پایتخت فرهنگ اسلامی

با حضور آیت الله مرواردید؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان

نسخه خطی«المُقنعه» اثرشیخ مفید متعلق به سده ۱۰هجری رونمایی شد

کد خبر : 44668

نسخه خطی«المُقنعه» اثرشیخ مفید متعلق به سده ۹هجری با حضور آیت الله مرواردید؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان در یکصد و هفدهمین سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از سایت گنجینه رضوی، حجت الاسلام و المسلمین مهدی شریعتی‌تبار؛ مدیرگروه فقه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به نقش شیخ مفید در تحکیم هویت شیعه، وی را عالمی تاثیرگذار در فرهنگ و تمدن اسلامی و شیعی معرفی کرد.

وی با اشاره به شخصیت برجسته شیخ مفید در نزد علمای شیعه و اهل تسنن، آثار وی را تاثیرگذار و مایه فخر اهل تشیع دانست و با اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات شیخ مفید در توسعه دین مبین اسلام و عنایات امام زمان(عج) در حق ایشان، به آثاری از وی در باب علوم دینی اشاره کرد.

شریعتی‌تبار در ادامه سخنان خود با اشاره به نسخه خطی «المُقنعه» این اثر را یکی از کتب فقهی امامیه و از کهن‌ترین رساله‌های عملیه متداول و جامع همه ابواب فقه برشمرد که طی دو بخش به بیان اصول و فروع دین و احکام آن پرداخته و ضمن پرداختن به مسائل فقهی، با استدلال به آیات قرآن به تفسیر پاره‌ای از آن‌ها پرداخته است.

در ادامه سیدرضا صداقت حسینی؛ کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی آستان قدس رضوی، با اشاره به وجود ۱۵۷ نسخه خطی از آثار شیخ مفید در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی، نسخه خطی «المُقنعه» را یکی از نفیس‌ترین و کهن‌ترین این آثار برشمرد که در سال ۹۵۵ قمری با موضوع فقه شیعه کتابت شده است.
وی، این نسخه را دارای ۱۶۱ برگ به ‌همراه جلد تیماج خرمایی ضربی به ابعاد ۲۷ در ۱۸ سانتی‌مترعنوان کرد و گفت: این نسخه از مقدمه «کتاب الطهاره» آغاز و به انتهای «کتاب الوکاله» ختم می‌شود.

صداقت حسینی این نسخه را به لحاظ تاریخ کتابت ششمین نسخه خطی در ایران عنوان کرد که به خاطر اهمیت و نفاست آن در سال ۱۴۱۳ هجری قمری در تحقیق و تصحیحی که توسط جامعه مدرسین در قم به چاپ رسیده به ‌عنوان یکی از نسخه‌های مورد استفاده مصححان بوده است.

گفتنی است در پایان این مراسم آیت الله مروارید؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با همراهی حجت الاسلام سیدجلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از مخزن نسخ خطی این سازمان بازدید به عمل آورد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن