عرصه چاپ و بسته‌بندی در استان هستند که شرایط لازم برای صادرات محصولات خود را دارند و از سرمایه اولیه گرفته تا ماشین‌آلات به‌روز، از جمله عوامل محدودکننده برای تولیدکنندگان داخلی و بخش خصوصی است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ستاد خبری بیست و دومین جشنواره صنعت چاپ خراسان رضوی، وحید واحدی فعال صنعت چاپ و بسته‌بندی استان با اشاره به برخی چالش‌های موجود در این عرصه اظهار کرد: خوشبختانه از سال گذشته تاکنون، زمینه برای صادرات و کنشگری بین‌المللی محصولات صنعت چاپ و بسته‌بندی بسیار فراهم شده و بازار تضمین‌شده‌ای در کشورهای آسیای میانه پیش روی فعالان این صنعت در خراسان رضوی وجود دارد اما مشکلات ارزی و تعرفه‌های گمرکی باعث شده تا در عمل به سرمایه قابل‌توجهی برای صادرات نیاز باشد.

وی افزود: صنعت چاپ از جمله عرصه‌های فعالیت اقتصادی است که ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با تکنولوژی و دانش روز دارد. همین موضوع باعث می‌شود تا تنها واحدهایی بتوانند در عرصه بین‌المللی فعالیت کنند که به‌روز باشند. با این تفاسیر، امروزه کمتر از ۱۰ واحد صنعتی در عرصه چاپ و بسته‌بندی در استان هستند که شرایط لازم برای صادرات محصولات خود را داشته باشند و به همین دلیل است که حمایت دستگاه‌های متولی ضرورت و اهمیت پیدا می‌کند.

این فعال صنعت چاپ و بسته‌بندی با بیان اینکه تصدی‌گری چندوجهی و نظارت چندجانبه وزارت صمت و وزارت ارشاد بر صنعت چاپ و بسته‌بندی، زمینه‌ساز بروز مشکلات متعددی بر فعالان اقتصادی این عرصه شده است، خاطرنشان کرد: صمت یا ارشاد، باید نهادی متصدی رسیدگی به مشکلات و امور صنعت چاپ و بسته‌بندی باشد که به‌دوراز ارتباطات رانتی، همه توان خدمتی خود را بر رونق تولید و حمایت از صنعتگر داخلی متمرکز کند.

وی ادامه داد: صنعت چاپ عرصه‌های فعالیتی متنوعی دارد که باید با تفکیک این عرصه‌ها، نهاد نظارتی و سازمان متصدی هر حوزه را به‌طور مجزا تعیین کرد. به‌طور مثال در حوزه کتاب، جراید، نشریات و تبلیغات باید با نگرش‌های فرهنگی وارد عمل شد و اینجاست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید متصدی امور باشد اما در عرصه بسته‌بندی که جنبه‌های صنعتی و تجاری اهمیت بیشتری می‌یابد، باید وزارت صمت عهده‌دار نظارت و کنترل واحدهای فعال صنعتی باشد.

بیست و دومین آئین بزرگداشت روز ملی چاپ و تجلیل از فعالان پیشکسوتان چاپ استان خراسان رضوی با حضور مسئولان کشوری و استانی و اهالی صنعت چاپ این استان، دوازدهم آبان ماه امسال در محل هتل پردیسان مشهد برگزار خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن