پایتخت فرهنگ اسلامی

آیین تعویض پرچم گنبد حرم امام رضا(ع) و اذن عزا برگزار شد

کد خبر : 47918

همزمان با آغاز ماه محرم آیین اذن عزا و تعویض پرچم گنبد و پوشش ضریح حرم مطهر رضوی و اهدای پرچم به هیاتهای مذهبی، عصر جمعه با حضور تولیت آستان قدس و خادمان بارگاه امام رضا (ع) در مشهد برگزار شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، تولیت آستان قدس رضوی در این آیین گفت: با وجود گذشت هزار و ۳۸۲ سال از عاشورای امام حسین(ع)، عزاداری محرم و شهادت سیدالشهدا سال به سال باشکوه‌تر برگزار می‌شود.

حجت الاسلام احمد مروی با بیان اینکه روضه عاشورا از روز دهم محرم سال ۶۱ هجری و توسط سیدالشهدا (ع) آغاز شد، افزود: مبادا در مرثیه و روضه کلامی به میان آوریم که با عزت حسینی منافات داشته باشد. ما باید روحیه شجاعت، فداکاری، ایثار و ایستادن در برابر ظالمان را به نمایش بگذاریم.

وی گفت: عاشورا عزت بخش است و به جامعه حیات می‌دهد. باید شان و منزلت سیدالشهدا(ع) و یارانش را در مرثیه خوانی و روضه ها رعایت کنیم و سخنی را که می‌گوییم مستدل باشد و هر حرفِ سست و بی مبنایی را بیان نکنیم.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار داشت: عاشورا، ترویج بیان حقیقی اسلام و ایمان حقیقی است. امام حسین(ع) جلوه درخشنده انسان با ایمان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، جان باختن شماری از هموطنان در سیل های اخیر را تسلیت گفت.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این آیین گفت: محرم، فرصت بروز حقیقت، هویت، ریشه و سرمایه های تاریخی این ملت است.

 

حجت الاسلام محمد قمی افزود: محرم، فصل ابراز دلدادگی به امام حسین(ع) و زمان جهاد تبیین حق و حقیقت در برابر اسلام اموی است.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که هیاتهای عزاداری کانون جهاد تبیین هستند و جلوه ساده این جهاد، خوبیهایی است که به برکت تاسی به اهل بیت(ع) در جامعه جاری است و باید در جامعه روایت شود و هر فرد هیاتی یک نیروی موثر جهاد تبیین خواهد بود.

در ادامه این آیین با حضور مسوولان آستان قدس رضوی، خادمان و اعضای شورای هیاتهای مذهبی کشور، آیین اهدای پرچم متبرک رضوی به نمایندگی از ٨٠ هیات مشهدی و ١٣٠ هیات شهرستان‌ها به مسوولان هشت هیات برگزار شد.

پرچم حرم مطهر رضوی در طول سال به مناسبت‌های مذهبی در اعیاد و سالروز شهادت ائمه معصومین (ع) چندین بار تعویض می‌شود در این میان هر سال ۲ بار پرچم گنبد مطهر حضرت امام رضا (ع) به طور رسمی و در آیینی ویژه تعویض می‌شود که یک بار آن در ابتدای ماه محرم الحرام است که پرچم سیاه آن به مدت ۶۳ روز بر گنبد حرم مطهر، به نشانه عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برافراشته می‌ماند و یک مرتبه نیز در سالروز میلاد ثامن الحجج (ع) به رنگ سبز درمی آید.

امروز صبح و در نخستین روز ماه محرم نیز، برنامه آیینی «صلا» در حرم منور رضوی اجرا می‌شود که در آن خادمان رضوی بر بالای ١۴ گلدسته حرم مطهر حضور یافته و عزای عمومی را اعلام می کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن