شهری

ظرفیت ۲۳۰ نفره گرمخانه‌های مشهد برای شهروندان بی‌خانمان

کد خبر : 49159

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: گرمخانه‌های مشهد برای ۲۳۰ نفر ظرفیت پذیرش دارد که در صورت سردتر شدن هوا، گرمخانه‌ها نیز به جهت مکانی توسعه پیدا می‌کنند.

به گزارش صبح مشهد، مهدی ابراهیمی در خصوص اقدامات شهرداری مشهد برای شهروندان بی‌خانمان با توجه به کاهش دما اظهار کرد: برای کسانی که شب‌ها جایی برای خواب نداشته و به اصطلاح بی‌خانمان هستند، مکانی تحت عنوان گرمخانه در نظر گرفته شده است. نام یکی از این گرمخانه‌ها خانه سبز است که در آن حدود ۲۰۰ نفر به صورت موقت پذیرش می‌شوند. این گرمخانه سال گذشته به صورت متوسط هر شب برای ۳۰۰ نفر پذیرش داشت اما با توجه به نزدیک شدن فصل سرما قاعدتا در بعضی از مناطق گرمخانه‌ها توسعه پیدا می‌کند که بعد از هر راه‌اندازی هر گرمخانه، این موضوع به صورت عمومی اعلام می‌شود.

وی با اشاره به زمان فعالیت گرمخانه‌ها عنوان کرد: گرمخانه‌ها در فصل سرما شروع به فعالیت می‌کند و در صورتی‌که سرما تا بعد از عید ادامه داشته باشد، گرمخانه‌ها نیز تا اردیبهشت ماه به فعالیت خود ادامه می‌دهد اما معمولا خدمات‌رسانی تا پایان فصل سرماست. اگر فصل سرما زودتر از موعد پیش‌بینی شده فرا رسد، ما باید از قبل آمادگی لازم برای کسانی که بی‌خانمان هستند را داشته باشیم.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در خصوص ظرفیت‌ گرمخانه‌های موجود در سطح شهر خاطرنشان کرد: گرمخانه‌ دیگری با ظرفیت ۳۰ نفر در میدان فجر آمادگی پذیرش از افراد بی‌خانمان را دارد. با توجه به سرد شدن هوا در شب‌های اخیر به آنجا مراجعه کردیم اما تاکنون کسی تمایل به آمدن گرمخانه نداشته است. یکی از دلایل عدم استقبال از گرمخانه‌ها، قابل تحمل بودن سردی هوا بوده و ما نسبت به سال گذشته یک ماه زودتر اعلام آمادگی و پذیرش از این افراد را اعلام کردیم.

ابراهیمی با اشاره به خدمات گرمخانه‌ها برای شهروندان بی‌خانمان تصریح کرد: در گرمخانه‌ها خدمات اولیه مانند اسکان شبانه، یک وعده شام و صبحانه به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد. در خانه سبز علاوه بر این خدمات، امکانات پزشکی و پرستاری نیز فراهم است و اگر شخصی بیماری خاصی داشته باشد، در صورت نیاز به بیمارستان اعزام شده و تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی در خصوص شیوه‌های ورود افراد به گرمخانه‌ها بیان کرد: افراد به سه روش می‌توانند وارد گرمخانه‌ها ‌شوند. شهرداری از عموم مردم مشهد تقاضا دارد که با توجه به فرا رسیدن شب‌های سرد، از طریق تماس تلفنی با سامانه ارتباطات مردمی ۱۳۷، شهرداری را از تجمع کارتون‌خواب‌ها در محلات و خیابان‌های مختلف مطلع کنند. همچنین در شب‌های سرد گشت‌ها افزایش پیدا می‌کنند و در صورت تمایل افراد آنان به گرمخانه منتقل می‌شوند. روش سوم هم مراجعه کسانی است که با میل خود به گرمخانه‌ها می‌آیند زیرا آمدن به گرمخانه به صورت اختیاری بوده و اجباری نیست.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: ۱۰ درصد از مجموع کل پذیرش گرمخانه‌ها مربوط به زنان و ۹۰ درصد شامل مردان می‌شود. ۹۹ درصد این افراد معتادان متجاهر بوده که درگیر اعتیاد هستند.

منبع: ایسنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن