استانی

پیش‌بینی برداشت پنج هزار تن آلو در تربت‌حیدریه

کد خبر : 48798

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه گفت: پیش‌بینی‌های کارشناسی حاکی از تولید و عرضه حدود پنج هزار تن آلو از باغات این شهرستان است که تاثیر مثبتی در تعادل قیمت میوه استان خراسان رضوی دارد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، حسین محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ۹۵ درصد محصول آلوی تربت حیدریه در بخش ییلاقی کدکن تولید می شود و در این منطقه حدود ۵۱۳ هکتار باغ آلو وجود دارد که برداشت آن از مرداد ماه گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: از این ۵۱۳ هکتار حدود ۴۳۰ هکتار بارور و بقیه غیربارور (نهال) است و پیش‌بینی می شود به طور متوسط ۱۰ تن در هکتار آلو برداشت شود که با توجه به برآورد هزار تن آلوی خشک و فرآوری شده تاثیر خوبی در تعادل عرضه و تقاضای بازار خراسان رضوی خواهد گذاشت.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه گفت:باغ‌های آلوی تربت حیدریه بیشتر در روستاهای حاجی بیگی، اسفیز و بُرس کدکن واقع است و باغداران به ۲ شکل آفتابی و دودی محصول خود را فرآوری می‌کنند و به سبب کیفیت مطلوب مشتریان زیادی دارد.

محمدی افزود: همچنین در بخش کدکن ۱۲۳ هکتار باغ آلوچه (گوجه سبز) وجود دارد که از این میزان ۱۰۳ هکتار بارور و بقیه غیربارور است که تمام محصول به صورت تازه خوری مصرف شده و فرآوری نمی‌شود.

وی اضافه کرد: امسال به دلیل سرمازدگی بهاره ۵۰ درصد از تولید آلوچه تربت حیدریه دچار خسارت و حدود ۳۵۰ تن به صورت تازه از باغات آلوچه این منطقه برداشت شد.

شهرستان تربت حیدریه به دلیل اقلیم متنوع و اراضی حاصلخیز قطب کشاورزی خراسان رضوی است و در تولید برخی محصولات رتبه های اول تا سوم کشور یا استان را از آن خود کرده است.

ییلاقات شمال و باغات غرب تربت حیدریه محل تولید انواع میوه های نوبرانه و متنوع، دشت های شرق و شمال شرق انواع محصولات زراعی همچون گندم، جو، چغندر قند، پنبه، دانه های روغنی و نظایر آن و بیابان های کویری جنوب تربت حیدریه محل تولید زعفران، انار و پسته است.

همچنین تعدادی از کشاورزان پیشرو تربت حیدریه در مزارع الگویی این شهرستان انواع ارگانیک گندم، سیب زمینی و زعفران را تولید می کنند که برخی از آنها به عنوان کشاورز نمونه ملی شناخته و معرفی شده اند.

تربت حیدریه همچنین حدود ۷۰ درصد ابریشم ایران را در بیش از ۱۰ هزار کارگاه خانگی بخش بایگ خود تولید می کند.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 15 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن