شهری

 مشهد آماده طبیعت گردی/ آشتی با طبیعت در سیزده به در

کد خبر : 45270

پاسداشت آیین روز طبیعت معروف به “سیزده به در”، امسال با تمهیدات اندیشیده شده متفاوت از دو سال اخیر در کلانشهر مشهد برپا می شود.

ایرنا نوشت: در دوران شیوع ویروس کرونا هرگونه مراسم منتج به اجتماع افراد و دورهمی ممنوع بود اما با پوشش فراگیر واکسن کرونا و روند کاهشی ابتلا به این بیماری، طبیعت سبز، رنگ و بوی مردمی به خود می‌گیرد.

سیزده به در از رسوم کهن ایرانیان است که در این روز  مردم با پناه بردن به دامان طبیعت، جشن‌های نوروزی را با گشت و گذار در طبیعت به پایان می‌رسانند، این آیین کهن باید به سمت دوستی با طبیعت باشد، اما متاسفانه در برخی موارد روز طبیعت به روز جنگ با طبیعت تبدیل می‌شود و محیط زیست شاداب و سرزنده آغشته به زباله و پسماند می‌شود.

در کلانشهر مشهد تمهیدات ویژه‌ای برای جلوگیری از رهاسازی زباله در طبیعت و همچنین برگزاری سیزده‌ به دری بدون مخاطره پیش‌بینی شده است تا شهروندان در کنار لذت بردن از طبیعت، سرزندگی محیط زیست نیز حفظ شود.

توزیع ۲ تن پلاستیک زباله زیست تخریب‌پذیر

طبق آمار در روز طبیعت حداقل ۲۰۰ تن زباله در بوستان‌ها و تفرجگاه‌ههای مشهد رهاسازی می‌شود که این سهل‌انگاری تخریب محیط‌زیست را به همراه دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در خصوص تمهیدات این سازمان برای جلوگیری از رهاسازی زباله در طبیعت به خبرنگار ایرنا گفت: در روز طبیعت ۲ تن پلاستیک زباله زیست تخریب‌پذیر در خروجی‌های شهر به سمت مناطق ییلاقی شامل طرقبه و شاندیز، مشهد- نیشابور، مشهد- قوچان، مشهد- کلات و خروجی خلج در بین شهروندان توزیع می‌شود.

ابوالفضل کریمیان افزود: از ساعت ۷ صبح تا ۱۵ توزیع پلاستیک زیست تخیرب پذیر در این نقاط انجام می‌شود اما پس از ساعت ۱۵ نیروها در مسیر برگشت مستقر و پلاستیک‌های زباله شهروندان را دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: همچنین در ۱۵ بوستان بزرگ سطح شهر شامل بوستان‌های پردیس، فجر، ارم، وحدت، رجاء، غدیر، کوهسنگی، وکیل‌آباد، لاله، خورشید، کوه‌پارک، نیلوفر آبی، ملت، چهل‌بازع و نیایش خودروهای هوشمند جمع‌آوری پسماندهی بازیافتی مستقر می‌شوند.

کریمیان گفت: شهروندان با مراجعه به این خودروها می‌توانند از نصب نرم‌افزار هوشمند جمع‌آوری زباله‌های خشک بهره‌مند شوند، همچنین در این خودروها پلاستیک زباله نیز توزیع و زباله‌های خشک جمع‌آوری می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد افزود: استقرار اتوبوس‌های آموزشی همراه با برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و سرگرمی، اعزام ماشین‌آلات پشتیبانی و خدمات شهری در بوستان‌ها و قرعه‌کشی بین شهروندانی که در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین اقدام به نصب نرم‌افزارهای بازیافت آنلاین کنند، از دیگر اقدامات این سازمان به شمار می رود.

آماده‌باش آتش‌نشانی مشهد

همچنین همزمان با روز طبیعت نیروهای آتش‌نشانی مشهد برای تامین ایمنی شهروندان در نقاط مختلف سطح شهر مستقر می‌شوند تا در صورت بروز حوادث احتمالی، به سرعت برای امدادرسانی اقدام کنند

سرپرست سازمان آتش‌نشانی مشهد در این خصوص اظهار کرد: با هدف تامین ایمنی شهروندان، ۱۷۰ آتش نشان به همراه ۵۵ دستگاه خودرو سبک و سنگین اطفای حریق و موتورسیکلت های سیار آتش‌نشانی روز ۱۲و ۱۳ فروردین ماه در ۴۷ نقطه از پیش تعیین شده در مبادی ورودی و خروجی شهر، بوستان‌ها و همچنین مناطق ییلاقی اطراف مشهد مستقر می‌شوند.

آتشپاد سوم مجید فرهادی اضافه کرد: علاوه بر این استقرار ها، حدود ۵۰۰ نفر از پرسنل عملیاتی، فرماندهی و ستادی این سازمان نیز در تمام ایستگاه‌های آتش‌نشانی مشهد در روز طبیعت در آماده باش کامل برای امدادرسانی احتمالی شهروندان خواهند بود.

وی افزود: در روز ۱۲ فروردین، آتش‌نشانان از ساعت ۸ صبح در مبادی ورودی و خروجی مشهد، بوستان ها و مناطق ییلاقی اطراف شهر مشهد مستقر می‌شوند، در روز ۱۳ فروردین نیز این مستقری‌ها از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه آغاز و تا بامداد چهاردهم فروردین ادامه دارد.

فرهادی گفت: در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین ماه آتش نشانان در آماده‌باش کامل هستند تا در صورت هرگونه حادثه احتمالی به شهروندان خدمت‌رسانی کنند، شهروندان نیز در صورت بروز هرگونه حادثه با حفظ خونسردی، با شماره ۱۲۵ تماس بگیرند.

تمهیدات ترافیکی و حمل و نقل

پلیس راهور و مدیران حمل و نقل عمومی نیز برای سهولت تردد شهروندان و جلوگیری از ایجاد گره‌های ترافیکی در شهر تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده‌اند.

به گفته رییس پلیس راهور خراسان رضوی در روز های ۱۲ و ۱۳ فروردین در صورت لزوم در مسیرهای مواصلاتی به مناطق ییلاقی اطراف شهر، تفرجگاه‌ها و بوستان‌ها محدودیت های ترافیکی اعمال خواهد شد.

سرهنگ حمید رضا دهنوی افزود: در این بازه زمانی تردد کلیه وسایل نقلیه باری سنگین و نیمه سنگین اعم از کامیون و کامیونت در تمامی محورهای درون و برون شهری ممنوع  است و در صورت مشاهده ضمن اعمال قانون از ادامه حرکت آنان جلوگیری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: حمل مسافر در قسمت بار وسایل نقلیه باری نیز ممنوع است و درصورت مشاهده، ضمن اعمال قانون از ادامه تردد جلوگیری خواهد شد.

رییس پلیس راهور خراسان رضوی تاکید کرد: رانندگان قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند تا از بروز حوادث رانندگی دلخراش جلوگیری شود.

مدیر عامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد نیز اظهار کرد: ساعت بهره برداری و کاهش سرفاصله زمانی خطوط قطار شهری در روز طبیعت  افزایش می‌یابد.

وحید مبین مقدم افزود: شروع ساعت سرویس‌دهی قطار شهری در روزهای تعطیل از ساعت ۷ صبح می باشد اما در راستای رفاه حال شهروندان، سرویس‌دهی قطار شهری  در روز شنبه ۱۳ فروردین مصادف با روز طبیعت  با یک‌ ساعت افزایش خدمات رسانی در ابتدای صبح از ساعت ۶ صبح آغاز و  تا ساعت ۲۲ ادامه می یابد.

وی خاطرنشان کرد: برای روز طبیعت در خط یک ۴۱۰ اعزام مسافری برنامه ریزی شده که با سرفاصله زمانی متغیر از۵ تا  ۱۰ دقیقه متناسب با پیک سفر انجام خواهد شد.

مبین مقدم افزود: در خط دوم مترو نیز ۱۹۴ اعزام مسافری با سرفاصله زمانی ۱۰ دقیقه برنامه ریزی شده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد ادامه داد: با توجه به امکان جابه جایی ایمن، با صرفه و همراه با سهولت مردم به اماکن تفریحی مجاور ایستگاه های خط یک و دو از طریق سامانه قطار شهری، این ناوگان برای سرویس دهی در این روز آمادگی کامل دارد و نیروهای عملیاتی در آماده باش خواهند بود.

مبین مقدم تاکید کرد: ورود و حمل مواد و لوازم آتش‌زا و خطرناک به ناوگان حمل و نقل ریلی درون شهری ممنوع است و در مبادی ورودی در ایستگاه‌ها از ورود و حمل مواد و لوازم خطرناک نظیر گاز پیک نیک به داخل ناوگان جلوگیری خواهد شد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد نیز  گفت: همزمان با روز طبیعت، تعداد ۳۸۰ دستگاه اتوبوس برای مناطق تفرجگاهی و ییلاقی پیش‌بینی شده است.

علی اصغر نیشابوری افزود: این اتوبوس‌ها در مسیر بوستان وکیل‌آباد، آرامگاه فردوسی، بوستان کوهسنگی و  میامی به شهروندان سرویس‌دهی خواهند کرد.

وی اضافه کرد: در روز طبیعت  خودروهای امداد، حوزه فنی و عوامل انتظامی  به حالت آماده‌باش خواهند بود و هماهنگی‌های لازم نیز با پلیس راهور و پلیس راه مرکز استان انجام شده است.

نیشابوری افزود: سرویس‌دهی برای بوستان‌های داخل شهر نیز با تقویت خطوط فعلی انجام می‌شود.

در مجموع دستگاه‌های مختلف برای برگزاری آیین سیزده‌ به در مشهد برنامه‌ریزی کرده‌اند اما آنچه مهم است همراهی شهروندان در حفظ طبیعت و سرمایه ملی است، در صورتیکه شهروندان همراهی لازم برای صیانت از طبیعت را نداشته باشند، اقدامات جانبی اثرگذاری شایانی نخواهد داشت اما با پای کار آمدن شهروندان در پاسداری از طبیعت، روز طبیعت به معنای واقعی خود پاس داشته خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن