شهری

شهردار مشهد: مسیر تشرف زائران به حرم مطهر باید بازگشایی شود+ گزارش تصویری

کد خبر : 44259

شهردار مشهد گفت: مردم باید بتوانند به راحتی پیاده و سواره به حرم مطهر دسترسی داشته باشند، از این رو باید بدون اینکه به ساکنان قدیمی ضرری وارد شود و مانعی برای توسعه ایجاد شود، معارضات آزاد و مسیر تشرف زائران به حرم مطهر بازگشایی شود.

به گزارش صبح مشهد، سیدعبدالله ارجایی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از شماری از پروژه‌های منطقه ثامن، افزود: نگاه به بافت پیرامونی حرم مطهر حرکت به جلو به منظور بازگشایی مسیرهای تشرف زائران و مجاوران به حرم مطهر است.

وی خاطرنشان کرد: روند اجرای ره‌باغ‌‎ها و بازگشایی مسیرهای دسترسی زائران به حرم مطهر باید سرعت گیرد و بخشی از آن تا پایان سال آماده بهره‌برداری شود.
ارجایی اضافه کرد: در مسیر اجرای پروژه‌های ره‌باغ حضرت زهرا(س) و ره‌باغ رضوان، معارضاتی ایجاد و باعث مسدود شدن راه مردم شده که باید هرچه سریع‌تر این معارضات تعیین تکلیف شود.

شهردار مشهد ادامه داد: امیدوارم تا پایان سال به‌خصوص در اجرای ره‌باغ ها شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در خردادماه سال ۱۳۷۴ در کمیسیون ماده پنج قانون شهرداری به تصویب رسید و در سال ۱۳۷۷ مورد بازنگری قرار گرفت و فروردین سال ۷۸ الگوی طرح به تصویب کمیسیون ماده پنج رسید، اما این طرح تاکنون چندین بار دستخوش تغییر شده است.

طرح نوسازی و بهسازی حرم مطهر رضوی مصوب سال ۱۳۸۷ طبق مصوبه ۱۹ تیرماه سال ۹۶ شورای عالی معماری و شهرسازی لغو و اجرای آن متوقف شد که هدف از این اقدام جلوگیری از تداوم اقدامات مخالف با حفاظت از حیثیت مکان و ارزش‌های ملموس و ناملموس بافت تاریخی – فرهنگی پیرامون حرم مطهر رضوی عنوان شد.

با این حال آبانماه سال ۹۸ استاندار وقت خراسان رضوی اعلام کرد که نقشه راه بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مورد توافق وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد قرار گرفته‌ است.

قرار بود وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد به صورت مشترک تا پایان سال ۹۸ طرح تفصیلی جدید را با در نظر گرفتن مبانی شهرسازی و دغدغه های موجود در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی تهیه و آن را در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب برسانند اما شورای عالی شهرسازی خود به صورت مستقیم به این موضوع ورود کرد.

این اقدام، اعتراض شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد را در پی داشت به طوری که همچنان پس از گذشت بیش از ۲۰ سال از تصویب نخستین طرح، هنوز طرحی نهایی برای نوسازی این بافت وجود نداشت اما اواخر بهمن سال گذشته طرح تفصیلی این بافت در کمیسیون ماده پنج استان خراسان رضوی مصوب شد و سرانجام اسفندماه پارسال در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن