اخبار مهماستانیشهری

شهردار منطقه ثامن مشهد در نشست با اصحاب رسانه مطرح کرد؛ عدم اختلاف بین شهرداری و میراث در اصل حفظ آثار تاریخی / نیاز به جذب ۲۸۰۰ میلیارد تومان منابع

کد خبر : 14361

افرادی که متمایل به اجرای پروژه‌های فرهنگی در این منطقه باشند، حق و حقوقاتی از آنان دریافت نمی‌شود. ضمن اینکه تلاش می‌شود وام مناسب در اختیار آنان قرار گیرد و در این زمینه همکاری همه دستگاه‌های متولی امر را خواستاریم.

شهردار منطقه ثامن مشهد گفت: اختلافی بین شهرداری مشهد و سازمان میراث فرهنگی در اصل حفظ و نگهداری از آثار فرهنگی وجود ندارد.
به گزارش صبح مشهد، سید مصطفی نعمتی با بیان این مطلب در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در اتاق جلسات ساختمان این منطقه برگزار شد، اظهار کرد: اختلافی بین شهرداری و میراث فرهنگی در اصول وجود ندارد. دغدغه حفظ آثار تاریخی و ثبت میراث فرهنگی دغدغه هر کسی است. اما احساس می‌کنم میراث فرهنگی شهر مانند شمع در حال آب شدن است لذا باید برای حفظ میراث فرهنگی تلاش کنیم. به همین منظور با گروه‌های مختلفی از سازمان میراث فرهنگی به گفتگو نشسته‌ایم و به دنبال دستیابی به چارچوبی هستیم که این خانه‌های تاریخی به چرخه زندگی باز گردند.
وی با اشاره به سرانه پایین فضای سبز منطقه، گفت: از عملکرد خود نمی‌توانیم دفاع کنیم. سرانه فضای سبز در این منطقه ۸ هکتار است که تلاش می‌شود این میزان به ۶۷ هکتار افزایش یابد.
شهردار منطقه ثامن مشهد با اشاره به لزوم احداث ۹ هزار جای پارک طبقاتی و مکانیزه در اطراف حرم مطهر، بیان کرد: همچنین در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۱۵۰هزار نفر شب اقامت در محیط ۳۶۶ هکتاری اطراف حرم مطهر صورت می‌گیرد.
نعمتی با بیان اینکه در افق طرح جمعیت مجاور ۵۱ هزار نفر دیده شد، افزود: به دلیل تملک‌های صورت گرفته در حال حاضر این منطقه تنها ۱۴هزارنفر جمعیت ساکن دارد.
وی میزان پیشرفت طرح نوسازی اطراف حرم مطهر را ۴۵ درصد خواند و ادامه داد: کارهای بزرگی صورت گرفته است اما عزم جدی دستگاه‌های متولی نیاز است تا کار به اتمام برسد.
تلاش برای شتاب‌افزایی طرح نوسازی با جذب منابع خصوصی
شهردار منطقه ثامن مشهد با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس از بافت اطراف حرم مطهر، گفت: این کمیسیون قول مساعدت برای تسهیل در اجرای پروژه را داده است. ضمن اینکه اعضای کمیسیون بودجه مجلس و تولیت آستان قدس رضوی نیز تاکنون از منطقه بازدید کرده‌اند.
نعمتی با اشاره به بازدیدهای مکرر شهردار مشهد از طرح، ادامه داد: در این بازدیدها خانه‌های فرهنگی بررسی و تصمیماتی اتخاذ شد. همچنین اعضای شورای اسلامی شهر نیز رویکرد مشارکتی را در پیش گرفته و تعامل بیشتر با کسبه و ساکنان را در اولویت کاری دارند.
وی بر تلاش جهت رفع مشکلات پروژه‌های منطقه تاکید کرد و گفت: تلاش می‌شود فضای کسب و کار را بهبود بخشیم. به همین منظور تلاش برای جذب منابع خصوصی در دستور کار قرار دارد تا شتاب در بهسازی بافت اطراف حرم مطهر ایجاد شود.
شهردار منطقه ثامن مشهد در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین تلاش در جهت افزایش سرانه فضای سبز منطقه، ماندگاری ساکنان و رضایتمندی زائران در اطراف حرم مطهر در دستور کار قرار دارد.
تلاش جهت رفع خطر از خانه‌های تاریخی در حد بضاعت
نعمتی با اشاره به اینکه ۴۱ اثر تاریخی ثبت شده در این منطقه وجود دارد، گفت: ۹ اثر به مرور زمان تخریب شده و ۴ اثر تاریخی خریداری شده است. همچنین خانه تاریخی داروغه و توکلی نیز بازسازی شده و بقعه گنبدخشتی نیز ساماندهی شده است.
وی با تاکید بر اینکه در حدبضاعتمان به دنبال رفع خطر از آثار تاریخی هستیم، خاطر نشان کرد: البته موفقیت در این اقدام مستلزم همکاری همه نهادهای مسئول و دست‌اندرکار امر است.
شهردار منطقه ثامن مشهد در خصوص بازار فرش توضیح داد: جلسه‌ای با حضور بازاریان منطقه تشکیل شد و مقرر گردید کارگروهی با حضور نهادهای دخیل در امر، به موضوع بهسازی ترمیم و رفع خطر از بازار فرش بپردازند.
نعمتی ادامه داد: اگر بتوانیم ره‌باغ‌ها را بازگشایی کنیم و مسیرهای تعریف شده به سمت حرم مطهر را باز کنیم، فضای مناسبی شکل می‌گیرد و دید به سمت حرم مطهر محدود نمی‌شود.
وی اجرای کامل طرح را نیازمند اختصاص ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار دانست و ابراز امیدواری کرد: با تعاملات با مجلس به احیای این بافت سرعت ببخشیم.
بهره‌برداری از قسمت همسطح خیابان دوسطحی تا پایان سال
شهردار منطقه ثامن مشهد به احداث خیابان دوسطحی آیت الله واعظ طبسی اشاره کرد و گفت: برخی تملکات این پروژه کامل نشده و بخشی در اختیار قطار شهری است. پس فعلا امکان استفاده سواره وجود ندارد و قسمت همسطح آن تا پایان سال بهره‌برداری شده و در اختیار ماشین‌های اورژانس و افراد پیاده قرار می‌گیرد.
نعمتی با تاکید بر اینکه شورای شهر به مشارکت مردم اعتقاد دارد، بیان کرد: در بازه‌ای از زمان فش ار اجتماعی زیادی به مردم ساکن در منطقه وارد شد که نتیجه آن خالی شدن این منطقه از مجاوران است. اما حفظ هویت‌های تاریخی منطقه و مردم برای مدیریت شهری دارای اهمیت است و تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های مردمی در این زمینه بهره بگیریم.
وی با اشاره به اینکه برای جذب سرمایه‌گذار شعار نهادهایی مانند شهرداری این است که باید فرش قرمز پهن گردد، گفت: در گذشته سرمایه‌گذاران رضایت کافی را از عملکرد نهاد مجری طرح نداشتند. بنده معتقدم اگر مشکلات آنها رفع شود، کارگاه‌های ساختمانی مجددا فعال شده و منجر به تولید شغل می‌شود.
شهردار منطقه ثامن مشهد با تاکید بر اینکه از پتانسیل سرمایه‌گذاری برای احیا و بازسازی طرح بهره می‌گیریم، گفت: افرادی که متمایل به اجرای پروژه‌های فرهنگی در این منطقه باشند، حق و حقوقاتی از آنان دریافت نمی‌شود. ضمن اینکه تلاش می‌شود وام مناسب در اختیار آنان قرار گیرد و در این زمینه همکاری همه دستگاه‌های متولی امر را خواستاریم.
ناتوانی در جذب ردیف بودجه مناسب از اعتبارات ملی
نعمتی خاطر نشان کرد: زمانی تامین منابع پروژه با تراز صفر صورت می‌گرفته تا کار دنبال شود و منابع مورد نیاز طرح از محل صدور پروانه‌های ساختمانی تامین می‌گردید. اما این تراز صفر با توجه به تعهدات داده شده کمی مشکل‌آفرین شده است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون نتوانستیم ردیف مناسبی در بودجه‌های کشوری دریافت کنیم، گفت: جلسه‌ای با مشاور رئیس جمهور برگزار و قول‌های مساعدی در این زمینه اخذ شد.
شهردار منطقه ثامن مشهد با اشاره به اینکه پروژه تونل انرژی ۱۴ کیلومتر پیش‌بینی شده است، بیان کرد: ۸ کیلومتر از آن تاکنون با هزینه ۲۲ میلیارد تومان اجرایی شده است.
نعمتی افزود: به جز شرکت برق که ۵۰۰ مترطول از فضای تونل استفاده می‌کند، مابقی شرکت‌های خدماتی از این امکان به وجود آمده بهره‌گیری نمی‌کنند.
وی با اشاره به مطالبه سهم احداث پروژه از شرکت‌های خدماتی، بیان کرد: به همین منظور چندی پیش شهردار مشهد در جلسه همکاری با شرکت‌های خدماتی خواستار بهره‌مندی این شرکت‌ها از امکان به وجود آمده شد. چه بهای استفاده از آن را پرداخته، چه نپرداخته باشند.
وی با بیان اینکه تعداد ۱۵۰ پروژه در منطقه ثامن کلید خورده، گفت: ۳ پروژه دارای سرمایه‌گذار غیرایرانی است.
نعمتی بیان کرد: در سال ۹۳ فرماندار مشهد مقدس طی نامه‌ای به استاندار اعلام کرد به دنبال بررسی در طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، تنها ۲۲ اثر از مجموع آثار ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی کشور قابلیت حفظ، احیا و نگهداری در منطقه ثامن را دارا است.
جابه‌جایی بولوار با هدف حفظ میراث فرهنگی شهر
وی با اشاره به اینکه بر اساس این نامه شهرداری موظف به حفظ خانه‌های تاریخی بلخاسب و امیری شد، خاطر نشان کرد: در راستای نشان دادن حسن تعامل شهرداری، در سال ۱۳۹۳ طرح جابجایی محور شارستان قطاع ۴ -مصوب طرح جامع و اجرایی بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر- حدفاصل خیابان نواب صفوی و میدان ۱۷ شهریور در دستور کار قرار گرفت.
شهردار منطقه ثامن مشهد با اشاره به صرف هزینه‌های گزاف تملک املاک و صدور پروانه‌های حاشیه این محور از سوی شهرداری، بیان کرد: با این وجود پس از کش و قوس‌های فراوان این محور با عرض ۵۰ متر، به میزان ۷٫۵ متر جابجا شد تا خانه‌های تاریخی بلخاسب و امیری حفظ شوند.
نعمتی به تمکین شهرداری از ابلاغیه شورای تامین شهرستان مشهد مقدس در سال ۱۳۹۳ اشاره کرد و توضیح داد: این ابلاغیه میراث را مکلف می‌کرد آثاری که شهرداری ملزم به همکاری در حفظ و احیاء آن‌هاست، معرفی کنند.
مجوزدار بودن تخریب و حفظ آب انبار قدیمی مسجد
وی با اشاره به تغییر در ساختار اجرایی شارستان قطاع ۴، ادامه داد: مجوزات لازم نیز از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور در خصوص تبدیل به احسن بنای فرسوده و در شرف ریزش مسجد صاحب الزمان(عج) اخذ شد.
نعمتی تصریح کرد: زمینی به مساحت ۴۴۰ مترمربع در حاشیه شارستان قطاع ۴ و با کمترین فاصله از مکان فعلی مسجد برای احداث بنای جدید مسجد صاحب‌الزمان(عج) در اختیار اوقاف قرار گرفت. اما به دنبال ثبت این بنا توسط میراث فرهنگی و گردشگری در فهرست آثار ملی در اسفند ۱۳۹۴ مجددا کار از طریق حقوقی پیگیری شد.
وی بیان کرد: پس از اعلام نظر دادگاه بدوی شعبه ۳۷ استان خراسان رضوی در شهریور ۹۶ رای اولیه به نفع شهرداری صادر شد و پس از آن حسب اعتراض میراث، رای دادگاه تجدیدنظر در دی ماه ۱۳۹۶ بر اساس اعلام نظر هیئت کارشناسی ۵ نفره مبنی به خروج بنای مسجد از فهرست آثار ثبتی صادر شد.
شهردار منطقه ثامن مشهد خاطر نشان کرد: به دنبال آن در بیست و چهارم دی ماه امسال نسبت به قلع بنای مسجد اقدام شد. گرچه با توجه به دستور موکد شهردار مشهد مقدس نسبت به حفظ آب انبار قدیمی حوض معجردار تدابیر لازم اتخاذ شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن