اخبار مهماقتصادی

بر اثر بارش های اخیر؛ ۱۹ سد در خراسان رضوی سرریز شد

کد خبر : 20453

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: به دنبال بارشهای خوب اخیر هم اکنون ۱۹ سد در شهرستانهای مختلف استان خراسان رضوی سرریز شده است.
به گزارش صبح مشهد، محمد علایی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: خراسان رضوی ۳۵ سد با ظرفیت یک میلیارد و ۵۷۲ میلیون متر مکعب دارد اما همه سدهای سرریز شده در استان غیر شرب هستند.
وی ادامه داد: سدهای دوستی مشترک بین ایران و ترکمنستان، ارداک، تبارک، کارده، طرق و بار نیشابور را از جمله مهمترین سدهای آب شرب استان خراسان رضوی هستند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۵۴ درصد ظرفیت سدهای خراسان رضوی آب دارد که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد بوده است.
علایی میزان آب جمع شده در پشت سدهای خراسان رضوی در شرایط کنونی را ۸۵۴ میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳۵۲ میلیون متر مکعب بوده است.
وی وضعیت آب جمع شده در پشت سد دوستی که تامین آب مشهد را بر عهده دارد را مناسب دانست و ادامه داد: هم اکنون ۶۸۵ میلیون متر مکعب آب در پشت سد دوستی جمع شده است و پس از چندین سال برای نخستین بار این سد شرایط قابل تنظیم را دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: بارشهای باران در این استان طی سال زراعی جاری نسبت به پارسال ۱۸۲ درصد و نسبت به دوره آماری بلند مدت ۶۲ درصد افزایش داشته است.
علایی افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۲۵۷ میلی متر بارش در خراسان رضوی رخ داده است در حالی که این میزان در سال گذشته ۱۲۸میلی متر بوده است.
وی اضافه کرد: خوشبختانه بارشهای پرحجم و رگباری در خراسان رضوی و به دنبال آن سیلابهای رخ داده در این استان با مدیریت شایسته و جمعی تلفاتی نداشت و به خوبی مهار شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به نقش لایروبیها در کنترل سیلابها گفت: عملیات لایروبی در رودخانه هایی مانند زشک، زرکش، کشف رود در مشهد و رودخانه های نیشابور، کلات، درگز و کاشمر نقش مهمی در کنترل سیلابها در مشهد و دیگر شهرستانهای استان داشته است.

* تصرف کال چهل بازه مشهد حادثه ای بدتر از شیراز را رقم می زند
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به حکم صادر شده برای بستر رودخانه چهل بازه مشهد در روزهای اخیر گفت: تصرف بستر ‘کال چهل بازه’ مشهد فاجعه ای به مراتب بدتر از حادثه فروردین ماه امسال در شیراز را رقم خواهد زد.
محمد علایی افزود: کال چهل بازه به طول ۱۵ کیلومتر یکی از رودخانه های مهم واقع در شهر مشهد است و هیچ گاه نباید کاربری آن به سمت مسکونی و تجاری تغییر یابد چرا که در هنگام سیلابها مخاطرات زیادی را برای مردم به دنبال خواهد داشت.
وی اضافه کرد: آب منطقه ای خراسان رضوی به دلیل اهمیت و ضرورت حفاظت و نگهداری از این کال در برابر افراد حقیقی و حقوقی و ایمن بودن کلانشهر مشهد از سیلاب، پس از انجام مطالعات کامل، حریم و بستر این رودخانه را تعیین کرده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: در این چارچوب آب منطقه ای خراسان رضوی به استناد ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب برای بستر این کال سند مالکیت شش دانگ به نام حکومت جمهوری اسلامی صادر کرده است.
علایی افزود: بخشی از کال چهل بازه به مساحت ۲۷۳ هکتار از پل پرتویی در انتهای بلوار وکیل آباد تا انتهای بلوار دانشجوی مشهد شرایط خاصی دارد یعنی فردی به نام ‘محمدیان خراسانی’ که اکنون در آمریکا و به استناد احکام قطعی قضایی از وابستگان دربار پهلوی است با رفتارهای نادرست مدعی شده که این اراضی متعلق به اوست و برای آنها اسنادی هم تهیه کرده که آب منطقه ای همه آنها را باطل کرده است.
وی ادامه داد: دادگاه انقلاب اموال این فرد را مصادره کرده است و برابر قانون این اراضی به نهادهای قانونی منتقل شده است که متاسفانه اکنون آن نهاد که وابسته به بنیاد شهید است علیه آب منطقه ای شکایت کرده است و در قالب حکمی که در تهران صادر شده تمام اسناد وزارت نیرو در خصوص بستر رودخانه چهل بازه را باطل اعلام کرده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: در شرایطی که مقام معظم رهبری، سران سه قوه و مسئولان بر آزاد سازی و لایروبی بستر رودخانه ها و رفع تصرف از آنها برای پیشگیری از تبعات خسارت سیل در کشور تاکید دارند ابطال اسناد مالکیت حکومت جمهوری اسلامی بر بستر این رودخانه جای سوال دارد.
گفتنی است به هنگام انجام این مصاحبه گروهی که خود را مالکان اراضی کال چهل بازه می خواندند در بیرون از محل نشست خبری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی تجمع کرده بودند و خواستار مصاحبه با خبرنگاران در این زمینه شدند.
اراضی اطراف کال چهل بازه مشهد به پنج هزار نفر فروخته شده است و بیش از ۱۵ سال است که آنان با شکایت در محاکم قضایی به دنبال احقاق حق خود هستند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن