پایتخت فرهنگ اسلامی

از سوی خاندان مرحوم حجت‌الاسلام سید ابراهیم میرباقری صورت گرفت:

اهداء۷ نسخه نفیس خطی به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

کد خبر : 45365

خاندان مرحوم حجت‌الاسلام سید ابراهیم میرباقری ۷ نسخه نفیس خطی متعلق به قرون ۸، ۹ و ۱۰ هجری قمری را به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهداء کردند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از گنجینه رضوی، حجت الاسلام سید محمد حسن میرباقری فرزند مرحوم در گفتگویی، این اقدام را عمل به وصیت پدر برای اهدا نسخ به کتابخانه آستان قدس رضوی عنوان کرد که در حفظ میراث شیعه بسیار فعال بودند.

وی، آیات عظام طباطبابی، امام خمینی و گلپایگانی را از اساتید پدر که از علمای به نام قم بودند خواند که در محضر ایشان فقه، اصول، تفسیر و فلسفه تلمذ کردند.

حسن میرباقری فرزند مرحوم همچنین به اقدامات پدر به عنوان یکی از طلاب مبارز قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دوری گزیدن ایشان از سیاست، به عنوان یکی از مبلغین در تهران ساکن شده و به تالیف کتاب و جمع‌آوری نسخ خطی پرداختند.

ترجمه مکارم اخلاق و چندین جلد از بحارالانوار، بخشی از تالیفات مرحوم سید ابراهیم میرباقری بود که فرزند ایشان به آن اشاره داشت و افزود: مرحوم پدرم در کنار تحصیلات حوزوی، مدرک دکتری الهیات از دانشگاه تهران را کسب کردند و کسب علم و آموزش و انتقال آن را به نسل‌های بعدی از دغدغه‌های خود قرار داده بودند.
ابوالفضل حسن‌آبادی؛ مدیر مرکز مخطوطات، آثار اهدایی ایشان را با محورهای موضوعی مختلف اعم از فقهی، ادعیه، قرآن و علم انساب را متعلق به قرون ۸ ، ۹ و ۱۰ هجری قمری عنوان کرد.

وی، «قرآن» کامل کتابت شده در قرن ۱۰ به خط نسخ عالی در ۵۱۵ برگ منسوب به عبدالله هروی، «حق الیقین فی معرفه رب العالمین» به زبان فارسی با محوریت عرفان اثر محمود عبدالکریم شبستری، کتابت شده قرن ۹، «صحیفه الکامله السجادیه» به زبان عربی با موضوع ادعیه که محمدبن حسن نجم‌الدین علوی متوفی در قرن ۶ آن را از امام سجاد (ع) روایت کرده است از جمله آثار اهدا شده عنوان کرد.

«آداب المتعلمین» به زبان عربی با موضوع اخلاق رونوشت شده از اثر محمدبن محمد نصیرالدین طوسی کتابت شده به سال ۱۰۵۴، «تزویج علی علیه السلام بنته عمر» به زبان عربی با موضوع فقه به خط نسخ در ۱۹ سطر در۵ برگ کتابت شده به تاریخ ۱۰۵۴، «کتاب التعجب» به زبان عربی با موضوع عقاید رونوشت شده از اثر محمدبن علی کراجکی به خط نسخ ۱۸ سطری کتابت شده در قرن۱۱در ۶۳ برگ، «مثنویات عطار» به زبان فارسی کتابت شده در قرن ۸ هجری در ۱۲۵ برگ و «انساب النواصب» به زبان فارسی با موضوع اخبار علی‌بن‌ابیطالب اثر علی بن داوود استرآبادی کتابت شده به خط نسخ ۲۰ سطری توسط غیاث‌الدین بن محمدطاهر الحسینی در ۳۳۹ برگ از دیگر نفایس اهدایی این مجموعه بود که وی بدان اشاره کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن