دانش و فناوری

شهاب سنگی برای عذاب قوم لوط

کد خبر : 42536

کشف تازه دانشمندان: عامل ویرانی شهر قوم لوط در ۳۶۰۰ سال پیش انفجار شهاب ‌سنگ بوده است

صبح مشهد– نشریه مطالعات علمی نیچر به تازگی نتایج پژوهشی را منتشر کرده که نشان می دهد یک حادثه کیهانی عامل نابودی یک‌ باره بزرگ ‌ترین شهر جنوب شام در عصر برنز میانی بوده است شهری که به ‌عنوان محل زندگی قوم لوط شناخته می‌شود. در ادامه به نتایج این پژوهش و داستان سرنوشت قوم لوط که در قرآن آمده، پرداخته ایم.

نتایج پژوهش
یورو نیوز در گزارشی به نقل از نشریه نیچر آورده است که حفاری ‌های جدید باستان‌ شناسی در شهر تل‌الحمام واقع در غرب اردن کنونی نشان می‌دهد یک حادثه کیهانی باعث شده است تا حدود ۳۶۵۰ سال پیش این شهر ساحلی در نزدیکی دریای مرده به طور کامل نابود شود. محققان تخمین می‌زنند انفجار این شهاب ‌سنگ قدرت تخریبی معادل هزار برابر قوی ‌تر از بمب اتمی هیروشیما ایجاد کرده است. دانشمندان می‌گویند این انفجار عامل ویرانی عظیم شهر باستانی منسوب به قوم لوط در ۳۶۰۰ سال پیش بوده است. همچنین تجزیه و تحلیل شواهد به جا مانده در ویرانه‌ های تپه باستانی تل‌الحمام نشان می‌دهد یک شهاب‌ سنگ به عرض تقریبا ۵۰ متر در ارتفاع ۴ کیلومتر بالاتر از سطح زمین منفجر شده و پس از یک نور خیره کننده، موجی از گرمای ۲ هزار درجه ایجاد کرده است. حرارت ایجاد شده به حدی بوده که بلافاصله بدنه‌ های چوبی خانه‌ها را سوزانده و اشیای فلزی مانند شمشیر، نیزه و حتی سازه‌ های سفالی و آجری را ذوب کرده است. با این حال این همه تخریب نبوده، چند ثانیه بعد یک موج شوک انفجار عظیم از راه رسیده و همه چیز از جمله مجموعه کاخ ۵ طبقه با دیواری مستحکم به ضخامت ۴ متر را ویران کرده است.

باستان‌ شناسان اکنون می‌گویند احتمالا انفجار شهاب‌ سنگ و حرارت فوق‌العاده زیاد ایجاد شده، سطح عظیمی از آب شور دریای مرده را بخار کرده و به روی دره پاشیده یا نمک‌ های ساحلی دریا را بلند کرده و به روی شهر ریخته است. سواحل دریای مرده هم اکنون نیز مملو از نمک هستند و ۶۰۰ سال طول کشید تا بارندگی‌ها در این ناحیه بیابانی نمک را از مزارع بشوید و بار دیگر بتوان در این منطقه زراعت کرد.

سرنوشت قوم لوط در کتاب های آسمانی
داستان سرنوشت قوم لوط و نازل شدن عذاب الهی بر آنان هم در تورات و هم در چند سوره از قرآن نقل شده است. قرآن کریم در توصیف مجازات رفتارهای غیراخلاقی این قوم می‌گوید: «ما آن منطقه را زیر و رو کردیم و سنگ ‌پاره ‌های سجیل را پیاپی بر آن ها باریدیم. (هود، ۸۲) ضمن این که با صراحت اعلام می‌کند بخش‌هایی از آثار این عذاب را به ‌عنوان آیه و نشانه‌ای روشن برای اهل اندیشه باقی نگه داشته‌ایم.» (عنکبوت، ۳۵)

در گزارش یورو نیوز همچنین آمده در روایت کتاب مقدس ذکر شده که به لوط پیامبر دستور داده شد از شهر خارج شود و پشت سر خود را نگاه نکند، اما همسر لوط لحظه‌ای درنگ کرد و به «ستونی از نمک» تبدیل شد در حالی که «آتش و گوگرد از آسمان می‌بارید و دود غلیظ از شهر بلند بود».

منبع: یورو نیوز

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن