استانی

مهارت پخت «یخنی پلو» درگز در فهرست میراث ناملموس ملی ایران ثبت شد

کد خبر : 46759

مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: دانش بومی پخت «یخنی پلو» درگز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محمود طغرایی مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی این اداره کل اظهار کرد: دانش بومی پخت «یخنی پلو» درگز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی افزود: «یخنی» که در قاموس لغات فارسی به معنای پخته آمده را می‏توان مشهورترین و محبوب‏ترین خوراک بومی شهرستان درگز در استان خراسان رضوی دانست که همچنان نیز از اقبال زیادی برخوردار است. این خوراک، از گذشته تا کنون در مراسم و میهمانی‏ها و جشن‏ها تهیه می شده است. همچنین معمولا برای پذیرایی از مهمانی که از اهمیت خاصی در نزد صاحبخانه برخوردار است، یخنی پخته می‏شود.

طغرایی خاطرنشان کرد: یخنی در اصل گوشت پخته شده بره یا بز است که به شیوه خاص خود در درگز پخته و به همراه برنج صرف می‏شود، برای تهیه این غذا، قطعات گوشت در پیاز تفت داده شده به همراه آب پخته می‏شود بدون اینکه هیچ ادویه‏ای به جز نمک بدان اضافه شود.

وی افزود: محبوبیت یخنی در نزد مردم محلی و مسافران سبب شده که در در سطح شهرستان درگز، به رستوران‏ها و خوراک‏پزی‏های فراوانی بر‏خوریم که پیشنهاد اول آنها برای پذیرایی از مهمانان، گوشت یخنی به همراه پلوی با برنج درگزی است. با توجه به اهمیتاین غذا برای مردم درگز، می‏توان با معرفی درست و بجا، از ظرفیت این غذا در کنار دیگر جاذبه‏های تاریخی، فرهنگی و طبیعی منطقه درگز، در جهت معرفی خوراک سنتی و جذب هر چه بیشتر گردشگر، بهره برد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن