شهری

اولین مرکز اقامتی تراز افراد دارای معلولیت کشور در جوار حرم مطهر رضوی افتتاح می شود

کد خبر : 32569

صبح امروز سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از مدیران و مشاوران رییس سازمان بهزیستی کشور، حمیدرضا پوریوسف مدیرکل بهزیستی استان،سید مصطفی نعمتی شهردار منطقه‌ی ثامن مشهد، معاون توانبخشی و معاون پشتیبانی بهزیستی استان، مدیران عامل ۴ تشکل معلولین کشور و نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد افراد دارای معلولیت استان، به منظور رصد کیفیت معابر پیرامون حرم مطهر رضوی از نظر سهولت تردد و بررسی موانع دسترس‌پذیری افراد دارای معلولیت،در مسیر زائرسرای در دست احداث بهزیستی (اولین مرکز اقامتی تراز افراد دارای معلولیت کشور) واقع در محله راد قطاع ۳ ، تا حرم مطهر رضوی،بازدید کردند.

محمد واحدی خبرنگار- به گزارش صبح مشهد، حمیدرضا پوریوسف مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی در آغاز این بازدید با یاد کردن از آقای شهسواری نیکوکار یزدی، گفت: زائرسرای ارزان قیمت بهزیستی کشور به همت این نیکوکار بزرگوار و با اعتبارات بهزیستی و نیز زمین اهدایی شهرداری منطقه‌ی ثامن به مساحت ۹۱۸ متر مربع احداث گردیده است.

وی ادامه داد: در مشهد فضای اقامتی ویژه افراد دارای معلولیت که به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف می‌شوند وجود نداشت و این مرکز الگویی برای دسترس‌پذیری افراد دارای معلولیت در سطح کشور است.

پوریوسف اضافه کرد: مسؤولین حاضر در برنامه‌ی امروز، مسیر هتل تا حرم را پیاده طی و موانع را به طور عینی رصد می نمایند تا این موانع در اسرع وقت برطرف گردد.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی یادآور شد: به امید خدا و عنایات حضرت امام هشتم(ع) اولین مرکز اقامتی تراز افراد دارای معلولیت کشور در آینده ای نزدیک در این مکان و در جوار بارگاه منور رضوی در منطقه ثامن مشهد افتتاح خواهد شد.

سید مصطفی نعمتی شهردار منطقه ثامن، نیز قول مساعد داد تا اوایل آذر ماه امسال، موانع موجود در معابر اطراف زائرسرا تا حرم مطهر رضوی به طور کامل مرتفع و مسیر دسترس پذیر و استانداردسازی شده زائرسرای بهزیستی برای بهره‌برداری افراد دارای معلولیت و تسهیل در تشرف این عزیزان به بارگاه منور امام رضا(ع) مهیا خواهد شد.

وی افزود : بسیاری از معابر بهسازی شده در طرح نوسازی و بهسازی بافت اطراف حرم مطهر رضوی به خط ویژه تردد نابینایان و محل عبور و سامانه ویلچررو مجهز شده اند.

شهردار منطقه ثامن گفت: امیدواریم تا پایان اجرای معابر و فضاهای عمومی طرح،مشکلات مربوط به تردد این قشر شریف و عزیز از جامعه را در خیابان ها، معابر و اماکن پیرامون حرم مطهر رضوی مرتفع سازیم.

سپس مسؤولین حاضر، مسیر مجموعه اقامتی زائرسرا تا حرم را پیاده طی کردند و موانع موجود در مسیر را از نزدیک بررسی و موارد را به مدیران شهردار منطقه‌ی ثامن منتقل کردند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در جریان بازدید از مهمانسرای ارزان قیمت بهزیستی( اولین هتل تراز معلولین و جانبازان کشور) اظهار کرد: نحوه رسیدگی به رفاه معلولان در قالب چند بخش، نخست تایید و تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان که لازم الاجرا برای تمام دستگاه‌های اجرایی و شهرداری است؛ دوم اجرای قانون که در حوزه‌های مختلف آن هنوز ضعف‌هایی مشاهده می‌شود و باید در سه حوزه معابر عمومی، اماکن عمومی و حمل و نقل عمومی پیگیری های لازم انجام شود؛ دیده شده است.

سالیانی ادامه داد: استان خراسان رضوی در قالب ستاد مناسب سازی به موضوع دسترس پذیری راحت‌تر معلولان در معابر و اماکن شهری توجه داشته است. در همین راستا در شهرهایی از استان اقداماتی به این منظور انجام شده به عنوان مثال در بحث اماکن عمومی قوانین کامل تعیین و ابلاغ گردیده و مهندس ناظر باید چک لیست ضوابط مناسب سازی را چک کند، همچنین پیمانکار زمان تحویل پروژه باید تمام ضوابط مناسب سازی را رعایت کرده باشد.
وی در ارتباط با ساخت هتل ویژه معلولان برای دسترسی و تشرف راحت‌تر به حرم مطهر رضوی گفت: باید کمیته فنی مناسب سازی تشکیل و تمام گزینه‌های ارتباطی بین دسترسی این هتل با حرم مطهر مشخص شود، همچنین مزایا و معایب ساخت هتل در این مکان در بازه حداکثر تا ابتدای آذر ماه امسال در تمام معابر بررسی و مناسب سازی شود و سپس به کمیته فنی ارجاع داده شود.
سالیانی با بیان این که اقدامات خوبی در شهرداری برای حمایت از حقوق معلولان در سطح شهر انجام شده است، اظهار داشت: به نظر می‌سد در نوسازی و بهسازی بافت اطراف حرم مطهر در معابر جدیدی که بر اساس طرح تفصیلی بوده موارد مناسب‌سازی رعایت شده اما چون بیشتر منطقه ثامن را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد و کارگاه‌های ساختمانی هنوز در سطح منطقه وجود دارد تا تکمیل ضوابط مناسب‌سازی در کل محدوده شهرداری مدت زمانی باقی مانده است اما قسمت‌هایی از معابر مانند شارستان ها که کار به اتمام رسیده است اقدامات بسیار خوب و شایسته بوده است.

فرهنگ سازی اجتماعی یکی دیگر از ضروریات مناسب سازی شهر برای معلولان است

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در حاشیه بازدید از مهمانسرای ارزان قیمت بهزیستی با اشاره به این که با ساخت هتل ویژه معلولان نگاه خوبی به افراد دارای معلولیت شده تا بتوانند بدون مانع به حرم مطهر رضوی مشرف شوند، اظهار داشت: احداث یک هتل یا یک پارک ویژه معلولان کافی نیست و باید مبلمان شهری و اماکن و حمل و نقل عمومی به گونه ای طراحی و اجرا شود که برای معلولان قابل استفاده باشد.

فیروزی با بیان این که طبق مقررات هتل‌های ستاره‌دار به ازای هر ۲۰ اتاق باید یک اتاق ویژه معلولان داشته باشند، گفت: خوشبختانه استان خراسان رضوی یکی از استان‌های پیشرو در زمینه مناسب‌سازی بوده و گفتمان خوبی برای دسترسی بهتر افراد دارای معلولیت انجام شده به طوری که توانسته‌ایم برای پنجمین بار در ستاد مناسب‌سازی کشور رتبه اول را کسب کنیم.

وی ادامه داد: بخشی از اقدامات مناسب‌سازی مربوط به دستگاه‌های دولتی می‌شود اما بخش دیگر مرتبط با میزان فرهنگ‌سازی شهروندان است به عنوان مثال بسیاری از شهروندان تصور می‌کنند مسیر عبور نابینایان برای زیباسازی است و یا بارها مشاهده کرده‌ایم که خودرویی بر روی محل ویژه رفت و آمد معلولان پارک کرده است که تمام این موارد نیاز به فرهنگ سازی دارد.

فیروزی با تاکید بر این که جامعه باید افراد دارای معلولیت را به عنوان افراد متفاوتی که دارای تمام حقوق انسانی هستند، بشناسد، عنوان کرد: به جای واژه مناسب سازی باید از دسترسی پذیری استفاده کرد چون ما امتیازی به افراد دارای معلولیت نمی‌دهیم بلکه حقوق آنها را رعایت می‌کنیم و مبلمان شهری هنوز در این حوزه نیاز به اقدامات بیشتری در پل‌های عابر پیاده، ایستگاه اتوبوس و سایر سازه‌های شهری به ویژه در شهر مشهد دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن