اقتصادی

همایش نخبگان صنعت بیمه خراسان رضوی برگزار شد

کد خبر : 56112

همایش نخبگان صنعت بیمه استان خراسان رضوی امروز با حضور قائم مقام بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، جمعی از مدیران این استان و همچنین مدیران شرکت های بیمه خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

به گزارش صبح مشهد، قائم مقام بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این همایش از پوشش ۳۰۰ هزار همت ریسک در کشور توسط شرکت های بیمه ای به طور سالانه خبر داد.

مجید مشعلچی افزود: در صنعت بیمه هر چه سازمان های بیمه گر پایه، ناکارآمدتر و کم اثرتر و نزدیک به بی اثرتر باشند، بار درمان آن به گردن بیمه درمان تکمیلی می افتد. برای مثال ۱۰ درصد از درمان های سرپایی را دفترچه های پایه بیمه باید متقبل شوند، اما فشار آن بر روی بیمه درمان تکمیلی است.

وی با بیان این که حدود ۲۵ میلیون پرتفوی بیمه شخص ثالث فعال در کشور وجود دارد، افزود: طبق اعلام قوه قضاییه امسال مبلغ دیه ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد. اما بیمه مرکزی حق بیمه شخص ثالث را ۳۰ درصد افزایش داد و مابقی آن از محلی دیگر مانند سرمایه گذاری ها، کاهش هزینه های اداری و … جبران می شود.

قائم مقام بیمه مرکزی ادامه داد: ۲۵ درصد از پرتفوی صنعت بیمه به بیمه نامه های شخص ثالث اختصاص دارد و ۲۹ درصد خسارت ها نیز به این بیمه نامه ها پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد پرتفوی صنعت بیمه به بیمه های شخص ثالث و درمان اختصاص دارد و ۸۰ درصد پرداخت ها نیز به خسارت های مربوط به خودرو و درمان مربوط می شود، خاطرنشان کرد: این دو بیمه که بیمه ای اجتماعی بوده و اختیاری نیست، اما تلاش بیمه از سوی مسئولان دیده نشد.

مشعلچی افزود: پیش بینی می شود تا پایان سال حدود ۷۰ میلیون پرونده بیمه ای در بخش صدور و خسارت تشکیل شود که تاکنون حدود ۴۵ میلیون پرونده تشکیل شده است و در این پرونده حق مردم تا جایی که در بیمه نامه ها بوده، پرداخت شد.

بی توجهی نمایندگان مجلس به پرداختن به قانون خودروهای متعارف 

وی اشاره ای هم به بحث خودروهای متعارف داشت و گفت: دو سال است که از نمایندگان مجلس تقاضا داریم تا تبصره مربوط به قانون خودروهای متعارف اصلاح شود تا هم باری از دوش شرکت های بیمه برداشته شود و هم باری از دوش مردم، اما متاسفانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی توجهی نمی کنند.

قائم مقام بیمه مرکزی ادامه داد: «شرکت های بیمه مکلفند فارغ از موضوع متناسب با متعارف یا غیرمتعارف بودن خودرو تا سقف تعهدات مالی مندرج در تعهدنامه به مردم خسارت پرداخت کند». این ماده ای است که می تواند مشکلات ۲۵ میلیون دارنده بیمه نامه شخص ثالث را برطرف کند که برای تصویب به نمایندگان مجلس ارائه شده اما دو سال است که به آن بی توجهی می شود.

عدم همکاری دستگاه های دولتی در ارائه اطلاعات و داده ها به بیمه 

وی در بخش دیگری از سخنان خود از نبود همکاری دستگاه ها و نهادهای دولتی با شرکت های بیمه برای در اختیار گذاشتن داده ها و اطلاعات گلایه و اظهار کرد: در اخذ داده های قانونی برای بیمه شخص ثالث، ۱۵ تا ۱۶ سازمان مکلف به ارائه اطلاعات به بیمه مرکزی هستند تا بیمه با استفاده از این اطلاعات از وقوع حوادث تا حد بسیاری پیشگیری کند؛ اما متاسفانه اکنون ۱۲ سال می گذرد که وزارت راه و شهرسازی، فراجا، پزشکی قانونی، سازمان ثبت، قوه قضائیه و … اطلاعات لازم را ارائه نمی کنند.

مشعلچی ادامه داد: بابت این موضوع از سال ۱۳۸۴ تاکنون ۱۰ درصد معادل نزدیک به ۲۵ همت از حق بیمه های تولیدی شخص ثالث برای درمان مصدومان حوادث رانندگی به وزارت بهداشت پرداخت می شود؛ اما اگر این مبلغ در اختیار بیمه می بود تاکنون می توانستیم نزدیک به ۲۵ بیمارستان در مناطق محروم بسازیم.

وی با اشاره به آمار قربانیان حوادث رانندگی گفت: سالانه ۲۰ هزار نفر در کشور در حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند که امسال تا یک ماه گذشته این آمار به ۱۲ هزار نفر رسیده است.

ظرفیت های بیمه ای در خراسان رضوی در سطح بالایی قرار دارد

قائم مقام بیمه مرکزی با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی به لحاظ ظرفیت ها و شبکه فروش فوق العاده ای که دارد، باید برای توجیه مسئولان به صنعت بیمه کمک کنند، اضافه کرد: بیمه یکی از شاخص های اصلی توسعه یافتگی فردی و اجتماعی در دنیاست و کشورهایی که ضریب نفوذ بیمه در آن ها در سطح بالایی قرار دارد ضریب توسعه فردی و اجتماعی بالاتری هم دارند.

وی با شاره به ضرورت دارابودن پیوست بیمه ای در طرح های توسعه استان ها به ویژه استان خراسان رضوی تاکید کرد: پیوست های بیمه ای تا حد بسیار زیاد ریسک های موجود در پروژه ها را کاهش می دهند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن