شهری

معمای ادامه منع تردد شبانه!

کد خبر : 42935

یکی از طرح هایی که در موج سوم کرونا برای کاهش آمار مبتلایان اجرایی شد، طرح ممنوعیت تردد شبانه بود که تا امروز همچنان پابرجاست. این طرح از همان زمان تصویب یعنی آذر سال گذشته، منتقدانی داشت و روز به روز بر این منتقدان افزوده شد. نکته جالب در اصرار به ادامه این طرح این است که برخی از اعضای ستادملی مقابله با کرونا، مسئولان و نمایندگان مجلس هم مدام هشدار داده‌اند که این طرح نه‌تنها تاثیری در کنترل بیماری ندارد که باعث افزایش قانون‌گریزی و از بین رفتن اعتماد شهروندان می‌شود.

نظر انتقادی برخی از مسئولان
علیرضا زالی، فرمانده ستادملی مقابله با کرونای استان تهران معتقد است، این طرح «اثربخشی در کنترل بیماری ندارد»، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ پابرجابودن این طرح را یکی از عوامل مهم ترافیک پایتخت می‌داند و برای لغو آن به ستادملی مقابله با کرونا درخواست رسمی‌داده و بالاخره علیرضا خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی معتقد است این طرح «عادلانه نیست و از عقلانیت به دور است.» دیگر این‌که در تمام این یک‌سالی که از اجرای این طرح می‌گذرد، نه‌تنها تردد در این ساعات کاهش پیدا نکرد که به باور برخی کارشناسان و مسئولان این طرح به طبقاتی‌شدن تردد شبانه در شهر و مجوزی برای گشت‌وگذار افراد ثروتمند در ساعات ممنوعیت تبدیل شده است.

منع تردد چقدر موثر بوده است؟
با گذشت نزدیک به یک سال از اجرای طرح منع تردد شبانه از سوی ستادملی مقابله با کرونا هنوز هیچ آمار و ارقام رسمی در کارآمدی این طرح منتشر نشده و جالب این که براساس گزارشی که به تازگی مسیریاب «بلد» منتشر کرده، این طرح حتی در نگه داشتن شهروندان در خانه موفق نبوده است! بر مبنای داده‌های منتشرشده توسط این مسیریاب، سفرهای شبانه با آغاز محدودیت‌های شبانه در آذر سال‌گذشته از ۱۴ درصد به ۹ درصد رسیده اما در ماه‌های بعد با افزایش تردد شهروندان، ۱۲ درصد شده است. درباره اثرگذاری در حوزه سلامت هم هیچ‌گونه آماری از سوی نهادهای مربوط منتشر نشده اما کارشناسان این حوزه همچنان باور دارند که این طرح تاثیری در مهار سرایت بیماری در جامعه نداشته و ندارد.

طرحی برای درآمدزایی یا…؟
متاسفانه همان طور که هیچ آمار و اطلاعاتی از تاثیرگذاری تداوم طرح منع تردد شبانه وجود ندارد آمار دقیقی هم از میزان درآمد اجرای این طرح در دست نیست. هر چند در این میان گمانه‌های بسیاری مستند بر گفته‌های برخی از مسئولان وجود دارد. به عنوان مثال تنها پس از ۲۸ روز از آغاز این طرح در آذر سال گذشته نیروی انتظامی اعلام کرد: «در طرح محدودیت شبانه یک میلیون و ۱۸۳ هزار و ۳۶۶ خودرو جریمه شده‌اند.» با قبول این آمار باید گفت تنها در ۲۷روز ابتدایی آغاز این طرح ۲۳۶ میلیارد و ۶۷۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بابت طرح محدودیت شبانه جریمه صورت گرفته است. پس از این هیچ‌گاه آمار رسمی دیگری دراین‌باره منتشر نشده است. با این حال ستاد ملی مقابله با کرونا پیش از این اعلام کرده بود که کمتر از ۱۰ درصد این جرایم تاکنون وصول و بسیاری از جریمه ها بخشیده شده است. به جز بحث درآمدی برخی مدعی شده اند که تداوم این طرح به دلایل دستاورد های امنیتی و ایجاد آرامش در ساعات شب است.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن