اقتصادی

در گفت و گو با مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان عنوان شد: 

نمایشگاهی پر بار برای ایجاد فرصت های بیشتر سرمایه گذاری 

کد خبر : 53713

به گزارش صبح مشهد به نقل از ستادخبری دومین نمایشگاه معرفی بسته های سرمایه گذاری و توانمندی های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور- مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان از استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ما درخصوص ویژگی های مناطق ویژه آزاد اقتصادی کشور گفت:مناطق ویژه با هدف عدم مشکلات سرمایه گذاران ایجاد می شوند . فضایی که زیر ساخت های آن آماده و دارای متولی و صاحب است .

کاهش هزینه ها

علی اصغر علامه افزود: در واقع این کاربا هدف کمک ، همکاری و همراهی با سرمایه گذار در منطقه انجام می شود و این در حالیست که در دنیا نیر این چنین است که سرمایه گذاران در مناطقی مستقر شوند که هزینه هایشان کاهش یابد و مشکلات کمتر شود .

وی با اشاره به تجربیات خوبی که در کشورهایی چون چین ، اروپا و … در این خصوص دیده می شود، بیان داشت : در ایران نیز تقریباباقدمت ۳۰ سال، مناطق ویژه به دلایل مختلفی بجز یک الی دو منطقه بقیه مناطق متاسفانه آنگونه که باید و شاید فعال باشند، دیده نمی شود و از طرفی سرمایه گذاری ور سایر مناطق روان نیست.

علامه توضیح داد: متاسفانه د

دلایل متعدی برای عدم فعال بودن وجوددارد که شامل دلایل اقتصادی ، بوروکراسی ها، کاهش در جذابیت های تولید و …می باشد که سبب عدم رغبت سرمایه گذار شده است .

تغییر مسیر درراه

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان در ادامه خاطر نشان ساخت: لازم به یادآوریست متاسفانه در بحث تولیدطی صد سال گذشته ،مسیر اشتباهی طی شده‌است تا جایی که درآن دوران ما وارد کننده نبوده ایم و با داشته هایی که موجود بود، کشور را اداره می کردیم. از طرفی از زمانی که نفت به سبد دارایی های دولت اضافه شد، متاسفانه ما با واردات مواجه شدیم و اینگونه القاء شد که ما دیگر نیازی به تولید کالا نداریم زیرا نفت و گاز داریم .

نگاه مساعد رهبری

وی تاکید کرد: خوشبختانه رهبری متوجه این مهم می باشند و طی این سال ها تمام شعار های سال، حول محور اقتصاد و تولید می باشد که این نشان دهنده اهمیت موضوع است و خوشبختانه در حال حاضر به سمت هموار شدن مسیر تولید هستیم و اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن می باشد و مناطق ویژه اقتصادی فعال تر شده اند و در جهت رفع موانع و کمک به آن ها می باشد.

موقعیت استراتژیک پارسیان

علامه با بیان آن که زیر ساخت های مناطق ویژه راباید تجهیز کرد تا میزبان سرمایه گذاران بخصوص در بخش صنایع باشیم درباره منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان ،اظهار داشت:پارسیان یکی از استراتژیک ترین مناطق کشور است و نقطه ثقل سه استان می باشد. شرقی ترین نقطه استان بوشهر و غربی ترین نقطه استان هرمزگان و جنوبی ترین نقطه استان فارس است و همین موضوع سبب افزایش جایگاه آن می باشد وهمچنین نزدیک ترین منطقه به پارس جنوبی می باشد .

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان ،

پارس جنوبی را پایتخت انرژی ایران خواندو گفت: در بحث گاز و مشتقات گازی و صنایع پایین دستی گازاین منطقه دارای بضاعت است . زیرا هر صنعتی دو موضوع دارای اهمیت برای آن می باشد که ابتدا تامین خوراک و سپس دسترسی به بازار می باشد و این در حالیست که وقتی فردی در پارسیان خواهان سرمایه گذاری باشد، مواد اولیه تامین است و همچنین به بازار جهانی دسترسی دارد .زیرا بزرگترین بندررا در اختیار دارد که اورا می تواند به دریای آزاد متصل نماید و همچنین به بازارهای خوبی در آسیا ، آفریقا و آمریکا دسترسی دهد.

صادرات و واردات به کشورها

وی در ادامه افزود: ما درحال حاضر صادرات به کشورهای آفریقا و هندرا انجام می دهیم و همچنین واردات مواد اولیه آلومینیم از چین را نیز داریم.

همچنین خوشبختانه در حوزه دریایی، استقرارصنایع سنگین مانند: پتروشیمی ها، فولاد ، آلو مینیوم و … امکان سرمایه گذاری دارد ودرواقع زیرساخت ها برای ایجاد صنایع سنگین را آماده کرده ایم که انرژی زیادی را می برد و به همین دلیل به آن صنایع انرژی بر اطلاق می شود.

محمدرضا علامه بیان داشت: ما نزدیک ترین بندر به قطر می باشیم و کمترین فاصله به بندر قطر و دمام عربستان را داریم و دنبال تفاهم نامه ای بین این کشورها می باشیم که ازاین منطقه تجارت بتواند صورت بگیرد .

وی در خصوص این نمایشگاه نیز ضمن ابراز خرسندی خاطر نشان ساخت: اگرچه نمایشگاه های خوبی را تاکنون شرکت کرده ایم اما این نمایشگاه بسیار خوب و پربار است. زیرا فرصت های بسیار خوبی را برای ارائه ظرفیت مان را دارا می باشد . همچنین فرصت آشنایی با ظرفیت سایر مناطق برایمان ایجاد شد و سبب ارتباط خوب مان باهم شد و توانستیم منطقه ویژه پارسیان را معرفی نماییم و با مدیران عامل آزاد بیشتر وارد تعامل وبا ظرفیت های مناطق آن ها آشنا شدیم.

وی ادامه داد: لذا می توانیم کالاهایی را که در خیلی از این مناطق تولید می شود از منطقه ما صادر شوند و همچنین واردات انجام‌شود و بسته های سرمایه گذاری را که داریم در اختیارشان قرار دهیم که اگر متقاضیان سرمایه گذاری را دارند این بسته هارا به آن ها ارائه دهیم .

وی تاکید کرد: حتی بخشی از بسته هارا که خودمان می توانیم از آن بهره ببریم و در جایی که ما فاقد شرایط بهره برداری از این بسته ها هستیم نیز می توانیم آن هارا به بقیه معرفی نماییم .

نمایشگاهی پربار درجوارامام مهربانی ها

علامه توضیح داد: به اعتقاد من طی نهمین نمایشگاهی که در سال های اخیر شرکت داشته ایم این نمایشگاه برای ما پربارترین بوده است که بخشی از آن به برکت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) می باشد و امیدوارم این روند مراودات ادامه یابد . زیرا بطور قطع معرفی درست مناطق آزاد ویژه اقتصادی نقش بسزایی در اقتصاد کشور خواهد داشت .

امکانات ویژه برای سرمایه گذاران

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان ضمن اعلام آمادگی برای صنایع تبدیلی مواد معدنی به قصد صادرات گفت : امکان قراردادن زمین در اختیار سرمایه گذاران وجود دارد تا با توجه به معافیت های گمرکی که منطقه ویژه دارد ،برای استقرار خط تولید و سایر موضوعات انجام شود از طرفی باتوجه به زیر ساخت هایی که انجام شده است، این امکان را می توانیم فراهم نماییم تا این صنایع تبدیلی در منطقه ویژه پارسیان براحتی شکل بگیرد .

وی افزود : باتوجه به چهار پست اسکله ای که وجوددارد درحال حاضر کشتی های ۷۰ هزار تنی در آن می توانند پهلو بگیرند و صادرات خودشان را براحتی انجام دهند.

گفتنی است ،دومین نمایشگاه معرفی بسته های سرمایه گذاری و توانمندی های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشوراز ۲۷تا۳۰تیرماه درمحل نمایشگاه بین‌المللی مشهد دایر می باشد و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۵ الی ۲۰از این نمایشگاه دیدن نمایند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن