اقتصادی

گره گشایی از «گشان» با ورود «ابنیه» به بورس

کد خبر : 42725

کارشناسان معتقدند «گشان» در بازار سرمایه کمتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود، در این گزارش به راهکارهای اصلاح این روند پرداخته‌ایم

صبح مشهد– اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ بود که بعد از کش و قوس‌های فراوان پنجره معاملاتی نماد «گشان» در فرابورس ایران باز تا سهامداران شرکت بین المللی توسعه گردشگری پدیده شاندیز نیز در بازار سرمایه بتوانند سهام خود را به صورت آنلاین خرید و فروش کنند. از همان ابتدای ورود شرکت به بورس اما مسائل جدیدی پیرامون آینده گشان مطرح شد. مسائلی که زلف شان اغلب با کلید واژه «افزایش سرمایه» گره خورده بود.

بر اساس اطلاعات رسمی درج شده در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) حتی پیش از آغاز رسمی معاملات برخط گشان، سود انباشته شرکت پدیده ۳۹ برابر سرمایه ثبتی این شرکت بود. پس گمانه زنی‌ها درباره افزایش سرمایه آن حتی قبل از سال ۱۴۰۰ نیز مطرح بود. این گمانه زنی ها ادامه داشت تا اینکه خبر افزایش سرمایه ۳۲۲۳ درصدی شرکت توسعه گردشگری پدیده شاندیز بالاخره در دوم شهریور ماه ۱۳۹۹ مطرح شد. خبری که حسابی اهالی بازار سرمایه را شوکه کرد و خیلی ها را به صرافت انداخت تا نگاهی به صورت های مالی این شرکت بیاندازند. روی کاغذ همه چیز حساب شده و درست بود اما در نهایت سازمان بورس تنها با افزایش ۱۸۴ درصدی سرمایه این شرکت در اواسط مهر ماه همان سال موافقت کرد که آن هم رقم شگرفی بود.

اکنون نیز سهامداران پدیده یا همان گشان معتقدند هنوز هم امکان افزایش سرمایه شرکت وجود دارد چراکه آخرین ارزیابی از اموال شرکت به سال ۱۳۹۸ باز می گردد.

چرا تجدید ارزیابی دارایی‌ها انتخاب مناسبی نیست؟
اغلب فعالان بازار سرمایه می‌دانند که افزایش سرمایه از محل سود انباشته همواره به نفع شرکت و سهامداران است. همچنین روی جایگاه سهم در بازار تاثیر مثبتی می گذارد. با این حال تجدید ارزیابی دارایی ها و افزایش سرمایه شرکت از این محل می‌تواند هزینه های سرسام آور مالیاتی را برای شرکت و سهامدارانش به دنبال داشته باشد. از این رو اغلب شرکت ها یا دست به چنین کاری نمی‌زنند و یا در برهه ای که دولت معافیت های مالیاتی برای این کار قائل می‌شود نسبت به آن اقدام می‌کنند.

بر اساس گفته های مدیر عامل شرکت بین المللی توسعه گردشگری پدیده شاندیز، وضعیت این شرکت نیز دقیقا در چنین شرایطی قرار دارد. کارشناسان معتقدند که قیمت سهام این شرکت با ارزش واقعی آن فاصله زیادی دارد، اما افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها به نفع سهامداران نیست.

گره گشایی از «گشان» با ورود «ابنیه» به بورس
در همین رابطه مهندس سعید ورودی، مدیر عامل شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده اعلام کرد: برای ورود سهام شرکت ابنیه و ساختمان پدیده به بازار سرمایه باید دارایی های این شرکت ارزیابی شود و ارزش سهام آن ارزیابی شود. این اتفاق به صورت سلسله وار روی سهام «گشان» نیز موثر خواهد بود.

دست ۵۲ درصد سهام ابنیه متعلق به شرکت توسعه یا همان گشان است. پس ارزیابی و کشف قیمت سهام ابنیه منجر به کشف ارزش ذاتی گشان و در نتیجه بالا رفتن قیمت گشان خواهد شد. ضمن آنکه از این طریق هزینه های کمتری به شرکت و سهامداران تحمیل خواهد شد.

وی افزود: اکنون با ۱۰ شرکت که از سوی سازمان بورس برای ارزیابی قیمت سهام مجوز دارند صحبت کرده ایم و با یک شرکت به توافق رسیده ایم که تا این کار را انجام دهد. در این مسیر طبق توافق هایی صورت گرفته کارشناس قبلی که پیش از این در سال ۱۳۹۴ اموال شرکت را برآورد کرده بودند نیز همراه ما هستند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار − 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن