اسلاید شوشهری

بر اساس نتایج طرح غربالگری اضطراب کودکان:

اضطراب کودکان در خراسان رضوی رو به افزایش است

کد خبر : 42635

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: بر اساس نتایج طرح غربالگری اضطراب کودکان خراسان رضوی، ۱۲ درصد کودکان ۵ تا ۶ سال دارای اختلالات اضطرابی یا شبه اضطرابی هستند.

به گزارش صبح مشهد، غلامحسین دلبری افزود: در آخرین دوره اجرای طرح غربالگری کودکان که از اواخر سال ۹۸ آغاز و تا تیرماه ۹۹ ادامه داشت ۹ هزار کودک در سراسر استان مورد غربال و پرسشگری قرار گرفتند.

وی خاطر نشان کرد: از این تعداد ۲ هزار و ۶۰۰ کودک مشکوک به اضطراب تشخیص داده شدند.

وی یادآور شد: از میان کودکان مشکوک ۱۱۷۵ کودک مورد درمان قرار گرفتند و بقیه مراجعین نیاز به درمان نداشتند اما پدر و مادرشان درباره مهارت‌های ارتباطی والدین با فرزندان مورد مشاوره و آموزش قرار گرفتند.

دلبری گفت: طرح غربالگری اضطراب کودکان ۵ و ۶ سال از سال ۹۳ در سطح کشور به اجرا درآمده و بر اساس نتایج آن میزان اضطراب در کودکان خراسان رضوی به طور میانگین حدود ۱۲ درصد می‌باشد که تقریبا معادل نرم جهانی است.

وی خاطر نشان کرد: در این طرح، تعدادی از مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی، کودک را شناسایی و پس از تکمیل پرسشنامه‌ی استاندارد شده‌ی اسپنس، وی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و چنانچه کودک مشکوک به اضطراب تشخیص داده شد به مراکز مشاوره‌ی تخصصی ارجاع می‌شود.

دلبری یادآور شد: در سال جاری، شکل حضوری مراجعات تغییر کرده و سامانه‌ای برای والدین این کودکان طراحی شده که به نشانی crm.behzisti.ir در دسترس خانواده‌ها قرار دارد.

وی اضافه کرد: همین سامانه، چنانچه نیاز باشد مشاوران را معرفی می‌کند و مراجعین می‌توانند نوبت آنلاین بگیرند.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: در مراکز مشاوره، چنانچه تشخیص قطعی شود جلسات مشاوره و آموزش برای خانواده طراحی و اجرا می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: آن طور که نتایج غربالگری نشان می‌دهد میزان اضطراب در کودکان خراسانی در سال‌های گذشته، با شیب ملایمی در حال افزایش بوده اما هنوز از سطح نرم جهانی فراتر نرفته است.

دلبری به خانواده‌ها و والدین توصیه کرد فضای خانواده را حتی الامکان آرام نگاه دارند و اضطراب و تنش‌های محیط کار و بیرون را در محیط خانواده منتشر نکنند تا کودکان تحت تأثیر قرار نگیرند.

وی با اشاره به دهم مهر، روز جهانی بدون خشونت گفت: خشونت والدین و نزاع‌های خانوادگی، تأثیر بسیار منفی بر سلامت روان کودکان دارد و نتایج طرح غربالگری اضطراب کودکان و بررسی های مشاوران بهزیستی در مورد محیط خانوادگی کودکانی که مشکل اضطراب دارند هم این موضوع را تأیید می‌کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن