استانی

گونه ارزشمند “گربه شنی” در سبزوار مشاهده شد

کد خبر : 45061

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از مشاهده و تصویربرداری یک “گربه شنی” از گونه‌های ارزشمند گربه‌سانان برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده “پروند” شهرستان سبزوار خبر داد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، مهدی اله‌پور روز دوشنبه با بیان این مطلب در گفت وگوی خبری افزود: محیط‌بانان منطقه حفاظت شده پروند سبزوار، حین گشت و کنترل با یک گربه شنی که ۵ توله به همراه داشت، مواجه و موفق شدند تصاویری از این گربه‌سان ارزشمند را ثبت کنند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: حضور گربه شنی به عنوان گونه ارزشمند حیات وحش کشور، نشانه محکمی از غنای تنوع زیستی حاکم در منطقه و شرایط مطلوب زیستگاهی است که تلاش برای حفظ این گونه ارزشمند توسط محیط‌بانان منطقه بطور مستمر ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: با ثبت مشاهده این گونه، تاکنون حضور ۶گونه گربه‌سان از مجموع هشت گربه‌سان ارزشمند کشور در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست شهرستان سبزوار ثبت شده است.

گونه گربه شنی به طور معمول شب فعال و تک زی است و به خوبی خود را با شرایط بسیار سخت حاکم بر مناطق بیابانی و کویری تطبیق داده است. از جانوران کوچک نظیر جوندگان، خرگوش، پرندگان، خزندگان و حتی حشرات تغذیه می‌کند و به نوشیدن آب روزانه وابسته نیست. در زمستان جفتگیری کرده و پس از ۵۹ تا ۶۷ روز، ۲ تا ۴ توله به دنیا می‌آورد. توله‌ها هنگام تولد تقریبا ۴۰ تا ۸۰ گرم وزن دارند و به سرعت رشد کرده و به طور تقریبی در سن ۶ تا ۸ ماهگی از مادر جدا می شوند. تا ۱۴ ماهگی از لحاظ جنسی بالغ شده و در اسارت تا ۱۴ سال زندگی می‌کنند.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه تحت حفاظت است، وسعت این مناطق معادل دو و نیم میلیون هکتار است که از این نظر و به لحاظ تعداد مناطق زیستی تحت حفاظت این استان رتبه اول در کشور را داراست.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + ده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن