زندگی

شکارچیان موفقیت / نه گفتن را بپذیرید!

کد خبر : 31177

اگر حین رانندگی همزمان پدال گاز و ترمز را با هم فشار دهید چه می‌شود؟ این همان بلایی است که بدون اعتماد به‌نفس سر مهارت‌های شما می‌آید

صبح مشهد– فرض کنید پشت فرمان خودرو هستید، مسیر را کاملاً بلدید و از موانع احتمالی باخبرید اما به مقصد نمی‌رسید، چون مانع اصلی پیش‌پای شما نه بلد بودن راه است نه چراغ قرمز، مانع اصلی این ‌است که شما پدال گاز و ترمز را با هم می‌گیرید و مدام درجا می‌زنید. پدال گاز توانایی شما و پدال ترمز نبود اعتماد به‌نفس در ارائه صحیح توانایی‌هاست، چه دانشجو باشید، چه کاسب و فروشنده، چه استارت‌آپ خانگی داشته باشید چه یک کسب و کار بزرگ. حتی فرض کنید آدم باسوادی هستید که دوست دارید در جمع‌های دوستانه و خانوادگی اظهارنظر کنید؛ اگر اعتماد به‌نفس نداشته باشید توانایی های شما امکان بروز ندارد و در جا می‌زنید اما نگران نباشید بخش زیادی از اعتماد به‌نفس اکتسابی است. هرچند ژنتیک و تربیت روزهای کودکی هم موثر است اما در هر مرحله‌ای باشید می‌توانید با تکیه بر تمرین و ممارست خودتان اعتماد به ‌نفس‌تان را تقویت کنید با چند راه‌حل خوب و ساده:

تصویرسازی از موفقیت
وقتی ما فکر می‌کنیم نمی‌توانیم موفق باشیم ناخودآگاه ممکن است آن را باور کنیم و ناخواسته اعتماد به‌نفس ما پایین بیاید اما اگر خودتان را در جایگاه رسیدن به برنامه‌های زندگی‌تان تصور کنید تصویر نادرستی را که در ناخودآگاه‌تان شکل گرفته است اصلاح می‌کنید.
نترسید
کارهایی را که برای‌تان دشوار است اول انجام دهید تا بفهمید از پس بقیه کارها برمی‌آیید وراحت در دل ترس‌های‌تان بروید. از خودتان بپرسید اگر واقعاً توانایی انجام کاری را اندازه بقیه دارید چرا آنان می‌توانند و شما نمی‌توانید. به دل ترس‌ها بزنید آن‌وقت می‌بینید آن‌قدرها هم ترسناک نیستند. شروع بعضی کارها از انجام‌شان سخت‌تر است.

نه گفتن را بپذیرید
گاهی در کسب و کار، در گپ زدن و خیلی موقعیت‌های دیگر، از انجام کاری امتناع می‌کنیم چون می‌ترسیم اگر طرف مقابل نظر یا خواسته ما را نپذیرد بد شود. خب طرف مقابل حق دارد پیشنهاد کاری ما را نپذیرد، ما هم نمی‌خواهیم او را مجبور کنیم اما این‌ها دلیل نمی‌شود ما این حق را از خودمان سلب کنیم که موضوع را با دیگران در میان بگذاریم. حق نه گفتن را برای دیگران و حق پیشنهاد دادن را برای خودتان به رسمیت بشناسید تا از گفتن موضوعات نترسید.

اهداف فضایی را کنار بگذارید
یکی از دلایل این‌که برخی از ما اعتماد به نفس کمی داریم انتخاب اهداف بلند پروازانه و اشتباهی است که شکست در آن‌ها قطعی است. ما به اتکای چند جمله انگیزشی و کلیپ موفقیت فکر می‌کنیم به هر رویایی می‌توانیم برسیم در حالی که هدف باید براساس توانایی های ما در دسترس باشد. اگر به یک هدف اشتباه نرسیم سرخورده می‌شویم و فکر می‌کنیم ناتوان از رسیدن به تمام اهداف هستیم و این یک تصور اشتباه است.

به دیگران کمک کنید
برای این‌که خودتان را باور کنید باید حس خوبی به‌خودتان و توانایی‌ هایتان داشته باشید و کمک کردن به دیگران شما را به این باور می‌رساند.
شکارچی انتقادها باشید
به ‌جای این‌که در هر کاری بترسید دیگران با انتقادشان مچ شما را می‌گیرند و به ‌خاطر ترس از انتقادهای احتمالی از انجام کارهایی مثل صحبت در جمع گریزان هستید؛ به‌راحتی شکارچی نظر دیگران باشید تا پیش از این‌که در بزنگاه‌های حساس گیر کنید، بتوانید اشکالات کارتان را رفع کنید.

به ‌خودتان اهمیت بدهید
نمی‌شود که چنان غرق کار شوید که ظاهر ناآراسته داشته باشید و سلامت عاطفی‌تان در خطر باشد، چون سلامت جسمی و عاطفی و آراستگی همگی رابطه مستقیمی با اعتماد به‌نفس و حس و حال خوب دارند.

نه بگویید
«نه گفتن» جرئتمندانه و به‌موقع و منطقی را تمرین کنید تا بتوانید روی اهداف‌تان تمرکز کنید. دیگران نباید برنامه زندگی شما را مخدوش کنند. اگر به موقع و منطقی نه نگویید تبدیل به یک قربانی می‌شوید که دیگران برنامه زندگی‌اش را می‌چینند چون اعتمادبه‌نفس لازم برای نه گفتن را ندارید. خیلی از دورهمی‌ها و برنامه‌های دوستانه و خانوادگی ضروری نیست. وقتی قربانی تعامل اشتباه با دیگران باشید و خودتان را در اولویت قرار ندهید حس و حال خوبی نخواهید داشت و در نتیجه اعتمادبه‌نفس‌تان هم پایین می‌آید.
(این نکات فقط برخی از مواردی است که در ایجاد اعتماد به نفس شما نقش دارد).

نویسنده : سید سورنا ساداتی | روزنامه‌نگار موفقیت
منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن