زندگیشهری

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی؛ نگاه جدید در طرح بهسازی بافت پیرامون حرم رضوی، حفظ هویت محلات است

کد خبر : 19246

باید این را هم قبول کنیم عمر ساختمان در کشور ما پایین است که با تلاش و طرح‌ریزی مهندسان و متخصصان شهری باید بکوشیم تا آن را بالا ببریم و در کنار این امر بافت‌های فرسوده گذشته را با نگاه محله محوری احیا کنیم.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه جدید در طرح بهسازی بافت پیرامون حرم رضوی، حفظ هویت محلات است.
به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا رضایی کچویی در اولین نشست هم‌اندیشی متخصصان و پیشکسوتان بهسازی شهری کشور که در منطقه ثامن برگزار شد، آمده بود، افزود: در گذشته مسیری را رفتیم و گمان کردیم بازآفرینی است که ساختمان‌ها را با هم تجمیع کنیم و برج بسازیم؛ که این امر هویت محلات را بر هم زد، اما اکنون نگاه‌ها عوض شده و حفظ هویت محلات و در کنار آن زندگی راحت و مناسب مردم در بافت اطراف حرم مهم بوده که به دنبال آن هستیم.
وی همچنین از بی‌اعتمادی‌های شکل‌گرفته هم گفت و اضافه ‌کرد: متاسفانه بعضی رفتارهای گذشته باعث شکل‌گیری این بی‌اعتمادی شده که باید دوباره این اعتماد ایجاد شود که در این راه هم باید شهرداری اقداماتی انجام دهد و هم بانک‌ها تسهیلات بدهند.
رضایی ادامه داد: البته باید این را هم قبول کنیم عمر ساختمان در کشور ما پایین است که با تلاش و طرح‌ریزی مهندسان و متخصصان شهری باید بکوشیم تا آن را بالا ببریم و در کنار این امر بافت‌های فرسوده گذشته را با نگاه محله محوری احیا کنیم.
وی با اشاره به شکل‌گیری شرکت بازآفرینی شهری در دولت تدبیر و امید با محوریت و تاکید بر الگوی بازآفرینی محلی مبتنی بر مشارکت‌های مردمی افزود: نگاه بازآفرینی اینگونه نیست که همواره به دنبال ساختن برج و پاساژ باشیم، بلکه هدفش این است که با حفظ هویت محلات، خدمات مناسب در بافت‌های فرسوده ارائه کند تا کیفیت زندگی شهروندان بهبود یابد.
وی با اشاره به اقدام ارزنده مدیران مجموعه طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مبنی بر برگزاری نشستی با حضور متخصصان و پیشکسوتان امر بهسازی شهری کشور، بر استفاده از تجارب مدیران قبلی در طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم تاکید کرد و گفت: با هم‌افزایی این تجارب در اجرای طرح به طور یقین نتایج بهتری حاصل خواهد شد.
به اعتقاد رضایی برنامه‌ریزی‌ها و پیشنهادات خوبی از سوی مدیران شهری مشهد مقدس و مجموعه مجری طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهررضوی به دولت و همچنین از سوی دولت به اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص تامین منابع مالی برای اجرای هرجه سریع‌تر بخش‌های عمومی این طرح ملی شده است که با رایزنی‌های صورت گرفته از سوی کمیسیون عمران، امیدواریم بخشی از این پیشنهادات در سال آینده و مابقی نیز تا پایان کار مجلس دهم و دولت دوازدهم محقق شود.
در حاشیه این نشست، مجید روستا، عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری نیز از تلاش‌های ستاد بازآفرینی شهری در حفظ هویت محلات با بازسازی اماکن تاریخی و پایگاه‌های اجتماعی گفت.
وی افزود: تاکنون این ستاد ۵ خانه را تملک کرده است که باز‌سازی آن بر عهده اداره میراث ‌فرهنگی است که در مجموع دو مورد را باز‌سازی کرده و بقیه مانده است. در حالی که طبق توافق اولیه باید بازسازی همه این موارد را انجام می‌داد.
به گفته روستا به دنبال همین موضوع این ستاد برای بازسازی خانه‌های تملک شده به دنبال راهکارهای جدی است که استفاده از ظرفیت بخش خصوصی یکی از آن‌ها است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − چهارده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن