اجتماعی

در حاشيه‌ی نشست هماهنگي شورای سالمندان استان در بهزيستی مطرح شد

حرکت به سمت سالمندی سالم مقدم بر درمان/ کرونا و ضرورت ارایه خدمات آنلاین به سالمندان

کد خبر : 42559

به گفته‌ی رئیس دبیرخانه شورای سالمندان خراسان رضوی، بر اساس تصمیمات اخیر این شورا، ایده‌ی حرکت به سمت سالمندی سالم بر عملکرد درمان ناتوانی‌ها و رفع مشکلات سالمندان مقدم می‌شود.

دکتر مسعود فیروزی در حاشیه‌ی نشست هماهنگی برگزاری هفته‌ی تکریم سالمندان که در بهزیستی استان برگزار گردید با اعلام این مطلب افزود: در این نشست، دانشگاه علوم پزشکی، صدا و سیما، استانداری، بهزیستی، شهرداری و انجمن بازنشستگان، عزم جمعی خود برای اولویت دادن به برنامه‌های پیشگیرانه به منظور تحقق سالمندی سالم را اعلام کردند.

وی یادآور شد: مقرر شد اعضای شورا، برنامه‌ها و طرح‌های خود برای پیشگیری از بیمار و ناتوان شدن سالمندان را ارائه دهند تا در شورا مورد بررسی قرار گیرد.
فیروزی با تأکید بر اینکه شورای سالمندان، یک تشکیلات دائمی است گفت: ما در هفته تکریم سالمندان، فعال‌تر از سایر مواقع سال وارد می‌شویم اما این شورا در تمام سال فعالیت دارد و همه‌ی مردم می‌توانند در زمینه‌ی تکریم سالمندان، پیشگیری از بیماری و ناتوانی در سالمندان، وظایف دولت و سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه و سایر موضوعات مرتبط، با نظرات خود ما را یاری کنند.

رئیس دبیرخانه شورای سالمندان استان خاطر نشان کرد: در جلسه امروز ضمن تأکید بر هم‌افزایی سازمان‌های عضو، از اعضا خواسته شد ظرفیت‌های خود در این زمینه را به شورا معرفی کنند تا از این ظرفیت‌ها برای تجمیع تلاش‌ها بهره‌گیری نماییم.

• شیوع کرونا و تقویت زمینه ارایه خدمات آنلاین به سالمندان
معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این گفتگو با بیان اینکه سالمندی در سال‌های اخیر اهمیت ویژه‌ای برای مسؤولان کشور یافته گفت: دوران کرونا زمینه‌ی ارائه خدمات آنلاین به سالمندان را مورد توجه قرار داد و ما را در جهت تقویت این بخش، هوشیار نمود.

حمیدرضا علیزاده گفت: تلاش می‌کنیم بستر مجازی را تقویت و ارائه‌ی خدمات آنلاین و غیر حضوری به سالمندان و خانواده‌هایشان را افزایش دهیم.

وی در زمینه خدمات بهزیستی به سالمندان استان گفت: بهزیستی ۱۶۰۰ سالمند را در ۴۱ مرکز غیر دولتی شبانه‌روزی تحت پوشش خدمات بهداشتی، درمانی، توانمندسازی، توانبخشی و مراقبتی قرار داده است.

علیزاده اضافه کرد: همچنین ۱۷۵ نفر از سالمندان عزیزمان که در میان خانواده‌هایشان هستند از خدمات روزانه ۵ مرکز بهره‌مند هستند که شامل تفریح، آموزش، گفتگو، گروه درمانی، برنامه‌های فرهنگی هنری و افزایش فعالیت‌های فیزیکی، روانی و اجتماعی برای دور ماندن از ناتوانی می‌باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۳۰ درصد ساکنین مراکز اقامتی سالمندان را مجهول‌الهویه‌ها تشکیل می‌دهند که بنا بر استدلال علمی، نباید این موضوع واقعیت داشته باشد و به همین جهت، تمهیداتی برای شناسایی خانواده‌های این عزیزان و بازگشت‌شان به خانواده اندیشیده شده است.

وی با اشاره به اینکه شورای سالمندان، اقدامات و برنامه‌های سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف در این زمینه را هماهنگ و تجمیع می‌کند خاطر نشان کرد: در هفته‌ی تکریم سالمندان، بیشتر بر پیشگیری از سالمندی ناتوان تأکید داریم و از فضاهای شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، صدا و سیما و بهزیستی برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات در این زمینه استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه آخرین اطلاعات آماری سالمندان مربوط به سال ۹۵ است گفت: به جهت اینکه وزارت بهداشت در برنامه‌ی واکسیناسیون، تمام اطلاعات سالمندان را در سامانه واکسیناسیون ثبت کرده، از معاونت بهداشتی دانشگاه خواسته شد این اطلاعات را در اختیار شورا قرار دهد تا امکان رصد وضعیت فعلی سالمندان استان و برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های پیشگیرانه فراهم گردد.

علیزاده گفت: همچنین مقرر شد شهرداری از ظرفیت‌های خود مانند شوراهای اجتماعی محلات برای اجرای برنامه‌های اجتماع‌محور در زمینه پیشگیری از سالمندی ناتوان استفاده کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن