اقتصادی

یک کارآفرین مشهدی عنوان کرد:

درصورت حمایت مسئولان ورفع موانع موجود میتوانیم برای ۴۵۰۰نفر در عروسک سازی اشتغال ایجاد کنیم

کد خبر : 44886

عدم ثبات بازار و گرانتر شدن مواد اولیه چالش بزرگ حوزه عروسک سازی است.

تولیدکننده عروسک درشهر مشهد،بیان کرد: افتخار میکنیم که باوجود تمام سختی ها ،باورود به عرصه کارآفرینی،برای حدودهزار نفربه صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده ایم.

به گزارش صبح مشهد، محمد رضا دارابی افزود: سعی کردم در همه حال همراه همسرم باشم و در این مسیر سخت اما زیبا،به این دلیل که هدف بزرگی در دل آن نهفته است،آن هم کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه می‌باشد،از هیچ تلاشی فروگذارنکنیم، در زمان هایی حتی تا مرز ورشکستگی رفتیم امابا عنایت ویژه حضرت رضا علیه السلام و از دعای خیر خانم هایی که برای تامین معاش زندگیشان سخت کار می کنند وباما همکاری دارند، هر بار بلند شدیم و محکم تراز قبل ادامه دادیم.

این کارآفرین مشهدی ادامه داد: ما در فروش عروسک ها بر اساس سلیقه مردم رفتار می کنیم، اما چیزی که همیشه آویزه گوش خود کردیم این گفته آقای ارجائی،شهردارفعلی مشهدمقدس است که چندسال قبل وطی بازدیدی که از غرفه ما داشتند گفتند: شما علاوه بر اینکه باید براساس سلیقه مردم تولید عروسک داشته باشید باید سلیقه سازی راهم با اولویت ویژه مدنظر قرار دهید.

وی با بیان اینکه کارآفرینان واقعی خواب و استراحت برایشان معنی ندارد،خاطرنشان کرد: استراحت ما در منزل ,بسته بندی و نقاشی کارهای تولید شده است گاهی ما تا ۱۸ ساعت کار می کنیم و شاید از نظر جسمی خسته شویم اما از نظر روحی هرگز خسته نمی شویم چرا که با کار عجین شده ایم.

دارابی اظهار کرد: در ابتدا که تعداد نیروهای ما کم بودند، مواد اولیه و محصول را خودمان تحویل می دادیم وکارنهایی راهم تحویل می گرفتیم اما با بزرگ شدن تیم ما به صورت شبکه ای عمل می کنیم و فقط با سرشاخه هایی که تعیین کردیم در ارتباط هستیم.

وی مشاغل خانگی را یکی از عوامل موثر در رشد اقتصادی کشور دانست و افزود: کشور چین ابتدا از مشاغل خانگی شروع کرد وبه این حوزه اهمیت ویژه ای دادبه گونه ای که هرخانه درچین تبدیل به یک کارگاه تولیدی شدو اکنون ابرقدرت اقتصادی شده است. در ایران نیز باید حمایت جدی از مشاغل خانگی که موجب افزایش توان خانواده ها و در نتیجه کشور می شود صورت گیرد.

این تولید کننده عروسک بیان کرد: عدم ثبات بازار و گرانتر شدن روز به روز مواد اولیه، چالش بزرگی برای ما ایجاد کرده است، وقتی مواد اولیه گران می شود محصولات تولیدی نیز گران تر باید فروخته شود واین باعث می شودکه درشرایط سخت اقتصادی خرید مردم نیز کمتر شود. فروش کم، موجب کاهش گردش کار و نهایتاًکاهش تعداد اشتغال می شود.

وی یکی از رموز موفقیت مجموعه شان را فعالیت براساس نیازسنجی جامعه دانست و افزود: خانم های زیادی از شهرها و روستاهای استان خراسان رضوی و مناطق کم برخودار و حاشیه شهر مشهد و حتی استان های دیگر با ما همکاری می کنند.

این مدیرمجموعه کارآفرینی در حوزه تولید عروسک در خصوص بسته بندی محصولات نیزگفت: با توجه به اینکه بسته بندی قیمت تمام شده محصولات را افزایش می دهد،بخاطر همین استقبال زیادی از بسته بندی عروسک ها صورت نگرفته است، البته برخی از محصولات خاص ما دارای بسته بندی است.

وی رشد و بقای یک مجموعه تولیدی را درکنار بازارهای داخلی،دستیابی به بازارهای خارجی موضوع مهم صادرات عنوان کرد وادامه داد: یکی از مشکلات مهم ما در حوزه صادرات است.ما به دلیل مسائل مختلف بخصوص عدم تسلط به زبان های خارجی نتوانستیم با شرکت های خارجی قراردادی ببندیم و محصولات خود را صادر نماییم که نیازمند حمایت مسئولین مربوطه هستیم. البته مشتریانی از کشورهایی چون چین، عراق و افغانستان داشته ایم اما مقطعی بوده وبه صورت مستمر ادامه پیدا نکرده است.

دارابی با بیان اینکه مشهد می تواند قطب تولید عروسک درسطح کشور وحتی منطقه شود؛ اظهار کرد: ما در این مجموعه یک خانواده ۴۵۰ نفری هستیم که اگر حمایت شویم و شرایط برای توسعه کارگاه های تولیدی،مکان های عرضه و فروش وصادرات فراهم شود قطعا خواهیم توانست تعداد شاغلین در کارگاه های تولید عروسکمان را حداقل تا ۴۵۰۰نفرافزایش دهیم.

وی مشکلات مالی را از مهمترین دغدغه های حوزه کاری خود عنوان کرد و افزود: در شرایطی که قیمت مواد اولیه و اجازه هر روزافزایش پیدا می کند ،از مسئولین عزیز استدعا داریم در این خصوص به ما کمک کنندو در حوزه صادرات و حضور در نمایشگاههای خارجی که دغدغه اصلی ما است نیز یاری دهنده ما باشند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن