شهری

در دهه گذشته و به كمك دو برنامه غربالگری اتفاق افتاده است

نجات ۲ هزار کودک از نابینایی و ناشنوایی در بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر : 43174

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: مراکز مثبت زندگی، از این پس، به عنوان پایگاه‌های دائمی پیشگیری از آمبلیوپی در خدمت مردم هستند.

به گزارش صبح مشهد، غلامحسین دلبری با بیان اینکه برنامه‌های آموزشی برای مسؤولان این مراکز برگزار شده گفت: برای مراکزی که در غربالگری تابلوخوانی بینایی مشارکت دارند چارت E خریداری شده و با حضوری شدن مراکز آموزشی از جمله مهدهای کودک، مراکز غربالگری نیز فعال شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: در مراکزی که غربال را با دستگاه‌های پلاس اپتیک انجام می‌دهند نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده و این مراکز آماده‌ی اجرای طرح هستند.

وی اضافه کرد: مراکز بهداشت، مهدهای کودک و مراکز مثبت زندگی در این طرح همکاری دارند و هماهنگی‌های لازم با بهداشت استان و آموزش و پرورش برای اجرای طرح انجام شده است.

به گفته‌ی مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، برنامه پیشگیری از آمبلیوپی که بیش از ده سال است در استان خراسان رضوی اجرا می‌شود تا کنون ده‌ها کودک را از نابینایی و کم‌بینایی نجات داده است.

دلبری پیشگیری را تنها راه کاهش معلولیت دانست و گفت: بهزیستی خراسان رضوی دو برنامه پیشگیری از آمبلیوپی و غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان را از سال‌ها پیش در دستور کار گذاشته و بر اساس آمار قابل استناد دست کم ۲ هزار کودک در دهه گذشته از نابینایی، کم‌بینایی، ناشنوایی و کم‌شنوایی نجات پیدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌های استان مقرر شده مراکز غیر دولتی و دولتی در این زمینه همکاری داشته باشند گفت: امیدواریم با تمهیداتی که اندیشیده‌ایم و با حضوری شدن مراکز آموزشی و عادی شدن وضعیت، بتوانیم آمار غربالگری بینایی را به ۲۱۰ هزار کودک در سال جاری که سهمیه‌ی خراسان رضوی تعیین شده برسانیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۱۹۴ مرکز مثبت زندگی در استان در فرایند خدمت‌رسانی به مددجویان قرار گرفته‌اند که بر اساس راهبرد خدمات تخصصی محله‌محور و خانواده‌محور فعالیت می‌کنند.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: مراکز مثبت زندگی، تقریبا تمام برنامه‌های پیشگیری بهزیستی را انجام می‌دهند و مددجویان از فعالیت این مراکز رضایت دارند چون دسترسی به آنها از نظر بعد مسافت و ارائه خدمات، راحت‌تر از بخش دولتی است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن