زندگی

خط‌ قرمزهای عاشقانه‌های والدین

کد خبر : 51999

ابراز محبت والدین به یکدیگر در حضور فرزندان جو عاطفی خانواده را سالم‌تر نگه می‌دارد، اما تا چه میزان مجاز است؟

نویسنده : فریبا البرز| ‌ کارشناس‌ارشد مشاوره ‌خانواده

صبح مشهد- به‌عنوان یک پدر و مادر، احتمالا این سوال برای تان پیش آمده که تا چه میزان ابراز عشق و محبت به همدیگر در حضور فرزندان‌تان بی‌اشکال است؟

متاسفانه بعضی والدین از این که دعوا و جروبحث‌شان را جلوی کودک انجام دهند، خجالت نمی‌کشند ولی از ابراز علاقه به یکدیگر در مقابل کودکان خجالت می‌کشند! به عقیده روان‌شناسان، ابراز علاقه به همسر در مقابل فرزندان در صورتی که برخی خط قرمزها در آن رعایت شود، در تربیت کودک و احساس امنیت و آرامش او در خانواده اثر مثبت خواهد داشت. اگر می‌خواهید بدانید رابطه عاطفی زن‌و‌شوهر با یکدیگر در حضور فرزندان باید چگونه باشد، ادامه این مطلب را بخوانید.

اهمیت ابراز علاقه والدین در حضور فرزندان
ابراز عشق و محبت والدین به یکدیگر جو عاطفی خانواده را گرم و سالم‌تر نگه می دارد و ثابت شده است فرزندان این‌گونه خانواده‌ها سالم و با نشاط و بااعتماد به نفس بالاتری پرورش می یابند و در جامعه حضور پیدا می‌کنند. این‌ گونه کودکان از احساس امنیت بیشتری برخوردار خواهند بود. کودکان بسیار حساس و دقیق هستند و از سن بسیار پایین تفاوت خشم و غم و شادی را به‌خوبی درک می‌کنند و به آن عکس‌العمل نشان می‌دهند. پس فرزندان تفاوت‌های رفتارهای والدین‌شان درباره یکدیگر را کاملا متوجه می‌شوند. ابراز علاقه والدین در حضور فرزندان پیش زمینه و الگوی مناسبی برای آینده کودکان خواهد بود و در جوانی ابراز عشق به خانواده و همسر آینده را یاد خواهند داشت. بنابراین ابراز محبت والدین به همدیگر پیش چشم فرزندان‌شان خیلی مهم است، حتی اگر بچه‌ها به ظاهر از این کار شما خوش‌شان نیاید، این ابراز محبت شما به آن‌ها اطمینان می‌دهد که والدین‌شان همدیگر را دوست دارند.

استانداردهای ابراز عشق در حضور فرزندان
این وظیفه والدین است که یک الگوی خوب از رابطه سالم و توأم با عشق و محبت برای فرزندان بسازند. بوسیدن همدیگر در حضور فرزندان مهم‌ترین بخش عشق‌ورزی است که البته باید بدانید تا چه حد می‌توانید در حضور فرزندان با هم راحت باشید. یک قانون کلی و مهم در این حوزه وجود دارد که می‌گوید تا جایی که عشق‌ورزی‌ها در حضور فرزندان طبیعت جنسی و زناشویی نداشته باشد هیچ لطمه‌ای به زندگی و روحیات آن‌ها نخواهد زد. با این که احتمال دارد وقتی جلوی چشم بچه‌ها، والدین همدیگر را در آغوش می‌گیرند یا می‌بوسند، بچه‌ها اخم یا غرغر کنند اما تا جایی که قوانین را رعایت می‌کنید نیازی به نگران شدن نیست. تا زمانی که به تفاوت بین ابراز محبت و عشق طبیعی و مقو له های دیگر با هدف زناشویی احترام بگذارید، می‌توانید از مزایای ابراز عشق به همسرتان در حضور فرزندان‌تان بهره ببرید.

تمرین روابط درست در حضور فرزندان
به صورت مصداقی هم اگر بخواهم به چند مورد از روش‌های ابراز عشق اشاره کنم که در جلوی فرزندان ایرادی ندارد، باید بگویم: همدیگر را در آغوش بگیرید تا فرزندتان بفهمد چطور باید دیگران را دوست داشت. فقط روی گونه همسرتان یا پیشانی‌اش در مقابل فرزندان بوسه بزنید. به همسرتان بگویید که دوستش دارید تا فرزندان اهمیت داشتن ارتباط عاطفی کلامی را بفهمند. دور و بر و اطراف خانه برای هم یادداشت‌های محبت‌آمیز بگذارید. پیش بچه‌ها همسرتان را تحسین کنید. بعضی مواقع دست همدیگر را در خانه بگیرید و سرتان را روی شانه یکدیگر بگذارید. اما در همه این رفتارها، آن قانون کلی را فراموش نکنید و مراقب باشید که ابراز عشق‌تان در حضور فرزندان به سمت مسائل غیرمجاز کشیده نشود.

عواقب امور از خط‌قرمزها
با این که ابراز علاقه زوج ها به یکدیگر در محیط خانه لازم است اما ممکن است متوجه شوید فرزندتان به شدت شخصیت احساسی پیدا کرده و به همه افراد ابراز محبت می‌کند. در چنین مواردی بهتر است برای فرزندان و ابراز محبت‌شان مرز تعیین و ارتباط خود و همسرتان را بازنگری کنید. در ضمن عبور از مرزهای مجاز موجب ناراحتی و سردرگم شدن بچه‌ها می‌شود. اگر فرزندان فقط شاهد عشق‌بازی‌های زناشویی والدین به جای ابراز علاقه‌های کلامی و رفتارهای محبت‌آمیز باشند، ذهن شان درگیر مسائل مربوط به بزرگ سالان خواهد شد و این مسئله روی سلامت روان و کیفیت زندگی شان تاثیر نامناسب خواهد گذاشت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن