اخبار مهماستانیاسلاید شوستون اصلیشهری

۶۰ درصد ساختمان های مشهد آسیب پذیر در برابر زلزله!

کد خبر : 13979

اداره کل زمین شناسی شمال شرق از وجود ۴ گسل زلزله در مشهد خبر داد

۶۰ درصد ساختمان ها در شهر مشهد در برابر زلزله آسیب پذیر است؛ این مطلب را رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اعلام کرد و افزود: از آن جا که گسل مرکزی مشهد روی پهنه مسکونی قرار گرفته است، توصیه های لازم در زمینه رعایت حریم گسل برای ساخت و ساز و بلندمرتبه سازی ها و ضوابط خاص به زودی تدوین و به شهرداری ها توسط  وزارت راه و شهرسازی ابلاغ خواهد شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی نظام مهندسی استان، مهندس حسین کامران دیسفانی در این باره گفت:  هم اکنون برآورد می شود حدود ۴۰ درصد ساختمان های شهر مشهد که طی ۲۵ سال اخیر ساخته و مقررات ملی در آن رعایت شده، در برابر زلزله حدود ۷ ریشتر مقاوم است. همچنین ۳۰ درصد ساختمان هایی که عمدتاً قبل و اوایل انقلاب با دیوار باربر و بدون سیستم سازه ای مناسب اجرا شده، در برابر زمین لرزه آسیب‌پذیر است و ۳۰ درصد دیگر ساختمان ها که بیشتر بافت های فرسوده و ساخت و سازهای بدون مجوز حاشیه شهر را شامل می شود، فاقد مقاومت در برابر زلزله است. مطالعات شناسایی گسل های زلزله شهر مشهد طی سال های اخیر با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی، اداره کل راه و شهرسازی استان و  دانشگاه فردوسی مشهد انجام شده است.وی افزود: تاکنون مطالعات و شناسایی گسل ها به طور کامل فقط در تهران انجام شده و در مشهدنیز به تازگی به پایان رسیده  و در تبریز در حال انجام است و در دیگر مناطق وشهرهای کشور بررسی های لازم روی گسل‌های فعال کمتر انجام شده است.به گفته دکتر «کیوان حسینی» رئیس مرکز تحقیقات و زلزله شناسی دانشگاه فردوسی، شمال شرق ایران یکی از مناطق زلزله خیز کشور است و در آینده زلزله های شدید تری در استان اتفاق خواهد افتاد. وی زلزله را ناشی از تجمع انرژی در زمین بیان کرد و افزود: مناطق شمال شرق، شرق، شمال، شمال غرب، غرب و جنوب غرب ایران از جمله مناطقی اند که در خطر زلزله هستند و در طول تاریخ در استان خراسان زلزله های شدیدی اتفاق افتاده  و بر اساس مطالعات زمین شناسی پیش بینی می شود این زلزله های بزرگ تکرار شود، در طول تاریخ در مشهد زلزله های بزرگی رخ داده که در یکی از این زلزله ها بیش از ۴ هزار نفر از مردم مشهد کشته شدند.

مراکز تجمع انرژی برای وقوع زلزله را مشخص کردیم

وی رخداد زلزله را ناشی از تجمع انرژی در زمین و سپس آزاد شدن این انرژی ها اعلام و اظهار کرد: متاسفانه در موقعیت زمانی قرار گرفته ایم که دوران آزاد شدن این انرژی ها فرا رسیده و همان طور که شاهد هستیم در مناطق مختلف ایران زلزله اتفاق می افتد. «حسینی» به  مطالعات لرزه خیزی مرکز تحقیقات زلزله شناسی دانشگاه فردوسی اشاره کرد و افزود: با مطالعات لرزه خیزی که انجام دادیم توانستیم مراکز تجمع انرژی را در بخش هایی از مناطق استان مشخص کنیم،در مناطق بین قوچان و نیشابور، بجنورد، کاشمر و تربت حیدریه گسل ها فعال است و هر لحظه ممکن است زلزله اتفاق بیفتد ولی زمان آن را نمی توانیم پیش بینی کنیم، این اطلاعات بر اساس داده ها  و برآوردهای زلزله شناسی بوده است. وی تاکید کرد: ما باید با زلزله زندگی کنیم و با واژه مقابله با زلزله مخالف هستم، باید خودمان را با زلزله سازگار کنیم و برای سازگار شدن با زلزله شناخت آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

از زلزله می توانیم به نفع خودمان استفاده کنیم

وی به تحقیقاتی که در مرکز تحقیقات و زلزله شناسی دانشگاه فردوسی انجام شده است اشاره کرد و افزود: طبق تحقیقاتی که در این مرکز انجام شده  به این نتیجه رسیده ایم که از زلزله این واقعه و بلای طبیعی می توانیم  به نفع خودمان استفاده کنیم، این خود انسان ها هستند که با سهل انگاری در ساخت سازه های مقاوم و ناآشنایی در برخورد با زلزله خسارات زیادی را متحمل می شوند.وی تاکید کرد: مردم  را  باید در برابر حوادث احتمالی توانمند کنیم و افرادی را پرورش دهیم که بتوانند هم به خود و هم به دیگران در برابر بحران‌ها کمک کنند.

بیشتر ساختمان های احداث شده در ۱۵ سال اخیر مقاوم هستند

همچنین «محمد رضا مهر دوست» مدیر منطقه ای شمال شرق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهر سازی استان با بیان این که به لحاظ زیر ساختی کمبود هایی در مواجهه با بحران زلزله داریم، اظهار کرد: برای مدیریت بحران زلزله با استاندارد ها فاصله داریم و این واقعیتی است که نباید آن را انکار کرد. وی یادآور شد: ساختمان مرکز مدیریت بحران استان در زمین های زکریا در حال ساخت و تکمیل شدن است و امیدواریم با ساخت این مرکز مدیریت یکپارچه ای در مواجهه با بحران و بلایای طبیعی داشته باشیم. وی به آیین نامه ملی استاندارد ۲۸۰۰ در زمینه ساخت و سازها اشاره کرد و افزود: ساختمان هایی که طی دهه ۶۰ تا ۷۰ در مشهد ساخته شده طبق استاندارد های ملی ایمنی ساخته نشده است، اما بیشتر ساختمان هایی که بعد از دهه ۸۰ ساخته شده تا حدودی در مقابل زلزله ۷ ریشتری مقاوم است.

منبع: خراسان

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن