اقتصادی

عضو شورای ملی زعفران: نام طلای سرخ ایرانی هر روز کمرنگ‌تر می‌شود

کد خبر : 16932

عضو شورای ملی زعفران با اشاره به‌اینکه ایران باید به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران، بازارهای جهانی را به دست بگیرد؛ گفت: متاسفانه نام طلای سرخ ایرانی هر روز کمرنگ‌تر می‌شود.

به گزارش صبح مشهد، فرهاد سحرخیز عصر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در محل سالن جلسات کارخانه سحرخیز برگزار شد؛ گفت: تدوین، اصلاح و اجرایی کردن استاندارهای اجباری در کشور باید سرعت بیشتری بگیرد و نوسانات ارز صادرات محصولات زعفرانی را تحت تاثیر قرار داده، به‌طوری که صادرات را متوقف کرده است.

عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: با توجه به‌اینکه در سال حمایت از کالای ایرانی هستیم، انتظار داریم، دولت و مسئولین از واحدهای تولیدی که توان رقابت با سایر واحدهای تولیدی خارجی را دارند، حمایت کنند و در کشور، محصولات زعفران چشم‌اندازی برای ۲۰ سال آینده ندارد.

وی با تاکید بر اینکه  قانون ۹ درصد مالیات بر ارزش با توجه به‌اوضاع اقتصاد کشور باید اصلاح شود تا تولیدکننده داخلی بتواند تولیدات بهتر با کیفیت‌تری داشته باشد؛ افزود: دستگاه‌های دولتی مصوبات دولت را اجرا نمی‌کنند و فشار بیمه‌ای و مالیاتی بیشتر بر روی بخش خصوصی تمرکز دارد، این موضوع بیشتر به‌بازار صدمه وارد می‌کند.

سحرخیز متذکر شد: رقابت در محصول زعفران از سال ۸۰ در میان ایران و اسپانیا شروع شد، این رقابت درحالی است که ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در دنیا است و باید بازارارهای جهانی زعفران را به‌دست بگیرد، اما اکنون رقبا جدیدی از کشورهای همسایه به‌جمع رقبا پیوسته‌اند که این مسئله مایه نگرانی است.

عضو شورای ملی زعفران خاطرنشان کرد: هرچند زعفران در ایران تولید می‌شود، اما با برندسازی که اسپانیا ایجاد کرده، زعفران این کشور را به‌نام خودش به‌فروش می‌رساند، متأسفانه نام طلای سرخ ایرانی هر روز کمرنگ‌تر می‌شود، با توجه به‌تعرفه ۳۳ درصدی هند برای واردات زعفران ایرانی و تعرفه صفر این کشور برای واردات از افغانستان در موارد بسیار زعفران ایرانی به‌برخی از کشورهای دیگر برده و از آنجا صادر می‌شود

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده + نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن