اقتصادی

بازار خودرو درخواب پاییزی!

کد خبر : 42775

هرچند خودرو از تب و تاب افزایش لحظه ای قیمت ها افتاده و نوسان آرامی دارد اما انتظار خریداران برای کاهش قیمت، بازار خودرو را به رکودی بزرگ کشانده است.

صبح مشهد– بازار خودرو این روزها نبض آرامی دارد و در چرت پاییزی به سر می برد. قیمت خودرو در هفته‌های قبل، روند نزولی به خود گرفته بود اما این روند، ادامه‌دار نبود و افزایش قیمت در چند روز گذشته، مهمان بازار خودرو شد. به گونه‌ای که قیمت پراید ۱۱۱ بعد از یک ماه دوباره به قیمت ۱۵۵ میلیون تومان رسید، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو به ۲۴۷ میلیون و ۲۰۶ تیپ پنج به ۲۹۶ میلیون تومان رسید و تمامی مدل‌های پژو ۲۰۷ با افزایش یک تا سه میلیون تومانی همراه بودند. تب و تاب قیمت اما خیلی زود فروکش کرد و از اواسط این هفته به آرامش رسید. قیمت خودرو در بازار روز سه‌شنبه، ۲۱ مهر با ثبات نسبی همراه بود و تعداد زیادی از خودروها افزایش یا کاهش قیمتی را ثبت نکردند. پراید ۱۱۱ بعد از چند روز نوسان در قیمت ۱۵۴ میلیون تومان و پراید ۱۳۱ در قیمت ۱۳۹ میلیون تومان ثابت ماند. قیمت پژو ۲۰۶ هم بدون تغییر ماند و ۲۰۶ تیپ پنج ۲۹۶ میلیون تومان ثبت شد. پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ کاهش یافت و به ۳۳۵ میلیون تومان رسید و قیمت پژو ۴۰۵ و پارس ثابت ماند. خودرو دنا پلاس دنده‌ای توربو با کمی کاهش قیمت به ۴۳۳ میلیون تومان و دنا پلاس دنده‌ای ساده با افزایش قیمت به ۳۷۴ میلیون تومان رسید.

بازاری ها در انتظار تصمیمات سیاسی و اقتصادی
برخی کارشناسان، فعالان اقتصادی و حتی دلالان می گویند، بلاتکلیفی برخی مسائل مانند طولانی شدن انتظار برای مذاکرات، طرح واردات و زمزمه‌های حذف قرعه‌کشی برای خرید خودرو، بازار را دچار سردرگمی کرده است. به گفته آن ها به محض روشن شدن تکلیف هر یک از مسائل گفته شده از تب و تاب نوسان قیمت در بازار خودرو کاسته خواهد شد. اما عده‌ای هم معتقدند ، مادامی که تورم در اقتصاد بالاست افزایش قیمت خودرو طبیعی است. روز گذشته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران هم از رکود در بازار خودرو خبر داد و گفت: تا زمانی که ثبات نسبی در قیمت‌ها که به دنبال ثبات بازار ارز ایجاد می‌شود، وجود نداشته باشد، بازار خودرو در رکود باقی می ماند. ضمن این که علاوه بر نوسانات ارزی، بحث‌های مثبت و منفی درباره آینده بازار خودرو و افزایش یا کاهش قیمت خودرو، بر بازار اثر روانی خواهد داشت. اما اگر نرخ ارز برای چند هفته در قیمت و کانال مشخصی ،ثبات داشته باشد، معاملات در بازار خودرو هم از سر گرفته خواهد شد. سعید موتمنی ادامه داد: زمانی که مشتری می‌بیند در ابتدای هفته، ارز در کانال ۲۸ هزار تومان است و بعد هم در کانال ۲۷ هزار تومان بر می گردد، نمی‌تواند تصمیم بگیرد که خرید خود را انجام دهد یا منتظر کاهش احتمالی بیشتر قیمت‌ها بماند. بنابراین در نتیجه نوسانات ارز و همچنین مشخص نبودن آزادسازی یا ادامه ممنوعیت واردات، مشتری خرید خود را به تعویق می‌اندازد و منتظر آینده بازار است. با توجه به این که نرخ ارز در این هفته نوسانات کاهشی داشته است، قیمت‌ خودرو هم ابتدا در مسیر نزولی حرکت کرد اما همچنان خریداری در بازار وجود نداشت در حالی که فروشنده زیاد است.

معاملات خودرو در بازار مشهد به صفر رسید
در همین حال رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خودروی مشهد هم اظهار کرد: روند نزولی قیمت دلار تاثیری بر بازار خودرو نداشته و موجب تشدید رکود معاملات خودرو شده و آن را تقریبا به صفر رسانده است. حمیدرضا حیدری به ایرنا گفت: مدتی قبل که روند قیمتی دلار رو به افزایش گذاشته بود، باعث اندکی رونق در خرید و فروش خودرو شد اما زمانی که صحبت از آزاد شدن واردات خودرو شد، همان اندک رونق از بین رفت و بازار خودرو به کما رفت. حالا که واردات خودرو منتفی شده، کل معاملات خودرو قفل شده و رکود خرید و فروش چه در بازار خودروهای جدید و چه در خودروهای مستعمل شدت گرفته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن