۲۳ مرداد ۱۴۰۱
سردار سیدکمال هادیانفر در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در سالن همایشهای نورالرضا برگزار شد، گفت: زمانی که در سال ۸۵ واردات خودرو آزاد شد این موضوع تأثیر مستقیم بر خودروهای تولید داخل داشت و حتی کشتههای ما نیز کاهش پیدا کرد. این واردات سبب شد خودروهای داخلی به سمت بهبودسازی و کیفیت حرکت کنند کروز کنترل، کمربند ایمنی و… روی خودروها تعبیه شد وگرنه قبل از این کسی دنبال این مباحث نبود.
در یادداشتهای محمدحسین روشنک، رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی نیز در این باب گفته شده است:
۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
توصیه میکنم به سراغ خودروهای ایرانی نروید و سوار نشوید، مگر آن که فردی نتواند خودروی خارجی تهیه کند و مجبور به خرید خودروی ایرانی شود، چرا که خودروهای ایرانی ایمنی ندارد. خودروهای آدمکش ساخت کارخانجات دولتی برای اقتصاد کشور خسارت زیادی به همراه دارد.
نظر من این است که خودروهای داخلی، خودروی ایمنی نیست و تا زمانی که خودروسازان ما خود را هم تراز تولیدکنندگان خارجی نکنند، نباید به سراغشان رفت. این حمایت ۴۰ ساله از صنعت خودرو، ۴۰ سال به بیراهه رفتن بوده است.
۳ فروردین ۱۳۹۵
حمایت تعرفهای از تولید زمانی موثر خواهد بود که دولت درآمد حاصل از تعرفه را هدفمند هزینه کند؛ مثلا تعرفه دریافتی از واردات خودرو را با برنامه به صنعت خودرو اختصاص دهد تا این صنعت بتواند در یک زمانبندی مشخص خود را به پای صنایع تولیدی خارجی برساند.
ضمن اینکه دولت به نمایندگی از مردم تعهد و تضمین لازم را از خودروسازان بگیرد و به مردم بگوید قرار است پنج سال خودروی گران بخرند تا از صنعت تولید خودروی داخل حمایت شود؛ بعد از پنج سال نیز خودروی داخل و خارج را بدون تفاوت قیمت تعرفهای استفاده کنند.
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
حمایت نامحدود از خودروسازان، دستکاری در ساختارهای تجربه شده تولید و تجارت است که باعث از بین رفتن تعادل در فرایند رقابت برای کیفیت و قیمت و در نهایت نابودی تولید داخل خواهد بود.
اشتباه نکنیم ممنوعیت و یا برقراری دویست و سیصد درصدی تعرفه واردات برای تولیدات خارجی اگرچه به ظاهر در کوتاه مدت به نفع خودروسازان و دیگر تولیدکنندگان داخلی (البته به زیان مصرفکننده
داخلی) خواهد بود، اما در درازمدت و حتی میانمدت، واقعا امتیازی برای تولیدات داخلی نبوده و نخواهد بود.
اما امروز که امان مردم از قیمت بالای خودروی تولید داخل با وجود عدم داشتن کیفیت بریده و مقام معظم رهبری که با نگاه حمایت از تولیدات داخلی سالها از خودروسازان حمایت مینمودند، ضمن اعلام عدم رضایت از خودروسازی داخلی، از مسئولین، خواستار تلاش برای تغییر جدی و قابل توجه در صنعت خودروسازی کشور شدهاند.
۲۵ خرداد ۱۳۹۹
چنین سیاستهایی ناموفقترین راه حمایت از تولید است و راه به جایی نخواهد برد. نتیجه این سیاست میشود صنعت خودروسازی که با سالها یارانهخوری، در شرایطی قرار دارد که اگر با عوارض ۲۰۰ درصدی به خودرو خارجی مجوز واردات داده شود، با مشکل مواجه خواهد شد.
روی دیگر سکه این یارانه دادنها، مجبور کردن مردم به استفاده از خودروهایی با کیفیت پایینتر و قیمت بالاتر از خودروهای روز دنیاست. این دست صنایع روزی هم که قرار باشد وارد تجارت آزاد با دنیا شوند، اعتبارشان از بین میرود و از صفحه روزگار حذف میشوند.
روابط عمومی کانون کارآفرینان خراسان رضوی