یادداشت روز

فهمیده، فرزند زمانِ خویشتن

کد خبر : 49383

نویسنده: غلامرضا بنی اسدی

صبح مشهد- “سن سربازی پایین نیامده ، سن عاشقی و غیرت پایین اومده.” این جوابی است که یک نوجوان ایرانی به افسر عراقی می دهد. وقتی او با آن هیکل نتراشیده، دست به سبیل اش می کشد و با تمسخر می گوید،” شاید به خاطر جنگ ، خمینی کارش به جایی رسیده که دست به دامن شما بچه ها شده و سن سربازی رو کم کرده؟”

بله، سنِ غیرت، جوان شده بود آن روز ها که دشمن، فضای ما را، خاک ما را، خاطر ما را به حضور پلید خویش آلود. آن روز یک دفعه، بچه های ما برد شدند. بزرگ شدند و بزرگی کردند. یک نفرشان شد “محمد حسین فهمیده” که خوب فهمید زمان را و به عنوان “فرزندِ زمانِ خویشتن” هم در زمان خود خوش درخشید و هم الگو شد برای فرداهایی که یک دست به تعجب به لب داشتند و یک دست به احترام بر سینه. او آن قدر بزرگ شده بود که می دانست اگر لحظه ای تردید کند، زمان و زمین را یک جا باید به دشمن بدهد. دشمنی که با تانک هجوم آورده بود تا از کشته مدافعان، پشته بسازد. او می دانست، او آخرین سد ست. اگر “پطرس ” در عالم تخیل و داستان، به انگشت سوراخِ سد را گرفت” فداکار” شد، فهمیده، در عالم واقع و برجغرافیای نجیب ایران، با سد کردن راه سیل بنیانکن تانک های عراقی، تاریخ ساز شد. او به واقع، فداکاری را در تراز ی بسیار رفیع معنا کرد. در جایگاهی که پیشانی نوشت همه روز ها شود. الگوی همه مجاهدان باشد.

مثل سنگر کمین، سفره وحشت را جلوی پای متجاوزان باز کند. فهمیده، یک کودک هیجان زده نبود که به جنگ رفت و هیجان او را به این تصمییم نرساند. بزرگ مردی بود که “مردانه” خود را به جبهه رساند. در عملیات شرکت کرد، اسلحه اش را از دشمن گرفت. دوبار پیشتر مجروح شد و باز برگشت. این نه هیجانِ مدام که معرفت در افزایش بود. او در آخرین مرحله هم همرزم مجروحش را، محمد رضا شمس را، به جای امن منتقل می کند و دوباره به سنگر برمی گردد و به خلق شاهکاری دست می زند که در کتاب دفاع و جهاد جاودانه می شود. او را باید الگو گرفت.

نه فقط برای جنگ که در گستره زندگی. او را باید اسوه تصمییم درست در سخت ترین شرایط دید. استاد خلق موقعیت موفق برای یاران، قدرتِ نگهدارنده سنگر. او یک رزمنده و مجاهد ویژه بود. یک قدرت استثنایی برای تصمیم گیری. درسی که امروز می شود از او گرفت هم همین است. به موقع و درست تصمیم بگیریم. نسل او در میان فرزندان وطن در افزایش باد. ان شاالله.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن