اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

قرارگاه هماهنگی دهه پایانی صفر در مشهد تشکیل شد

کد خبر : 48646

قرارگاه هماهنگی دهه پایانی صفر برای خدمات رسانی بهتر به زائران رضوی تشکیل و نخستین نشست آن با حضور استاندار خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، استاندار خراسان رضوی شنبه‌شب در این نشست گفت: کار قرارگاهی با ستادی بسیار متفاوت است زیرا در ستاد، فقط برنامه‌ریزی صورت می گیرد و به اجرای آن کاری ندارد ولی فعالیت قرارگاهی، در بطن اجراست و نیاز به رصد و تصمیم‌گیری لحظه ای دارد.

یعقوبعلی نظری افزود: بر همین اساس برای خدمت رسانی مناسب به زائران ،قرارگاه دهه آخر صفر با پیش بینی هشت کمیته مختلف تشکیل شد.

او اظهار کرد: خدمت رسانی به زائران در ایام اربعین که با بسیج نیروها و امکانات دو کشور ایران و عراق انجام می شود با نوع خدمت رسانی در دهه آخر صفر و ایام شهادت امام رضا(ع) در مشهد بسیار متفاوت است.
استاندار خراسان رضوی افزود: در مراسم اربعین حسینی و در بازه زمانی نزدیک به یک ماه، زائران به تدریج وارد کشور عراق شده و به امر زیارت می پردازند ولی در روزهای آخر ماه صفر، بر اساس برآوردها قریب به هشت میلیون نفر در بازه زمانی کوتاه وارد شهر مشهد شده و پس از زیارت، قصد خروج از این شهر را دارند.

دبیر شورای عالی زیارت ادامه داد: بر همین اساس باید بسیج امکانات به صورت کشوری در نظر گرفته شود و بسیاری از نهادها برای خدمت رسانی بهتر به زائران، پای کار بیایند.

نظری به موضوع عرضه و توزیع کالاهای اساسی در این ایام اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۵۰۰ واحد صنفی برای توزیع ۱۳ قلم کالای اساسی به نرخ مصوب مشخص شده‌اند و گروه های بازرسی بر نوع ارائه خدمت این مراکز نظارت خواهند داشت.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه باید از تجربیات گذشته استفاده کرد، افزود: یکی از مسایل اساسی حضور زائران در مشهد ، موضوع اسکان آنهاست، لذا موضوع امکانات لازم برای زائران با توجه به ناپایدار بودن وضعیت جوی در آن روزها، با نگاهی فرا استانی برنامه ریزی شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در این نشست گفت: اربعین درس هایی برای ما داشت و اگر تجربه لازم را کسب نکنیم، ما نیز دچار مشکل خواهیم شد.

مالک رحمتی افزود: پاندمی کرونا باعث شد تا مردم بعد از دو سال با دغدغه کمتری به زیارت بارگاه منور رضوی در دهه آخر صفر مشرف شوند و شاهد اشتیاق مردم به این امر هستیم.

شهردار مشهد نیز با اشاره به خدمت‌رسانی از سوی مردم گفت: بیش از ۱۰۰ موکب با کمک آستان قدس رضوی در حال برپایی است و نیاز است تا از ظرفیت سایر موکب ها نیز استفاده شود.

سید عبدالله ارجایی افزود: برای خدمت رسانی بهتر به مردم، ظرفیت پارکینگ های سطح شهر افزایش یافته است.

وی بیان کرد: بیش از ۵۰۰ اتوبوس جدید نیز برای حمل و نقل درون شهری و در هسته مرکزی شهر، افزایش می یابد و این در حالی است که ۲۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز به حمل و نقل برون شهری اضافه خواهند شد.

وی به موضوع اسکان ضروری برای زائران و در دسترس قرار گرفتن دسترسی به کالاهای اساسی نیز اشاره و بیان کرد: از ظرفیت برخی از پارک های سطح شهر نیز می توان در این امر بهره برد.

مصطفی فیضی، مدیر عالی حرم رضوی نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه روزهای دهه آخر صفر تا ۱۰ سال آینده در ایام تابستان قرار خواهند گرفت، لازم است تا برای تصمیم گیری مناسب، آن را به عنوان یکی از موضوعات اول استان و حتی کشور قرار داد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن